• Amariea

Tips för att fixa vårfin trädgård?

Jag och min man köpte vårt första hus i slutet av förra sommaren. Nu har vi en liten gräsplätt och två medelstora altaner (en fram och en bak). Gräsmattan är omgiven av ett lågt staket och det finns några få buskar och ett träd på den. Vi är båda helt nybörjare på att ha en trädgård men vill gärna ha lite vårfint. Kanske plantera något i krukor på altanerna eller dekorera på annat sätt (alltså inte bara växter). Vilka är era bästa tips för att få fint i trädgården? Ett extra tips om det är relativt billigt och lättskött. 

• Svar på tråden Tips för att fixa vårfin trädgård?
  • zygoma girl

På våren - köpa lökväxter och sätta i krukor, de tål även nattfrost. Lite senare; violer/penséer, de tål också lite nattfrost - hör med personalen vilka växter som tål några minusgrader!

Hängsälg finns som miniträd (ca 1 m högt) som kan planteras i kruka (vår har stått i en zinkbalja hela vintern men nu kommer nya "videkissar") så får man lite höjd.

Så snart risken för nattfrost är över kan man plantera det mesta - kolla vad grannarna har i sina trädgårdar, det som funkar där funkar ofta hos er också.

Nu på våren är det många som delar perenner (fleråriga växter som vissnar på vintern), kanske har grannarna eller vännerna som de kan dela med sig av? Billigt och roligt minne.

Spontanköp inte bara växter om du vill ha lättskött - det finns ofta både väldigt krävande och väldigt lättskötta tex clematis eller rosor - se till att köpa rätt, personalen vet! Överhuvudtaget är ett bra råd att köpa på plantskolor om man är ovan, personalen kan hjälpa till mycket bättre än på Plantagen (även om de också har kunnit folk om man har tur). På hösten har just Plantagen höstrea, då kan man köpa billiga växter som ser lite halvrisiga ut men som blir kanon sommaren därpå!

• Amariea

Tack så mycket för svaret Chorda tympani! Nu vet jag lite vad jag ska titta efter iallafall. 

Svar på tråden Tips för att fixa vårfin trädgård?