Tio månaders som blir ledsen av andra barn
Hej!
Jag visst inte riktigt i vilken katergori jag skulle fråga men jag prövar här...
Jag har en son som är tio månader och sen ca 2--3 månader tillbaka har han blivit väldigt ledsen när andra småbarn pratar/skriker/gråter/skrattar, ja, låter bara. Det är inget allvarligt problem men jag känner att jag tycker det är jobbigt när vi träffar våra vänner med barn och vår son blir ledsen så fort deras barn babblar på lite eller skriker ett glädjetjut. Han blir ledsen, gråter hjärtskärande och drar i oss och klänger. När detta händer försöker vi ge närhet och förklara att det inte är någon fara men det går liksom aldrig över. Jag vet att våra vänner förstår och att det antagligen är en fas men det känns jobbigt ändå, man tycker ju att det ska vara roligt för honom att träffa andra barn! Barnen som han regerar på är ofta under året. Vissa har vi träffat regelbundet sen han och dem var nyfödda så det är ju inga nya.
När vi är hemma är han tuff och framåt, pratar gärna och hoar. När vi är borta är han lite mer svårflörtad och blyg.
Är han otrygg, osäker? Några tips på om det finns något man kan göra eller är det bara att vänta ut det? Jag vet ju att han inte kommer göra så här tills han är 15 men det känns lite tufft ändå.