• Emmie Linnea

Minns ni 80-talet?

Visst är det ofattbart att.....

* Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero.
    * Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem.
    * Hockeyfrillan fanns på var mans huvud - gärna i kombination med en synthtofs.
    * Seglarskon betrakades som "klassisk" och "tidlös".
    * Vi trodde att Dylan i Beverly Hills 90210 var 17 år gammal - trots att han var 25.
    * En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar.
    * Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig.
    * Ett Lycra-plagg vid namn "Body" (som knäpptes i skrevet med en
    konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination
    med alkohol) hade en naturlig plats i våra garderober.
    * Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön eller brun.
    * En familjs status mättes i antalet hushållsapparater - Soda steam,
    glassmaskin, bakmaskin och fonduegryta var lika med skyhög status.
    * En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla
    maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii.
    * Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace au four.
    * Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i skivan.
    * Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades stereobänken.
    * Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar.
    * Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.
    * Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel.
    * Alla viktiga papper kallades stenciler och var tryckta med blått stinkande bläck.
    * Vi trodde att vi skulle få HTLV3 (hiv) vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och Sighsten Herrgård.
    * Tights och storskjorta var en naturlig kombination.
    * Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner och galopperande enhörningar.
    * Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten.
    * "Jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang.
    * Vi blev förvånade när vi fick reda på att Dolly Parton bar peruk och Ted Danson toupé.
    * Det var okej att lyssna på Magnus Uggla.
    * Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos".
    Längtar man tillbaka?!

• Svar på tråden Minns ni 80-talet?
  • kobra

HAHA det var så sant som det var sagt, tänk att man va med då

• Mindy

Jag längtar inte tillbaka även om det var kul. Det fanns en förvirring i identiteten som känns skön att vara fri nu!

Minns ni benvärmarna?! (Alltså inte bara på träningspasset....) Jeans i tubsockorna, nivea på läpparna och sockervatten i håret.

Tack för din roliga återblick!

• dofsan

Sockervatten..........vi körde med tvål ,tandkräm men absolut bäst var raklödder.......lappade jeans ,vita tubstrumpor loafers med peng i ....

Kommer ihåg när vi slutade skolan....killarna hade vita midjekorta kavajer, mint gröna slipsar, jeans, vita strumpor och svarta skor
    fantastiskt snyggt
    kramar

• Trillian

det var lättare att vara barn och tonåring tror jag...har en känsla att man FICK vara barn på ett annat sätt.Modet var kul då...nu känns det bara som en trött upprepning
    På ett sätt var det kanske värre eftersom lärare och skolpersonal knappt visste var anorexi,bulimi och även mobbning var.Men det kanske verkligen var ovanligare?Eller är det som jag inbillar mig?
    Fast jag längtar nog tillbaka lite...bara lite

• Signatur

Hehe, jag känner igen det. Det värsta är att klädmodet är på väg tillbaka och alla fjortisar tycker att det är SÅÅÅ snyggt. Uhu, så såg jag ut på 80-talet, vill inte göra det igen!

• IngIng

Det var den gamla goda tiden det!!!!
    Visst längtar man tebax ibland,man hade ju så roligt då!!
    Kul att fräscha upp minnet lite med dina fakta.
    Kram

• Anderssonskan

Oj oj oj !

Kommer ni oxå i håg kilarna man sydde i sina slitna jeans och halvkilot med Nivea runt mun och den konstiga frillan då man fönade upp håret i tinningarna rakt upp a la Pernilla Walgren.

För att inte tala om all strass i öronen och buskiga ögonbryn som borstades rakt upp med lite gele!

Och alla som försökte se ut som dansarna i Fame oj oj oj *ler brett*

• Jossan

på den tiden fanns det väl inte slitna jeans att köpa som nu förtiden

jag och mina kusiner sandpapprade jeansen tills det gick hål eller bara såg slitna ut

kram J

• Trillian

Jag satt med sax och klippte trovärdiga hål,eller vad som skulle se ut som det ,annars hörde jag att man skulle hälla batterisyra på jeansen,men det kunde jag inte få tag på

• Annie

Var det bara jag och mina kompisar som hade "tofsen"? Alltså man tog en bit hår uppe på huvudet och hade en neonfärgad snodd runt. Fyllde ingen funktion alls, dvs inget hår uppsatt egentligen.

Eller vad sägs om mina discokläder á la 84-85: pricking kort klockad kjol, collegetröja, gärna neonfärgad, svarta tunna strumpor och tubsockar (man hade inte skor på sig på ungdomsgården där jag "stuffade" som 9-10-åring)

Tänk så mycket som var så självklart då ser så illa ut nu...*s*

Kul tråd!

Annie

Svar på tråden Minns ni 80-talet?