• stumpan85

Jobba i butik - hur långt innan BF?

Alla ni som jobbar i butik - hur länge har ni tänkt jobba/jobbade ni innan BF? Hur länge funkar det att sitta i kassan? Och hur länge orkar man vara på golvet och plocka varor?

• Svar på tråden Jobba i butik - hur långt innan BF?
  • cornflake1

Tror nog det är väldigt individuellt, jag själv slutade jobba på golvet till vecka 25 ungefär. Då det började bli jobbigt att bära och böja på sig allt för mycket. Jobba i kassan gör jag fortfarande och jag är i vecka 33 men det börjar bli jobbigt nu så funderar på att sluta jobba någon månad eller två veckor innan BF.

Men det är svårt att veta när jag väntade mitt första barn så jobbade jag i detaljhandeln med kläder och stod upp hela dagarna då sluta jag jobba två dagar innan BF. Men nu med andra barnet när jag jobbar i livsmedelaffär och sitter för det mesta så är det mycket jobbigare.

• Emmin

Med mina två första barn jobbade jag till v 32. Satt nog bara i kassan sista månaden innan dess ungefär.

Nu är jag i v 31 och kommer också nu sluta jobba i v 32. Har bara golvpass 1dag/vecka men de dagarna har jag varit knäckt i kroppen när jag kommit hem senaste veckorna. Men jag hade inte orkat jobba längre än så här varken i kassan eller på golvet.

• Siska

Jag jobbar också i butik  (Lidl) och har precis plussat (vecka 4+4). Puffar lite på den här tråden för o få lite mer info från er som redan upplevt det mesta.

Skulle vilja ha svar på dessa frågor:

* När berättade du för chefen?
    * Hur jobbigt blir det med de olika uppgifterna? Är det jobbigast o va på golvet med varor eller att sitta i kassan?
    * Var det lätt att dölja graviditeten? (vill hålla min hemlig så länge som möjligt)
    * Finns det någon arbetsuppgift jag dirket bör undvika att göra?

Tusen tankar, flera drömmar, en verklighet...
  • Myrtuva

Jag är förstföderska och jobbar i klädbutik, dvs jag sitter inte alls på dagarna och jag tycker redan att benen och fötterna får ta mycket stryk.
    Har iaf planerat att gå 3 veckor innan BF så jag hoppas att jag får vara frisk och må bra tills dess =)

Siska, jag berättade i v 8 för min chef för jag kräktes så fruktansvärt mycket. Jag blev sjukskriven och det va nödvändigt att dom visste, kräktes konstant i 13 veckor =/
    Hur vida du kan dölja det beror på hur stor du blir. Jag fick jätte stor mage snabbt så i v 10 va det svårt att dölja även med större tröjor men det där är ju jätte individuellt!
    Ang vad du ska undvika så är det tunga lyft. När du har berättat för chefen (som även har tystnadsplikt om du vill berätta för honom/henne innan dina kollegor) så kan denne lägga om dina arbetsuppgifter så att du får göra det som passar dig som gravid. Det är dom skyldiga att göra enligt facket! =)

Lycka till! =) 

Svar på tråden Jobba i butik - hur långt innan BF?