• Anonym

Kan min rädlsa för att mina barn ska bli utsatta för sexuella övergrepp påverka mina barn?

Jag vet inte varför jag själv är så rädd för att mina barn ska bli utsatta för sexuella övergrepp. Minns inte att jag själv blivit utsatt någon gång men har en allmän obehagskänsla och känner ibland som ATT jag blivit det av någon konstig anledning.

Har också en väldig rädsla att mina barn ska utsättas för detta. Har aldrig sagt/varnat/uppmärksammat dom på något sätt kring detta ämne, men undrar om enbart mina tankar kan påverka dem?

Har i vuxen ålder fått veta att min mormor utsattes av sin morfar och funderar på om min egen rädsla kanske kommer från henne?

• Svar på tråden Kan min rädlsa för att mina barn ska bli utsatta för sexuella övergrepp påverka mina barn?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är uppenbart att du bär på en väldigt stark oro som är svår att hantera för dig. Om den har verklighetsbakgrund eller om detta helt enkelt är ett område som du focuserar din oro för barnen kring är svårt att veta.
    Det är ju naturligtvis så att din oro inte gör att barnen i högre grad riskerar att utsättas för sexuella övergrepp, snarare tvärtom. Du blir sannolikt mycket försiktig. Jag tror inte heller att din oro påverkar dem negativt om du inte inskränker deras liv på en massa sätt. Och så låter det inte för mig.
    Jag tycker ändå att du ska ta din egen oro på allvar och helt för din egen skull gå och prata med en vuxenpsykolog så kanske du får lite mer rätsida på om din oro handlar om fantasi eller verklighet. Då kan du också prata om om du har några konkreta misstankar mot någon eller några i din närhet etc.
    Psykoterapeuter eller psykologer finns att anlita i privatpraktik men också inom Öppna Psykiatrin där det är svårare att få tid men billigare.
    Lycka till!
    Margit

Svar på tråden Kan min rädlsa för att mina barn ska bli utsatta för sexuella övergrepp påverka mina barn?