• mittallt

Barn i babybjörn bärsele

När började ni bära era barn i bärsele? Lät ni barnet sitta framåtvänd eller bakåtvänd? Kan barnet få ont i rygg/nacke av bärselen ifall man börjar använda den för tidigt?

Sonen är nu straxt över 1 månad. Är det för tidigt att ha han i bärsele?

• Svar på tråden Barn i babybjörn bärsele
  • älskarlivet81

Tror hon var runt 4-5 veckor när vi bar henne första gången, men då mot oss. Är dock glada att vi inte köpte en bärsele då vi använde den väldigt sparsamt..

• Alexi

Babybjörn har ju tydliga riktlinjer om längd och vikt på barnet, ingenting med ålder. Så följ dem så är det ju lugnt. Självklart sitter barnet in mot dit, det måste vara mycket större och starkare för att sitta framåtvänd och även sen ska man vara restriktiv med det så inte bebisen får för mycket intryck.

• merenwen

Vi hade sonen i bärsele redan från 2 veckors ålder. Fast då var det en ergonomisk Manduca-sele där han kunde sitta i grodställning, vilket är ett måste när de är så små. Att sitta med benen hängande är inte bra för så små bebisar.

• Cocco
    merenwen skrev 2011-03-19 14:07:21 följande:
    Vi hade sonen i bärsele redan från 2 veckors ålder. Fast då var det en ergonomisk Manduca-sele där han kunde sitta i grodställning, vilket är ett måste när de är så små. Att sitta med benen hängande är inte bra för så små bebisar.
    Det är faktiskt så att små bebisar sitt i grodställning i BB men barn större än 3-4 månader sitter rätt dåligt i en BB.
  • merenwen
    Cocco skrev 2011-03-19 17:27:56 följande:
    Det är faktiskt så att små bebisar sitt i grodställning i BB men barn större än 3-4 månader sitter rätt dåligt i en BB.
    Vi hade både en BabyBjörn och en Manduca hemma när sonen kom.
    I BabyBjörnen har han alltid suttit kasst (han är 4,5 månader nu), men Manducan har fungerat ända från början, och fungerar fortfarande lysande.
    Jag skulle aldrig skaffa en BabyBjörn igen, oavsett bebisens ålder.
  • Cocco
    merenwen skrev 2011-03-19 17:37:30 följande:
    I BabyBjörnen har han alltid suttit kasst (han är 4,5 månader nu), men Manducan har fungerat ända från början, och fungerar fortfarande lysande.
    Jag skulle aldrig köpa en BB igen heller bara reflekterar över att många små barn sitter rätt ok i den.
    Nu har vi här hemma en manducca(igen), en angelpack och en supermysig girasol.
  • Loriyana

Jag använde först en BB och tyckte den var usel! Verkligen en skit-sele. Införskaffade sedan en Ergo och var mycket nöjdare. Min dotter är nu 4 år gammal och jag kan fortfarande bära henne i Ergo-selen (inte för att hon behöver bli buren så mycket nuförtiden men nångång då och då)

• Annsofie82

Jag hade baby björn till min stora kille. Han totalvägrade sittern. Även ligga på golvet. Bara skrek. Så bära omkring på han i den hjälpte lite för den onda magen...

Han blev större. Magen slutade krångla. Och han blev än mer nyfiken... Han satt i den tills han vart runt året...HAn var en riktig lättviktare och vägde inte mer än  knappt 10 kg när han 1,5 år...

För oss var den oumbärlig. Tror han var runt ett par veckor när vi började med den.

• HelenaK
    merenwen skrev 2011-03-19 17:37:30 följande:
    så olika det är . Här var det Manducan som ratades av bebisen, nu börjar hon gilla den vid 6mån. Medans min gamla BB gillades skarpt av dottern men inte av migTungan ute
    Vi kunde enas Skrattande om  en sjal tillslut och den använder vi fortfarande.
  • Newchans

vår skrutta satt i vår babybjörn från 1.5 mån och det var toppen. har funkat kanon o använts flitigt!

• merenwen
    HelenaK skrev 2011-03-19 21:26:20 följande:
    så olika det är . Här var det Manducan som ratades av bebisen, nu börjar hon gilla den vid 6mån. Medans min gamla BB gillades skarpt av dottern men inte av migTungan ute
    Vi kunde enas Skrattande om  en sjal tillslut och den använder vi fortfarande.
    Så kan det vara. Glad
    Vi hade en sjal också...den klarade varken jag eller sonen av...men det berodde nog mest på att jag är en otålig typ som aldrig lärde mig knyta den ordentligt... Flört
  • Jenni78

Vi har använt Bäbis Björnen (Air) sedan hon var tillräckligt stor (det står på den). Kanonbra. Kan diska och dammsuga med henne i den och hon somnar lätt då. Alltid mot bröstet. Framåtvänd ska de inte vara när de är så små. Provade sjal också men det var inte min grej. Svårt att knyta och blev väldigt varmt för lilla. Hon är 3 mån nu.

Vanja 3 december 2010
Svar på tråden Barn i babybjörn bärsele