EmJii skrev 2011-03-20 01:33:37 följande:
Skulle behöver lite råd och tid hur man tar hant om en kattunge.
Han (Trulls) är 17 dagar gammal.
Hans mamma började löpa för ca 3 dagar sen, det gick tyvär inte att göra annat än att ge p-piller igår.
Idag lyckade hon smita ut vid 18.30 tiden och har fortfarande inte kommit hem efter 7 timmar för att ge bebis mat!
hur gör jag, har provat gett den här hemmagjorda ersättningen i pipett men ha verkligen vägrar!
ALLA tips och råd är välkommna!
Tack på förhand!
/Emelie
Jag har fött upp många kattungar på egen hand då kattmammor lämnat ungarna eller då någon grym människa bara velat slå ihjäl dem för att de inte orkat sterilicera sin hon katt.
Så här brukar jag göra...
Jag brukar först och främst köpa ersättning avsett för katter på granngården.
Nu är din kattunge lite större än de jag brukar ha så den kan klara sig på hemma välling. Det jag brukar mata dem med om jag gör hemma så är det gyllenmust (havremust) gjord på vatten. Kattungar tål INTE lactosen i mjölken det blir stopp i magen då.
Nu är din kattunge snart 6 veckor gammal och kan äta kattmjölk som finns att köpa i affärer därför behöver du nog inte köpa någon ersättning utn kör med lite hemma välling och kattmjölk. Whiskas har en soft å kitkat tror jag har en. kolla i vanliga matvarubutiker så hittar du det säkert.
Sedan brukar jag ta en 5-10 ml spruta (sådan man drar upp mediciner i) och sticka in i munnen, spruta jätteförsiktigt och liksom "tvinga" i ungen maten i början. Till slut brukar kattungarna komma på att det är rtt gott och de till och med kan lära sig att suga i sig vällingen.
Köper man ersättning på granngården så brukar jag mata dem med nappflaska, Det tar ett tag innan kattungen lär sig den tekniken med men man får traggla.
En annan viktig sak när det gäller kattungar är att de behöver ofta hjälp att sköta sin mage.
Kattmamman slickar dem i baken för att få dem att bajsa och kissa.
Matar du enbart så kommer din kattunge väldigt snart vara förstoppad om den inte klarar av att sköta magen själv men 17 dagar då är den nog lite väl liten för detta ännu.
För att sköta magen på kattungen så brukar jag ta en gammal handduk, fukta ena hönet lite (eventuellt ta lite lite matolja på) och sedan torka den i bak. Torkar över hela kisseridelen samt rumpestumpen. Till slut brukar de kissa och även bajsa. Detta är A och O om man skall klara att rädda katten.
Det är också en STOR anledning till att de ofta matvägrar.
En kattunge som är så stor som nästan 6 veckor gammal bör kunna börja äta lite foder för kattungar rätt snart. Titta i din butik. Jag vet att whiskas bland annat har foder (enportionspåsar) till kattungar från 1 månads ålder. Det kan hända att din kattunge lätt äter det utan att bråka med välling mm..
Man får testa sig fram.
Det kan vara ett rätt slitigt arbete ibland med ack så härliga kattungar det blir av de man själv matat upp =).
Kommer hålla lite koll på tråden ifall du undrar något eller så...
Jag kan inte allt men har varit med om en del kattungar. Min katt jag har nu som är ca 6 år gammal har jag fött upp från 1 veckas åkder =)
Lycka till =)