• Anonym (varmt­/kallt­)
    Äldre 18 Mar 15:19
    1889 visningar
    1 svar
    1
    1889

    Lammskinn i vagnen?

    Hej!

    Jag har en fundering om hur man ska klä de små nu när det blir plusgrader men ändå inte jättevarmt. Nu har jag en åkpåse och sen en jacka med "lurviga" byxor o tossar. Det är lite varmt ibland känner jag. Köpte en Ludde lammfäll från IKEA men  läste att vissa säger att man inte ska ha dem i vagnen. De säger att det är för att den är långhårig men då förstår jag inte varför de från andra ställen vore bra då de oxå är långhåriga?  Finns en korthårig grå oxå är den bättre?

    Provade med den vita långhåriga när bebis sov inomhus och det blev jättesvettigt det med. Trodde att man inte skulle bli varm heller om man har en sådan?                                    

    Hur varmt ska det vara för att inte ha något under och bara den vindskyddande  footsacken på? Är så svårt att veta hur mycket kläder de behöver då de sitter stilla hela tiden.

    Tack!

  • Svar på tråden Lammskinn i vagnen?
  • Barnkl­äderse­xperte­n Malin
    Äldre 24 Mar 22:12
    #1

    Hej.


    Jag har ingen erfarenhet av IKEA´s lammfäll, men jag har läst att de inte rekommenderar att den används till vagnar och liknande då den är tänkt att ha till golv. Den ska inte innehålla kemikalier utan för att den är sträv och kan ge irritationer på barnens hud. Har själv ett lammskinn som är ett par år gammalt som från början kommer ifrån Babyland, och detta har fungerat utmärkt till vagnen och pulkaåkning. Detta är inte direkt långhårigt men inte kortklippt heller, har svårt att tro att färgen spelar någon större roll. 


    Lammskinn i botten av vagnen, mössa på huvudet och overall på kroppen. Över detta en vanlig filt. Till våren fungerar det utmärkt med en tunnare overall alternativt en jacka, samt att du behåller din fäll i botten. En ordentlig lammfäll kan du använda året om då den håller värmen när det är kallt och svalkar skönt när det är varmt.

    Det är svårt att avgöra hur varmt det ska vara ute för att minska ner på kläderna under footsacken. När vårvädret tar fart och det är +10 ute, kan det fortfarande upplevas kallt då luften inte har blivit ordentligt uppvärmd än. Du får prova dig fram för att hitta det som fungerar bäst för dig och ditt barn.

    Mvh Malin

Svar på tråden Lammskinn i vagnen?