• Anonym (förskola)

Varför skicka med kläder och skor till barnen som de inte kan ta på sig själva?

Jag jobbar på en förskola med barn från 4-6  år och det är 16 barn i gruppen. Många av de barnen har skor och kläder som de inte klarar av att ta på sig själva som tex. skor med skosnören - varför inte skicka med skor med kardborreband istället som de kan fixa själva?

Eller svåra skärp som de inte klarar av att knäppa upp själva så de inte kan gå på toaletten själva osv.

På föräldramötet tog vi upp detta eftersom det också är viktigt för barnens självförtroende men det var tydligen inte så många som lyssnade. När barnet är 4 år så kan de allra flesta klä på och av sig själva och klara av toalettbesöket själva.

Varför?

• Svar på tråden Varför skicka med kläder och skor till barnen som de inte kan ta på sig själva?
  • Majsan70

Man måste  ju använda såna kläder för att lära sig hantera dem. Innan man kan hantera dem riktigt så får de vuxna i närheten hjälpa till. Enkel ekvation kan jag tycka.
    Eller skall man ha en uppsättning kläder som personalen på dagis klarar av o sen byta till andra på fritiden?

• Anonym

Många skor med tex snörning är ju bättre än med kardborre man måste ju kunna välja den skon man tycker är bäst ur alla aspekter till sitt barn.

• Fiaz

Tanken är ju att man måste lära sig att hantera olika typer av kläder, som Majsan70 skriver oxå.

Det är ju som att säga "Varför låta barnet använda gaffel när det finns sked"

• Anonym

Ja, men det är föräldrarnas uppgift att lära barnen detta och inte dagisförknarna! Underlätta för fröknarna och ta på barnen skor med kardborreband och lättare skärp när det är på dagis, och så får ni använda svårare plagg hemma istället.

• Anonym (förskola)
    Fiaz skrev 2011-03-19 12:10:59 följande:

Tanken är ju att man måste lära sig att hantera olika typer av kläder, som Majsan70 skriver oxå.

Det är ju som att säga "Varför låta barnet använda gaffel när det finns sked"

Jo men självklart behöver det inte flyta perfekt men att klä på ett barn ett klädesplagg som det inte har någon aning om hur man ska göra med är väl inte jättebra?

Ofta provar man ju nya saker hemma först och sen på dagis.
  • Gurkan

Jo visst ska barnen lära sig att hantera både skosnören och skärp men det finns situationer där det faktiskt är lättare för barnet och bättre för deras självförtroende om de kan ta av och på sig sina egna kläder.

• Anonym (förskola)
    Gurkan skrev 2011-03-19 12:19:00 följande:
    Jo visst ska barnen lära sig att hantera både skosnören och skärp men det finns situationer där det faktiskt är lättare för barnet och bättre för deras självförtroende om de kan ta av och på sig sina egna kläder.
    Eller som när föräldrar skickar sina barn till förskolan och de ska prova vara utan blöja för första gången i sitt liv och föräldern kräver att barnet ska vara utan blöja hela dagen inklusive vilan. Vad tror ni är bäst för barnets självförtroende; att börja lugnt istället och ta någon timme och klara av det eller ta bort blöjan helt med ett antal kissolyckor som resultat?
  • Gurkan
    Anonym (förskola) skrev 2011-03-19 12:23:01 följande:
    Eller som när föräldrar skickar sina barn till förskolan och de ska prova vara utan blöja för första gången i sitt liv och föräldern kräver att barnet ska vara utan blöja hela dagen inklusive vilan. Vad tror ni är bäst för barnets självförtroende; att börja lugnt istället och ta någon timme och klara av det eller ta bort blöjan helt med ett antal kissolyckor som resultat?
    Det allra bästa är att börja hemma i lugn och ro och när barnet börjar klara av det hemma så kan vi prova på förskolan. Självklart kommer vi låta barnet sitta på pottan vid varje blöjbyte innan dess men en bra regel är att alltid börja prova hemma.
  • Anonym

hmm... låter mer som att det handlar om föräldrar som gärna vill visa upp sina fint klädda barn? Jag själv har inte stött på det fenomenet då jag bor i en liten by ute på landet. På min sons förskola har alla barn praktiska kläder och kläder dom kan klä på sig själva och klarar av själv. (innan nån säger något.. fyra avdelningar ca 75 barn)

det känns rent logiskt att man inte drar på sitt barn tex hängselbyxor om dom aldrig fått förklarat för sig hur såna fungerar när man ska gå på toa.

och varför vill man som förälder pracka på en massa obegripliga kläder för sitt barn om man inte lär dom hur det fungerar?

• Gurkan
    09Lias skrev 2011-03-19 12:24:45 följande:
    Förstår vad du menar. Det måste vara sjukt jobbogt och klä på en massa barn. Men det är väl erat ansvar och se så dom får på sig grejerna eller?

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/
    Om ett barn har till exempel ett skärp som barnet inte hanterar och som jag märker att barnet blir besvärat av så plockar jag faktiskt av barnet skärpet och lägger det på hyllan. Det kan ju handla om en 3-4 åring som vanligtvis hanterar toalettbesöken själv och som helt plötsligt måste be om hjälp varje gång och egentligen inte tycker om det.
  • Nyfiken gul
    09Lias skrev 2011-03-19 12:24:45 följande:
    Förstår vad du menar. Det måste vara sjukt jobbogt och klä på en massa barn. Men det är väl erat ansvar och se så dom får på sig grejerna eller?

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/

men.... det är väl i högsta grad föräldrarnas ansvar och se till att barnen kan hantera sina egna kläder.? är man 4-5 år ska inte en dagisfröken behöva knyta skorna och dra upp byxorna efter toabesök pga ett för svårt bälte?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Astarte

Knöliga skärp kan jag förstå att det blir jobbigt, men i övrigt låter det lite underligt det du skriver. Det är som ett annat inlägg skrev, "varför ta gaffel när du redan kan sked". Skosnören är ju något man behöver kunna som hör till vardagen.

• Nyfiken gul

på min sons förskola tas såna saker bort om barnen inte kan hantera det själv. Då blir det extrabyxorna på tex och finns det nån som har ett svårt bälte så tas det av och läggs på hyllan.

en tjej hade en komplicerad knäppning på sina byxor en dag (typ hängselbyxor) jättefina men ack så opraktiskt, fröknarna tog faktiskt av henne dom så hon fick gå på avdelningen i strumpbyxor och t-shirt. Innan hon har knäppt upp och hakat ur byxorna har hon kissat ner sig för länge sedan.

Jag fattar inte heller vitsen med såna kläder?

• Anonym

stressade och curlande föräldrar som inte tänker sig för och tycker att fröknarna ska göra likadant? För visst går det fortare om man klär på och hjälper barnen själv men hur ska 3 fröknar hinna med det med typ 15 barn ?

• Lindreas

Klart att barnen måste träna för att kunna knyta skorna till exempel, men är det schysst mot barnet att inte skicka med några andra skor än med skosnören till förskolan? En fyraåring vill ut och leka och har inte tid att vänta på hjälp! Och alla coola kläder med spännen och knappar som de inte kan få upp... Hur kul är det att som femåring kissa på sig för att man inte kan öppna sina byxor?

Att jämföra det med sked och gaffel är inte samma sak.

• Majsan70

INLÄRNING tar tid och är ju inte enbart något som sker på den tiden föräldrarna har barnen utan även på dagis o skola. 

Min dotter är snart 8 år och tycker fortfarande att skärp kan vara lite besvärligt, men utan det tappar hon byxorna så valet blir enkelt o tids nog LÄR hon sig.

• Lindreas
    Majsan70 skrev 2011-03-19 16:57:43 följande:
    INLÄRNING tar tid och är ju inte enbart något som sker på den tiden föräldrarna har barnen utan även på dagis o skola. 

Min dotter är snart 8 år och tycker fortfarande att skärp kan vara lite besvärligt, men utan det tappar hon byxorna så valet blir enkelt o tids nog LÄR hon sig.
    Men det finns ju olika sorters skärp. Om barnet behöver skärp så tar men ju inte det mest krångliga och tröga skärpet man kan hitta och sätter på ungen på förskolan eller skolan, eftersom det kan hända att en vuxen inte hinner med att hjälpa till att knäppa upp inför ett toalett-besök till exempel.
  • Nyfiken gul
    Majsan70 skrev 2011-03-19 16:57:43 följande:

självklart handlar det om ständig inlärning, men egentligen handlar det ju om att vissa föräldrar presenterar kläder och funktioner PÅ kläderna som en 4-5 åring aldrig stiftat bekantskap med nånsin och hux flux förväntas klara av det en tisdag morgon i kapprummet.

tids nog hinner våra barn få på sig knepiga och krångliga kläder, jag inser inte vitsen med att introducera såna kläder redan på förskolan. Till vilken nytta liksom?

skärp kan nog behövas i alla åldrar men det finns olika typer av skärp. en 2-åring kan klara sig med ett resårband i midjan till att börja med men jag skulle aldrig sätta på en 2-åring ett läderbälte med snäppen och spännen. det finns ingen anledning.
Svar på tråden Varför skicka med kläder och skor till barnen som de inte kan ta på sig själva?