• EmJii

Hjälp, kattmamman har försvunnit!

Skulle behöver lite råd och tid hur man tar hant om en kattunge.
    Han (Trulls) är 17 dagar gammal.
    Hans mamma började löpa för ca 3 dagar sen, det gick tyvär inte att göra annat än att ge p-piller igår.
    Idag lyckade hon smita ut vid 18.30 tiden och har fortfarande inte kommit hem efter 7 timmar för att ge bebis mat!

hur gör jag, har provat gett den här hemmagjorda ersättningen i pipett men ha verkligen vägrar!

ALLA tips och råd är välkommna!

Tack på förhand!

/Emelie

• Svar på tråden Hjälp, kattmamman har försvunnit!
  • enmamma

Envisas lite till.
    Prova att droppa mjölken på ditt finger och lirka in i munnen.

Vilken slarvig mor, tor att det inte finns ett kattsoc att ringa tioll.

• Jumbopolly
    EmJii skrev 2011-03-20 01:33:37 följande:
    Skulle behöver lite råd och tid hur man tar hant om en kattunge.
    Han (Trulls) är 17 dagar gammal.
    Hans mamma började löpa för ca 3 dagar sen, det gick tyvär inte att göra annat än att ge p-piller igår.
    Idag lyckade hon smita ut vid 18.30 tiden och har fortfarande inte kommit hem efter 7 timmar för att ge bebis mat!

hur gör jag, har provat gett den här hemmagjorda ersättningen i pipett men ha verkligen vägrar!

ALLA tips och råd är välkommna!

Tack på förhand!

/Emelie
    Jag har fött upp många kattungar på egen hand då kattmammor lämnat ungarna eller då någon grym människa bara velat slå ihjäl dem för att de inte orkat sterilicera sin hon katt.
    Så här brukar jag göra...

Jag brukar först och främst köpa ersättning avsett för katter på granngården.
    Nu är din kattunge lite större än de jag brukar ha så den kan klara sig på hemma välling. Det jag brukar mata dem med om jag gör hemma så är det gyllenmust (havremust) gjord på vatten. Kattungar tål INTE lactosen i mjölken det blir stopp i magen då.
    Nu är din kattunge snart 6 veckor gammal och kan äta kattmjölk som finns att köpa i affärer därför behöver du nog inte köpa någon ersättning utn kör med lite hemma välling och kattmjölk. Whiskas har en soft å kitkat tror jag har en. kolla i vanliga matvarubutiker så hittar du det säkert.

Sedan brukar jag ta en 5-10 ml spruta (sådan man drar upp mediciner i) och sticka in i munnen, spruta jätteförsiktigt och liksom "tvinga" i ungen maten i början. Till slut brukar kattungarna komma på att det är rtt gott och de till och med kan lära sig att suga i sig vällingen.
    Köper man ersättning på granngården så brukar jag mata dem med nappflaska, Det tar ett tag innan kattungen lär sig den tekniken med men man får traggla.

En annan viktig sak när det gäller kattungar är att de behöver ofta hjälp att sköta sin mage.
    Kattmamman slickar dem i baken för att få dem att bajsa och kissa.
    Matar du enbart så kommer din kattunge väldigt snart vara förstoppad om den inte klarar av att sköta magen själv men 17 dagar då är den nog lite väl liten för detta ännu.

För att sköta magen på kattungen så brukar jag ta en gammal handduk, fukta ena hönet lite (eventuellt ta lite lite matolja på) och sedan torka den i bak. Torkar över hela kisseridelen samt rumpestumpen. Till slut brukar de kissa och även bajsa. Detta är A och O om man skall klara att rädda katten.
    Det är också en STOR anledning till att de ofta matvägrar.

En kattunge som är så stor som nästan 6 veckor gammal bör kunna börja äta lite foder för kattungar rätt snart. Titta i din butik. Jag vet att whiskas bland annat har foder (enportionspåsar) till kattungar från 1 månads ålder. Det kan hända att din kattunge lätt äter det utan att bråka med välling mm..

Man får testa sig fram.
    Det kan vara ett rätt slitigt arbete ibland med ack så härliga kattungar det blir av de man själv matat upp =).

Kommer hålla lite koll på tråden ifall du undrar något eller så...
    Jag kan inte allt men har varit med om en del kattungar. Min katt jag har nu som är ca 6 år gammal har jag fött upp från 1 veckas åkder =)

Lycka till =)
  • vivi85
    Jumbopolly skrev 2011-03-20 02:51:43 följande:
    Jag har fött upp många kattungar på egen hand då kattmammor lämnat ungarna eller då någon grym människa bara velat slå ihjäl dem för att de inte orkat sterilicera sin hon katt.
    Så här brukar jag göra...

Jag brukar först och främst köpa ersättning avsett för katter på granngården.
    Nu är din kattunge lite större än de jag brukar ha så den kan klara sig på hemma välling. Det jag brukar mata dem med om jag gör hemma så är det gyllenmust (havremust) gjord på vatten. Kattungar tål INTE lactosen i mjölken det blir stopp i magen då.
    Nu är din kattunge snart 6 veckor gammal och kan äta kattmjölk som finns att köpa i affärer därför behöver du nog inte köpa någon ersättning utn kör med lite hemma välling och kattmjölk. Whiskas har en soft å kitkat tror jag har en. kolla i vanliga matvarubutiker så hittar du det säkert.

Sedan brukar jag ta en 5-10 ml spruta (sådan man drar upp mediciner i) och sticka in i munnen, spruta jätteförsiktigt och liksom "tvinga" i ungen maten i början. Till slut brukar kattungarna komma på att det är rtt gott och de till och med kan lära sig att suga i sig vällingen.
    Köper man ersättning på granngården så brukar jag mata dem med nappflaska, Det tar ett tag innan kattungen lär sig den tekniken med men man får traggla.

En annan viktig sak när det gäller kattungar är att de behöver ofta hjälp att sköta sin mage.
    Kattmamman slickar dem i baken för att få dem att bajsa och kissa.
    Matar du enbart så kommer din kattunge väldigt snart vara förstoppad om den inte klarar av att sköta magen själv men 17 dagar då är den nog lite väl liten för detta ännu.

För att sköta magen på kattungen så brukar jag ta en gammal handduk, fukta ena hönet lite (eventuellt ta lite lite matolja på) och sedan torka den i bak. Torkar över hela kisseridelen samt rumpestumpen. Till slut brukar de kissa och även bajsa. Detta är A och O om man skall klara att rädda katten.
    Det är också en STOR anledning till att de ofta matvägrar.

En kattunge som är så stor som nästan 6 veckor gammal bör kunna börja äta lite foder för kattungar rätt snart. Titta i din butik. Jag vet att whiskas bland annat har foder (enportionspåsar) till kattungar från 1 månads ålder. Det kan hända att din kattunge lätt äter det utan att bråka med välling mm..

Man får testa sig fram.
    Det kan vara ett rätt slitigt arbete ibland med ack så härliga kattungar det blir av de man själv matat upp =).

Kommer hålla lite koll på tråden ifall du undrar något eller så...
    Jag kan inte allt men har varit med om en del kattungar. Min katt jag har nu som är ca 6 år gammal har jag fött upp från 1 veckas åkder =)

Lycka till =)
    den är ju bara 3½ v?
  • Jumbopolly
    vivi85 skrev 2011-03-20 03:04:45 följande:
    förlåt mena 2½ vecka?? eller missuppfattar jag???
    ajsan.. tänkte ju helt galet där... tänkte att en vecka är ca 4 dagar men det är 4 veckor som är ca 1 månad... Du har helt rätt den är pytteliten ungen....
  • Jumbopolly

föregående skribent har helt rätt kattungen är ju inte mer än ca 2,5 vecka gammal.. trött å förvirrad i skallen är jag nog inatt tror jag..

När kattungen är SÅ liten så är ersättning från granngården att rekomendera.

Minns inte om det medföljer en nappflaska till den men tror nästan det. Då får man prova med nappflaska men det är absolut INTE säkert den tar den å då är det lättast med en liten spruta.

När kattungen är SÅ liten då så är det ju som jkag skrev tidigare fruktansvärt viktigt att sköta magen på den lille.

Jag sköter alltid magen på kattungen innan maten, sedan matar den och sedan låter den ligga ner och vila.

När den är SÅ liten så är det att rekomendera att försöka mata den varannan till var tredje timme. (även nattetid).

Det brukar inte dröja så hemskt länge tills den börjar säga till att den vill ha mat. Då börjar den röra på sig och sedan pipa när den är hungrig.

En kattunge som är så liten får man liksom ha med sig jämt. Den behöver sin mat på sina regelbundna tider.

Men hur äckligt det än låter så sköt magen på kisseungen.

Mina kattungar brukat bajsa lite innan varje mål den äter. det Kan vara en av orsakerna till att kattungen inte vill äta just nu.. (den är förstoppad)

Om katten ej bajsar så krävs det ännu mer ansträngning från din sida.

man kan få torka och torka och torka och kattungen kan i vissa fall gallskrika när den bajsar för att det är så hårt.

Senaste kattungen jag födde upp hade mamman lämnat den med. kattungen var ca 2 veckor gammal och ungen hade inte fått mat eller dryck på flera dagar. de som ägde katten hade försökt mata den lite men inte skött magen på den. Kattungen vägrade äta och var totalt tvärförstoppad. Kattungen gallskrek när den försökte bajsa. Efter många många om och med så fick jag ordning på magen på kissen, katten åt välling som värsta lilla babyn och idag är det en stor fin katt som bor på landet hos en familj.

hoppas det går bra för dig.. Håller tummarna...

• pluvdo

Jag tog hand om två kattungar som var ungefär i den åldern. Jag köpte kattmjölksersättning i en zooaffär och matade med en liten spruta. Som tur var så var kattungarna väldigt glada i det och protesterade inte, så jag har nog inga råd att ge dig för att lura i kattungen mat om den inte vill äta.

MEN det som Jumbopolly nämnde är jätteviktigt och förmodligen något som de flesta inte tänker på: Man måste hjälpa så små kattungar att utföra sina behov. När jag tog hand om de där två kattungarna så brukade jag som Jumbopolly sade ta en våt trasa och torka mellan benen på kattungarna efter varje måltid tills dess att det kom något eller jag hållt på så länge att jag var ganska säker på att om kattungen hade något bajs eller så på gång så hade det kommit vid det här laget.

Förhoppningsvis och förmodligen så kommer väl kattmamman hem snart igen ändå och tar hand om sin unge. Egentligen är det viktigaste nu bara att du får i honom vätska, inte nödvändigtvis ersättning och så, eftersom mamman förhoppningsvis tar hand om honom snart igen. och ja, det med att hjälpa honom att utföra sina behov. Viktigt.

• Jumbopolly
    pluvdo skrev 2011-03-20 03:29:44 följande:
    Jag tog hand om två kattungar som var ungefär i den åldern. Jag köpte kattmjölksersättning i en zooaffär och matade med en liten spruta. Som tur var så var kattungarna väldigt glada i det och protesterade inte, så jag har nog inga råd att ge dig för att lura i kattungen mat om den inte vill äta.

MEN det som Jumbopolly nämnde är jätteviktigt och förmodligen något som de flesta inte tänker på: Man måste hjälpa så små kattungar att utföra sina behov. När jag tog hand om de där två kattungarna så brukade jag som Jumbopolly sade ta en våt trasa och torka mellan benen på kattungarna efter varje måltid tills dess att det kom något eller jag hållt på så länge att jag var ganska säker på att om kattungen hade något bajs eller så på gång så hade det kommit vid det här laget.

Förhoppningsvis och förmodligen så kommer väl kattmamman hem snart igen ändå och tar hand om sin unge. Egentligen är det viktigaste nu bara att du får i honom vätska, inte nödvändigtvis ersättning och så, eftersom mamman förhoppningsvis tar hand om honom snart igen. och ja, det med att hjälpa honom att utföra sina behov. Viktigt.
    dina kattungar vägrade antagligen inte maten eftersom du skött deras magar.. det är det absolut valigaste felet människor gör.. de matar men tänker inte på magen på de stackars små ungarna..
  • nemo1

Du måste mata med riktig mjölkersättning som innehåller allt en kattunge behöver. Finns i zooaffärerna eller på apoteket. RC eller KMR, det är bråttom. Mycket korkat gjort att inte ha mer koll på mamman. Som sagt dutta med blöt bomull i rumpan så att den kissar och bajsar, efter varje måltid som ska va varannan timme i den åldern. Dygnet runt.

• leolina1980
    nemo1 skrev 2011-03-20 07:58:09 följande:
    Du måste mata med riktig mjölkersättning som innehåller allt en kattunge behöver. Finns i zooaffärerna eller på apoteket. RC eller KMR, det är bråttom. Mycket korkat gjort att inte ha mer koll på mamman. Som sagt dutta med blöt bomull i rumpan så att den kissar och bajsar, efter varje måltid som ska va varannan timme i den åldern. Dygnet runt.
    Jo det är mycket jobb, du måste nästan ta ledigt från jobbet och räkna med att inte sova alls. Det är jobbigt men det gårGlad. Hade en kompis som tog hand om fyra stycken från dag noll, kattmamman hade dött och nån kjom med ungarna till vet kliniken. Hon var helt slut och tänktE få psykbryt av sömnbrist men hon fick tre att överleva och bli vuxna. Den ena dog tyvärr. Lycka till!
  • Jumbopolly
    leolina1980 skrev 2011-03-20 11:20:59 följande:
    Jo det är mycket jobb, du måste nästan ta ledigt från jobbet och räkna med att inte sova alls. Det är jobbigt men det gårGlad. Hade en kompis som tog hand om fyra stycken från dag noll, kattmamman hade dött och nån kjom med ungarna till vet kliniken. Hon var helt slut och tänktE få psykbryt av sömnbrist men hon fick tre att överleva och bli vuxna. Den ena dog tyvärr. Lycka till!
    första omgången jag födde upp kattungar på det viset så var jag arbetslös så det gick ju an. andra gången hade jag praktik på en bilverkstad och de älskade djur så där fick jag ha med mig kattungen. 3dje gången jobbade jag inom äldreomsorgen och fick ta med kattungen till jobbet.. pensionärerna var överlyckliga över att de fick en kattunge och kela med mellan matningar. De hjälpte också till att mata kattungen med nappflaska..
    det är ett heltidsgöra med alla matningar och magskötningar men det blir fruktansvärt personliga katter av dem i slutänden..
Svar på tråden Hjälp, kattmamman har försvunnit!