brunöga 72 skrev 2011-03-20 09:15:39 följande:
Hej!
Jag har kört en gi-variant som liknar det du beskriver och det funkar för mig! Ola Lauritzons fas 2 på ett ungefär (om du läst någon bok av honom?) Lite kolhydrater varje dag: någon skiva surdegsbröd, ca 1/2 dl pasta eller 1 liten potatis till maten. Mycket protein av bra kvalitet (inte korv eller köttbullar med låg kötthalt t ex), mycket grönsaker och en hel del fett.
Min dag kan se ut såhär:
Frukost kl 6.30: en liten skiva surdegsbröd, äggröra av 2 stora ägg o 1 msk grädde, kaffe
Mellanmål 9.00: en liten skiva surdegsbröd med ost eller skinka, kaffe
Lunch 12.00: "GI-tallrik" bestående av till exempel några skinkskivor, några skivor Gustafskorv (hästkorv), en avocado, en klick keso med hackad rödlök, lite fetaost eller brie, sallad, tomat, paprika samt en klick smaksatt creme fraiche
Mellanmål 15.30: 1,5 dl turkisk yoghurt med lite blåbär i
Middag 18.30: Samma som familjen, men jag tar väldigt lite kolisar och mer grönsaker
Eventuellt kvällsgodis, om suget är stort: lite brieost eller en god kopp te
Jag dricker en hel del vatten (utan att överdriva): 1 glas på morgonen, 1 glas under fm och ett under em på jobbet, nästan alltid till måltiderna, och ett glas på kvällen.
Om jag tränar hyfsat, ca 2 ggr i veckan, så går jag sakta men säkert ner med denna metod, och framförallt, man mår bra! Piggare och mindre "däst"

Hej.
Nej, jag har inte läst någonting av honom, men jag äter lite kolhydrater var je dag.
Jobbar på en förskola, så jag äter ju både frukost och lunch där.
Min dag ser ut så här:
7,45 frukost: 1dl gröt med mjölk, en kopp te och lite av grönsakerna som serveras till frukosten varje morgon.
11,30 lunch. Grönsaker och proteindelen av lunchen. Jag tar bort all potatis, pasta och ris.
Mellis 14,30: en kopp te eller ett glas vatten, lite påläggs kalkon och ost. Eller youghurt ifall vi får det till mellanmål.
17,30 middag: protein och antingen en röra av avokado eller stekta grönsaker.
kvällsfika: en kopp te med anitingen lite grönsaker eller lite nötter.
Det har blivit lite godis denna vecka också under rasten på jobbet :P så svårt att låta bli ju. Men det ska det bli ändring på.
Hur länge har du hållt på och hur mycket har du gått ner?
För mig är det inte svårt att strunta i pasta, potatis och ris, då det aldrig varit en favorit hos mig. Jag äter hellre en rejäl köttbit då blir jag glad