• Anonym (Elsa)

Tio månaders som blir ledsen av andra barn

Hej!
    Jag visst inte riktigt i vilken katergori jag skulle fråga men jag prövar här...

Jag har en son som är tio månader och sen ca 2--3 månader tillbaka har han blivit väldigt ledsen när andra småbarn pratar/skriker/gråter/skrattar, ja, låter bara. Det är inget allvarligt problem men jag känner att jag tycker det är jobbigt när vi träffar våra vänner med barn och vår son blir ledsen så fort deras barn babblar på lite eller skriker ett glädjetjut. Han blir ledsen, gråter hjärtskärande och drar i oss och klänger. När detta händer försöker vi ge närhet och förklara att det inte är någon fara men det går liksom aldrig över. Jag vet att våra vänner förstår och att det antagligen är en fas men det känns jobbigt ändå, man tycker ju att det ska vara roligt för honom att träffa andra barn! Barnen som han regerar på är ofta under året. Vissa har vi träffat regelbundet sen han och dem var nyfödda så det är ju inga nya.
    När vi är hemma är han tuff och framåt, pratar gärna och hoar. När vi är borta är han lite mer svårflörtad och blyg.

Är han otrygg, osäker? Några tips på om det finns något man kan göra eller är det bara att vänta ut det? Jag vet ju att han inte kommer göra så här tills han är 15 men det känns lite tufft ändå.

• Svar på tråden Tio månaders som blir ledsen av andra barn
  • barnpsykologen margit

Hej Elsa!
    Du har skrivit helt rätt. Det här är en fråga som handlar om barnpsykologi och kunskap om barns utveckling.
    Som du har konstaterat reagerar inte din son på samma sätt som barnen i er närmaste omgivning. Trots att han hemma är en tuff och framåt kille blir han rädd när han träffar jämnåriga.
    Han är 10 månader och befinner sig mitt i den utvecklingsfas när barn tränar på att skilja ut sig från tryggheten hos mamma och pappa. Den fasen går alla barn igenom, men de hanterar den lite olika för de är olika personligheter och hemsituationen kanske ser lite olika ut liksom arvet de har fått med sig.
    Er lille kille är lugn och trygg när han är säker med er vuxna som han har lärt sig att lita på. Han känner igen era reaktioner och tycker om dem och er.
    När han kommer bort där det finns andra barn är situationen inte lika förutsägbar. Plötsligt skriker någon, plötsligt skrattar någon. Han har inte längre koll på situationen. Det nya och annorlunda skrämmer honom. Då behöver han er och den trygghet och tröst ni kan ge. Och den får han också.
    Mitt bästa tips till er är att fortsätta som ni gjort. Ge honom trygghet när han vill ha det. Han har lång tid att träna sig på att umgås med andra barn.
    Att andra barn kanske reagerar på ett annat sätt kan bero på deras personlighet, arv och sociala situation.
    Ofta blir barn lika någon av sina föräldrar, men de påverkas också av deras beteende. Ett barn som har många syskon hemma har tränat mer på att uppskatta andra barn tidigt medan första barnet ofta tar längre tid på sig.
    Så som du hör är detta ingen anledning till oro. Bara ni följer hans utveckling, lär känna den lilla person han är och ge honom det han behöver så kommer han att utvecklas till den personlighet som han bär på fröet till.
    Lycka till!
    Med vänlig hälsning.
    Margit

Svar på tråden Tio månaders som blir ledsen av andra barn