• Anonym (mitt barn <3)

Vill få hem min dotter nu!

Hej kan göra en snabb historia nu..

Förra året i början av sommaren så börjades en utredning på mig om min dotter. Jag hade nyligen blivit våldtagen och mådde inte alls bra fysiskt eller psykiskt. Jag försökte verkligen hålla modet uppe för min dotters skull. Jag blev inlagd på sjukhus pga oförklarlig smärta i buken. Ingen i min familj ville hjälpa mig med dottern, och hennes pappa vägrade ha henne, så jag hade inget annat val än att ta med henne på sjukhuset. Jag fick förlita mig på min dåvarande pojkvän och det var enligt mig inte alls okej! Jag kunde knappt stå upp, och sen var min dotter där också, och han hade ett jobb att sköta. Efter jag skrevs ut då de inte hittade någon förklaring så var jag hela tiden i möten hos socialen. de tyckte att det var fel att min dotter var med på sjukhuset.  Jag har saknat min dotter varenda eviga sekund sen de tog henne i från mig.. Det var min egna pappa som ringde till socialjouren en vecka tidigare. Varför? Jo för att jag köpt en hundvalp. Innan min dotter skulle vakna så hade hunden kissat inomhus så då stod jag och tog bort det, då kom min pappa oplanerat förbi och skällde på mig så min dotter vaknade, och började gråta, och då fortsatte han skrika på mig och sa att det var mitt fel osv. .
    När min dotter var 8 månader, då hade jag barnvakt första gången, när hon var 1 år skulle jag ha det andra gången.. Barnvakten då var min vän som är utbildad inom barn och fritid och jobbar som dagisfröken, men min pappa tyckte inte det var bra nog, så han ringde dit socialjouren och då lvu:ades min dotter.

Sen dess har jag fått gå på pissprov trots att jag ALDRIG tagit droger i hela mitt liv, jag har gått dit frivilligt för att få tillbaka min dotter, men de räcker inte som bevis för dom.

Jag har stärkt min och pappans kommunication, men det räcker inte för dom.

Jag har börjat ta medicin för min depression och mår väldigt mycekt bättre, men de räcker inte för dem.

Jag försöker boka ett möte nu med min dotters omöjliga handläggare.. Men får aldrig något svar, har ringt henne, men hon svarar aldrig, har lämnat brev hos socialtjänsten, men får aldrig något svar, är trött på hennes beteende.

Men iallafall, just nu försöke rjag komma på frågor som jag kan ställa till henne då ajg väl får ett möte, jag hoppas att ni på fl kan hjälpa mig!

De två frågor jag har är dock
    1, vilka krav har de på mig?
    2,vilka krav har de på pappan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-08 00:26
    Ja hörrni.. Ni har jag börjat må lite bättre efter våldtäkterna, det kan faktiskt gå några timmar utan att jag tänker på det, och när jag väl gör det så är det inte lika svårt längre!

MEEEN, för varje sak som blir bättre, är det något annat som blir värre. . Jag har fått reda på vars min dotters pappa befinner sig sedan några månader tillbaka.. Nämligen i fängelset för grovt narkotika brott.. Känns.. ja, finner inga ord egentligen, då han kommer sitta där mellan 4-6 år troligast.. Jag har ingen som hjälper mig att kämpa, trots att vi inte hade bra kontakt så ville han ha tillbaka våran dotter också!

• Svar på tråden Vill få hem min dotter nu!
  • hemlig02

Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt för dig! Men det känns som om  du utelämnar en hel del i din berättelse. Inte sätter man LVU på ett barn bara för att morfadern tycker att det är olämpligt att ha barnvakt till en 1-åring tex?

• Novembermamma10

ETT  Om du har psykisk ohälsa ring Personligt Ombud som finns på stadsmissionen. De kommer till dig och kan ringa olika myndigheter åt dig. De ger inte upp plus att det blir dokumenterat med vittne att du försöker nå dem.
    Kolla med din läkare om denne finner dig olämplig som mamma. Om läkaren anser dig olämplig så ska du veta varför och få hjälp som gör dig lämplig. Detsamma gäller soc. De ska ge dig stöd som hjälper din dotter i hemmiljön. Det kan vara familjebehandling, boendestöd och kontaktfamilj några helger då och då.

Tokmamma bloggar
  • MattiasFru

nu menar jag inte att vara elak, men soc tar inte barn och sätter dom under lvu bara för att en bångstyrig pappa ringt och gnällt lite över en barnvakt, det ligger garanterat mer bakom det än så. därför så känner jag att det är lite svårt att säga vad dom förväntar av dig eftersom vi inte får hela historien känns det som

• Anonym (mitt barn <3)
    hemlig02 skrev 2011-03-18 10:23:12 följande:
    Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt för dig! Men det känns som om  du utelämnar en hel del i din berättelse. Inte sätter man LVU på ett barn bara för att morfadern tycker att det är olämpligt att ha barnvakt till en 1-åring tex?
    Jo jag lämnade ute en hel del, mest för at tjag inte riktigt visste hur jag skulle skriva allt, men om du ställer en fråga så svarar jag gärna och ärligt :)
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 10:25:10 följande:
    ETT  Om du har psykisk ohälsa ring Personligt Ombud som finns på stadsmissionen. De kommer till dig och kan ringa olika myndigheter åt dig. De ger inte upp plus att det blir dokumenterat med vittne att du försöker nå dem.
    Kolla med din läkare om denne finner dig olämplig som mamma. Om läkaren anser dig olämplig så ska du veta varför och få hjälp som gör dig lämplig. Detsamma gäller soc. De ska ge dig stöd som hjälper din dotter i hemmiljön. Det kan vara familjebehandling, boendestöd och kontaktfamilj några helger då och då.

Jag sökte hjälp och det fungerade- snabbt, jag mår bra nu och är glad. det enda som jag saknar i mitt liv är min dotter. en kontakt familj kan jag ju prata med dem om, tack att du nämnde det, nu ahr jag en till fråga ^^
  • Anonym (mitt barn <3)
    MattiasFru skrev 2011-03-18 10:30:19 följande:
    nu menar jag inte att vara elak, men soc tar inte barn och sätter dom under lvu bara för att en bångstyrig pappa ringt och gnällt lite över en barnvakt, det ligger garanterat mer bakom det än så. därför så känner jag att det är lite svårt att säga vad dom förväntar av dig eftersom vi inte får hela historien känns det som
    Nej det förstår jag såklart och jag tar självklart inte illa upp, visste bara inte hur jag skulle förklara allt, men som jag sa till den andra som sa samma sak, ställ frågor så kan jag förklara och vara 100% ärlig :)
  • hemlig02
    Anonym (mitt barn <3) skrev 2011-03-18 10:32:32 följande:
    Jo jag lämnade ute en hel del, mest för at tjag inte riktigt visste hur jag skulle skriva allt, men om du ställer en fråga så svarar jag gärna och ärligt :)
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 10:25:10 följande:

Jag förstår att det kan vara svårt att skriva ner en lång historia och välja ut vilka saker som är viktiga att få fram för att ge en klar bild av det hela Det är svårt att ställa frågor oxå, när man inte alls vet vad som har hänt tidigare och vad som har gjort att de satte LVU på ditt barn.....

Vad säger soc, varför anser de att du är olämplig att ta hand om ditt barn? Det måste vara mer saker än att du hade barnet med dig på sjukhus och att din pappa tycker illa om att du hade en barnvakt. Om man verkligen inte har någon som kan ta hand om barnet och man måste in på sjukhus, ja då vore man ju olämpig om man inte tog med sig barnet.

Hur gammal är dottern nu? Hur länge har hon varit borta ifrån dig?
  • Anonym (mitt barn <3)
    hemlig02 skrev 2011-03-18 10:38:41 följande:
    Jag förstår att det kan vara svårt att skriva ner en lång historia och välja ut vilka saker som är viktiga att få fram för att ge en klar bild av det hela Det är svårt att ställa frågor oxå, när man inte alls vet vad som har hänt tidigare och vad som har gjort att de satte LVU på ditt barn.....

Vad säger soc, varför anser de att du är olämplig att ta hand om ditt barn? Det måste vara mer saker än att du hade barnet med dig på sjukhus och att din pappa tycker illa om att du hade en barnvakt. Om man verkligen inte har någon som kan ta hand om barnet och man måste in på sjukhus, ja då vore man ju olämpig om man inte tog med sig barnet.

Hur gammal är dottern nu? Hur länge har hon varit borta ifrån dig?
    Tex några saker till är väl att när hon var hos bvc vid 8 månaders ålder så sa de att jag inte skulle komma tillbaka på 4 månader, tyckte det lät jätte jätte konstigt och ifrågasatte det, men hon sa att det inte behövdes. Två veckor innan nästa möte blev hon magsjuk, och det övergick till en förkylning sen. hon rasade i vikt då hon vägrade äta och bara kräktes, vilket jag sa till barnmorskan. De sa att jag inte matade henne och lät henne svälta, helt utan bevis på något sånt. Och att jag rökt en cigg då jag haft med min dotter- fast jag stod inte nära henne utan lät hennes moster vakta henne under tiden. (jag vill inte att min dotter ska se mig röka).
    Då var det en socialarbetare som gjorde en anmälan på mig och hon sa att jag var olämplig som förälder och att jag lämnade min dotter själv?! Gick dagen efter till socialen och hon tog bort anmälan.

Min pappa är en ganska stor mytoman, och lider av diagnoserad empatistörning. förstår ni det hemska i det? han ljuger och ljuger och tar inte konsekvenserna för det, för han bryr sig helt enkelt inte. så har det varit sedan jag var liten, och för 4 år sedan sa jag upp kontakten, vilket ni kanske förstår. (blev även misshandlad av honom både fysiskt och psykiskt av honom sen jag kan minnas). Och det vet socialen om, men de tycker jag gör fel mot min dotter som inte vill att hon ska behöva träffa honom, min mamma och min syster har också sagt upp kontakten med honom. Men socialen hejjar på honom för att de tror honom.

Enligt mig så skyddar jag min dotter genom att inte låta honom träffa henne. Och enligt socialen så straffar jag min dotter för att jag inte tycker om min pappa.. Kan jag snälla få lite klarhet och era åsikter om just det?
  • Anonym
    Anonym (mitt barn <3) skrev 2011-03-18 10:50:10 följande:
    Tex några saker till är väl att när hon var hos bvc vid 8 månaders ålder så sa de att jag inte skulle komma tillbaka på 4 månader, tyckte det lät jätte jätte konstigt och ifrågasatte det, men hon sa att det inte behövdes. Två veckor innan nästa möte blev hon magsjuk, och det övergick till en förkylning sen. hon rasade i vikt då hon vägrade äta och bara kräktes, vilket jag sa till barnmorskan. De sa att jag inte matade henne och lät henne svälta, helt utan bevis på något sånt. Och att jag rökt en cigg då jag haft med min dotter- fast jag stod inte nära henne utan lät hennes moster vakta henne under tiden. (jag vill inte att min dotter ska se mig röka).
    Då var det en socialarbetare som gjorde en anmälan på mig och hon sa att jag var olämplig som förälder och att jag lämnade min dotter själv?! Gick dagen efter till socialen och hon tog bort anmälan.

Min pappa är en ganska stor mytoman, och lider av diagnoserad empatistörning. förstår ni det hemska i det? han ljuger och ljuger och tar inte konsekvenserna för det, för han bryr sig helt enkelt inte. så har det varit sedan jag var liten, och för 4 år sedan sa jag upp kontakten, vilket ni kanske förstår. (blev även misshandlad av honom både fysiskt och psykiskt av honom sen jag kan minnas). Och det vet socialen om, men de tycker jag gör fel mot min dotter som inte vill att hon ska behöva träffa honom, min mamma och min syster har också sagt upp kontakten med honom. Men socialen hejjar på honom för att de tror honom.

Enligt mig så skyddar jag min dotter genom att inte låta honom träffa henne. Och enligt socialen så straffar jag min dotter för att jag inte tycker om min pappa.. Kan jag snälla få lite klarhet och era åsikter om just det?
    Kan du bevisa för soc att din pappa är mytoman? Egentligen är det galet att du ska behöva motbevisa lögner men tyvärr har ju ditt barn fått LVU så då är det bara att försöka göra det omöjliga möjligt och rentvå dig.

Har du någon advokat? På vilka grunder har dottern LVU? Vad säger vårdplanen? Hur lång är placeringen tänkt att vara? Har du gjort en hemtagningsbegäran? Ser du till att få allt soc säger skriftligt? Dvs, begär ut journaler löpande samt ställ frågor via brev eller mail så du får skriftliga svar. Har du umgänge? Ensam eller övervakat? Hur länge måste du lämna drogtest?

Nej, du gör helt rätt som håller din pappa ifrån dottern!
  • Anonym (mitt barn <3)
    Anonym skrev 2011-03-18 10:57:58 följande:
    Kan du bevisa för soc att din pappa är mytoman? Egentligen är det galet att du ska behöva motbevisa lögner men tyvärr har ju ditt barn fått LVU så då är det bara att försöka göra det omöjliga möjligt och rentvå dig.

Har du någon advokat? På vilka grunder har dottern LVU? Vad säger vårdplanen? Hur lång är placeringen tänkt att vara? Har du gjort en hemtagningsbegäran? Ser du till att få allt soc säger skriftligt? Dvs, begär ut journaler löpande samt ställ frågor via brev eller mail så du får skriftliga svar. Har du umgänge? Ensam eller övervakat? Hur länge måste du lämna drogtest?

Nej, du gör helt rätt som håller din pappa ifrån dottern!
    En del kan jag bevisa, men inte alls så mycket att det skulle bli någon ändring. Dock kan jag bevisa att socialen först sa till mig att jag som ensamvårdnadshavare bestämmer vem som träffar min dotter, och ajg sa att min pappa INTE ska dit. Socialen lät honom fara dit ändå.nej, jag tänkte på det försent. Har ingen advokat, inte gjort någon begäran. placeringen säger 1-3 år.. men jag har missat hennes första ord och första steg, första gången hon vinkade osv.. Det viktigaste enligt mig, det jag såg mest frem emot av allt.. och ingen brydde sig ens om att flima det..
    Jag har fått träffa henne TRE (!!!) gånger sen i början av november, och det är övervakat umgänge, trots att socialen sa att det bara skulle vara ett enda övervakat. Jag har aldrig blivit bedömd att vara farlig på något sätt.
    På obestämd tid..

Tack, du är nog den enda som sagt det (förutom min mamma och min dotters pappa).
  • morochmer

Dina två frågor kan bara det aktuella socialkontoret svara på. Denna information ska du redan ha fått.
    Om du inte förstår så kräv att de förklarar så att du förstår.

Har du själv en kontaktperson elle känner att du skulle vilja ha det?

Svar på tråden Vill få hem min dotter nu!