• Susie

Hur ska jag äta när jag ammar?! Vitlök och lök?!

Hej!

Kan nån hjälpa mej snälla! Jag har inte fått några råd eller synpunkter från BVC att det skulle vara vissa saker man INTE ska äta själv när man ammar, men däremot så "hör jag av andra" att man inte ska äta lök, inte jordgubbar,choklad eller nötter och säkert mycket annat. Men jag VET ju inte om det är såhär? Är det så att jag inte ska äta det här? Jag tycker det känns jättesvårt att begränsa all mat jag äter ifrån lök, peppar och vitlök tex. Min lilla tjej är snart 3 mån och det som jag kan tänka mej är att deras bajs i den här åldern "inte ska" lukta så mycket? Bara lite syrligt väl? Ibland stinker det fruktansvärt mycket när hon bajsar och det känns väldigt mycket som hon har diarré Jag antar att det beror på att jag ätit tex mat med vitlök i, alla fall tror jag det och tycker mej se det mönstret? Vill bara veta om det är så att jag ska sluta med all lök och vitlök i maten eller hur gör ni andra? Hoppas på lite tips och råd!

• Svar på tråden Hur ska jag äta när jag ammar?! Vitlök och lök?!
  • Alvi

Alltså, om bajset stinker är väl skitsamma, huvudsaken är att dottern mår bra. Sålänge hon gör det kan du väl äta vad du vill.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Susie

Sisu, Tack! Förstår vad du menar men jag tycker inte det känns bra att hon känns dålig i magen och att det stinker så som att det är nåt som inte e bra för hennes mage, att det är för starkt liksom och dessutom tror jag att det är då hon blir väääldigt röd på rumpan också så jag ville mest höra hur andra gör och om det kan vara löken och vitlöken som gör det.

• Thursday

Jag åt precis vad jag kände för. Finns ingen anledning till att börja oroa sig för det så länge man inte märker att barnet har problem med ont i magen eller gaser eller så.

• Pickeli

Sålänge barnet inte reagerar negativt på din kost kan du äta vad du vill. Att bajset luktar är ingen fara, det gör det ibland!

Begränsa inte din kost om barnet mår bra, det är helt onödigt och anledningen till att man inte getmaåfana råd förens ev magperblem uppkommer!

• Anna med 3 trollungar

Så länge barnet inte får ont i magen av de du äter så kan du äta de du vill.

Mina 2 barn har vart kännsliga när jag har ätit : Pannkakor, ägg, kål, mjölk, lök och stark mat.

• Susie

Idispidis, Tack! Jag ger ju henne både magdroppar och Minifom mot magknip och gaser men hon har inga problem alls längre sen vi började med det. Hmmm jag kanske ska sluta med vitlök och lök alla fall och se om det blir bättre.....

• Lindadjo

Jag tycker du ska testa dig fram. Vissa barn är känsligare än andra, det går inte att säga vad som är rätt eller fel. Testa sluta ett tag och se om det blir bättre, om det inte blir det så var det ju inte det.

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Pickeli

Ja du kan ju vara lite försiktig med gasbildande mat om hon tenderar att vara gasig i magen! Lök, bönor etc

• Krake

Om du får problem med att hon visar allergiska reaktioner (utslag, t ex) eller blir mycket gasig, kan du börja fundera på dessa saker.

Men så länge hon inte lider, kör på som vanligt. Annars skapar du problem åt dig själv i onödan!

På min son var det aldrig nån skillnad beroende på min mat. Inte ens om jag drack en massa kaffe tycktes han påverkas. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Om dropparna hjälper, var glad och ät på! Jag skulle iaf inte orkat amma särskilt länge om jag varit tvungen att äta särskild diet för det.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Hur ska jag äta när jag ammar?! Vitlök och lök?!