Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Vilken av dessa pojknamn?

Dessa tre pojknamn ligger på våran lista som tilltalsnamn, men vi har inte bestämt oss för vilken det blir ifall det visar sig vara en pojke som ligger och guppar i magen. Vilken tycker du är bäst?

Namnförslag a la "Liam", "Charlie", "Kevin", "Hugo", "Neo" och "Milo" undanbedes bestämt.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-19 17:42
    Storebror heter Johan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken av dessa pojknamn?
  • Stinky
    Margarit skrev 2011-03-19 17:41:51 följande:
    Åh vad svårt! För mig stod det mellan Otto och Nils och jag röstade tillslut på det sistnämnda. Jättevackra namn allihop!
    Tack!
  • Stinky
    IsDimma skrev 2011-03-19 17:43:17 följande:
    Otto klart finast
    Otto toppar våran lista här hemma just nu.
  • Stinky
    MrsMia skrev 2011-03-19 20:02:11 följande:
    Vår mäklare heter Otto - en skärpt, snygg man som uppfattas som mkt seriös. Har dock svårt att se det namnet på ett barn. Jag lade min röst på Nils som känns spännande, kanske kommer stort framöver? Fungerar bra på både vuxna och barn.
    Nils är ett namn som jag tycker mycket om  Det som jag ser som ett "problem" är just att det namnet är på frammarsch och har väl varit det ett tag, vad jag vet. Det kan hända att det kommer att vara många "Nissar" här framöver, och då är ju risken att min "Nisse" får vara en "Nisse-siffra" i hans klass när han blir äldre. Nils är dock ett namn som vi funderat på som mellannamn om vi inte väljer det som tilltalsnamn.
  • Stinky
    mandelblomma skrev 2011-03-19 20:18:05 följande:
    jag brukar inte säga att namn är fula, men Otto är ett av de få namn jag verkligen aldrig skulle döpa ett barn till.
    Nils däremot är superfint och även Svante!
    Olle är ett annat namn i samma stil som är fint :)
    Jag gillar också Olle!  Men min övertalningskampanj gentemot sambon går inte så bra gällande det namnet. Obestämd
  • Stinky
    mandelblomma skrev 2011-03-19 20:24:49 följande:
    synd Olle är sjukt sött.
    Melker då, vad gillar du det? Eller Petter?
    Annars är Nils min favvo som ena sonen heter i mellannamn.
    Nej, Melker och Petter är inte riktigt min grej. Petter för att en arbetskompis son heter det och Melker... ja, då tänker jag ju p å"farbror Meeelker"!
    Sunnas skrev 2011-03-19 20:25:02 följande:
    Jag röstade på Svante! Även om jag tycker Nils också är jättefint, men Johan & Svante klingade fint tycker jag Glad
    Ja, visst låter "Johan och Svante" bra? Av dessa namn så passar ju de namnen bäst ihop, tycker jag. Fast å andra sidan tycker jag om namnet "Otto" mycket. Jäkla svårt det här!
  • Stinky
    Margarit skrev 2011-03-19 20:34:53 följande:
    Ja Olle är också fint! Synd att karlar ska vara så motsrävliga ibland. Min man ratar hälften av namnen jag gillar.

Olof då? Eller Karl?
    Olof och Karl har jag också på min namnlista! Men tyvärr inte min sambo. Nils, Svante och Otto är de enda namnen som vi kunnat enats om hittills.
  • Stinky
    Margarit skrev 2011-03-19 20:38:36 följande:
    Aha! Om vi ska få ett barn till bör jag alltså kontakta dig för namnförslag. Vi verkar ha lika smak! Flört
    Vad bra smak du har!
    Min lycka skrev 2011-03-19 20:43:30 följande:
    gillar inget utav namenn.Jacob passar bra till Johan.
     Jag tycker inte om namnet Jacob.
    liber skrev 2011-03-19 20:41:49 följande:
    Otto är finast. Nils gillar jag inte eftersom det är enstavigt och därför svårare att säga. Svante är för mig nästan samma kategori som Liam, Kevin mm.
     Nej, inte är väl Svante samma kategori som Liam och Kevin? Nu blir jag lite konfunderad Obestämd
    Sunnas skrev 2011-03-19 21:04:25 följande:
    Håller med många andra om att Olle är jättefint, synd att det inte gick hem hos sambon.

Erik, Simon och Stefan är några jag också tycker är fina som passar med Johan men dom kanske inte ligger i rätt "kategori" Flört
    Jag tycker om namnet Erik, men jag har ett ex som heter Erik så min sambo har förbjudit det namnet, haha! Tungan ute De andra två namnen... nja,  de faller mig inte riktigt i smaken. Dessutom hade jag en fling med en som hette Stefan för hundra år sedan, haha! Det blev dock aldrig något annat än en fling, så det namnet kanske inte är lika förbjudet.
  • Stinky
    Busbellan skrev 2011-03-19 22:33:09 följande:
    Jag röstade på Svante, det är fint!

Lite andra förslag
    Sigge
    Hjalmar
    Elis
    Moltas
    August
    Mattis
    Holger
    Ture
    Hannes
    Alvin
    Jag gillar Hannes! Men sambon ratar det namnet Elis är fint, det ska jag sätta på "att-fundera-på-listan"
  • Stinky
    Margarit skrev 2011-03-19 22:37:49 följande:
    Hannes! Åååh så fint! Men samma här, min man gillar det inte.
  • Stinky
    Anton Chigurh skrev 2011-03-20 00:34:58 följande:
    Om ni nu skärper till er lite här så fattar ni snart att Anton är finare än nåt annat som evt föreslagits.

Anton it is.............. 
    Tänker på den där hårbollen Anton Körberg så fort jag hör namnet. Kanske inte riktigt min grej.
  • Stinky
    Made in Taiwan skrev 2011-03-20 00:43:05 följande:
    Mina två barn heter Nils och Svante. En pojke till och han får heta Knut :)
    Coolt! Snacka om att träffa rätt!  Men Knut... nä, det är inte riktigt min grej.
  • Stinky
    Anton Chigurh skrev 2011-03-20 13:46:43 följande:
    Nu vet jag inte vad du snackar för bröte här, men Anton är fint som helvete iaf. Välj nu Anton till ungjäveln så vi andra får lite lugn här.......

Förresten. Ett namn som Anton öppnar många dörrar i livet för palten. Bara så du vet.
    Jag får väl ha det i åtanke.
  • Stinky
    Made in Taiwan skrev 2011-03-21 05:13:21 följande:
    Men om ni inte vet om det blir en pojke eller flicka kanske ni inte ska låsa er vid ett namn för mycket.
    Om det blir en tjej, så är namnet fastställt sen länge. Det är pojknamn som vi fnular på.
  • Stinky
    IsaViolia skrev 2011-03-21 10:30:07 följande:
    Jag gillar tex Åke, Folke och liknande. Era namn är också väldit fina, jag tog Nils bara för att det är enda namnet jag inte har nån jag direkt tycker nåt om som heter det, tillskillnad från de andra :)
    Problemet för mig är att så fort jag hör namnet "Åke", tänker jag på "Lotto-Åke" och när jag hör "Folke" så tänker jag direkt på "Folköl Rydén" på DeLuxe på P3  

Överlag så är det ju väldigt trendigt med "gubbnamn" just nu. När jag presenterade mina förslag för min lillasyster, så fick jag höra " asså dessa namn... när jag hör dem, tänker jag på gubbarna på sjukhemmet där jag arbetar, så för mig känns det lite konstigt!".  

För mig har det inte varit något medvetet val att välja "gubbnamn", men det blir svårt när man har en till som ska ha lite medbestämmaderätt och mer än gärna väljer "gubbnamn". Skulle min sambo få bestämma helt, skulle ungen få heta Einar i tilltalsnamn! Om det blir en pojke, kommer barnet att få Einar som ett mellannamn p.g.a. att min farfar hette det (eller snarare Einari, då han var finne), men aldrig att barnet skulle få det som tilltalsnamn då det inte är riktigt min kopp av té.
Svar på tråden Vilken av dessa pojknamn?