• Anonym (Typ Lchf)

Typ Lchf

Är det någon annan här inne som kört "typ Lchf" metoden för att gå ner i vikt?

Jag undviker alltså pasta, ris, potatis och bröd.
    Jag började i måndags och har ätit olika röror eller stekta grönsaker till maten i stället. Jag har inte använt mig av någon light produkt utan endast produkter med ordentligt med fett i.

Jag har ju kännt att jag inte alls är lika svullen ommagen som jag brukar vara. (ibland kan man tro jag är höggravid så som magen putar. Men bara efter några dagar kände jag skillnad. Och trot eller ej, jag vägde mig i morse och jag har gått ner 1 kg Förvånad
    Trots att jag inte har motionerat alls denna vecka, bara rört på mig under jobbtid som jag brukar.
    Men snacka jag ska köra igång med min jogging igen nu Skrattande

Är det någon annan som använt sig av denna metod? Att inte helt köra Lchf rent ut, utan bara till viss del, men som det ändå fungerat på?

• Svar på tråden Typ Lchf
  • brunöga 72

Hej!

Jag har kört en gi-variant som liknar det du beskriver och det funkar för mig!  Ola Lauritzons fas 2 på ett ungefär (om du läst någon bok av honom?) Lite kolhydrater varje dag: någon skiva surdegsbröd, ca 1/2 dl pasta eller 1 liten potatis till maten. Mycket protein av bra kvalitet (inte korv eller köttbullar med låg kötthalt t ex), mycket grönsaker och en hel del fett.

Min dag kan se ut såhär:

Frukost kl 6.30: en liten skiva surdegsbröd, äggröra av 2 stora ägg o 1 msk grädde, kaffe

Mellanmål 9.00: en liten skiva surdegsbröd med ost eller skinka, kaffe 

Lunch 12.00: "GI-tallrik" bestående av till exempel några skinkskivor, några skivor Gustafskorv (hästkorv), en avocado, en klick keso med hackad rödlök, lite fetaost eller brie, sallad, tomat, paprika samt en klick smaksatt creme fraiche

Mellanmål 15.30: 1,5 dl turkisk yoghurt med lite blåbär i

Middag 18.30: Samma som familjen, men jag tar väldigt lite kolisar och mer grönsaker

Eventuellt kvällsgodis, om suget är stort: lite brieost eller en god kopp te

Jag dricker en hel del vatten (utan att överdriva): 1 glas på morgonen, 1 glas under fm och ett under em på jobbet, nästan alltid till måltiderna, och ett glas på kvällen.

Om jag tränar hyfsat, ca 2 ggr i veckan, så går jag sakta men säkert ner med denna metod, och framförallt, man mår bra! Piggare och mindre "däst" Glad

• brunöga 72

ps. alltid bregott på mackan och smör eller rapsolja vid matlagning!

• Anonym (Typ Lchf)
    brunöga 72 skrev 2011-03-20 09:15:39 följande:
    Hej!

Jag har kört en gi-variant som liknar det du beskriver och det funkar för mig!  Ola Lauritzons fas 2 på ett ungefär (om du läst någon bok av honom?) Lite kolhydrater varje dag: någon skiva surdegsbröd, ca 1/2 dl pasta eller 1 liten potatis till maten. Mycket protein av bra kvalitet (inte korv eller köttbullar med låg kötthalt t ex), mycket grönsaker och en hel del fett.

Min dag kan se ut såhär:

Frukost kl 6.30: en liten skiva surdegsbröd, äggröra av 2 stora ägg o 1 msk grädde, kaffe

Mellanmål 9.00: en liten skiva surdegsbröd med ost eller skinka, kaffe 

Lunch 12.00: "GI-tallrik" bestående av till exempel några skinkskivor, några skivor Gustafskorv (hästkorv), en avocado, en klick keso med hackad rödlök, lite fetaost eller brie, sallad, tomat, paprika samt en klick smaksatt creme fraiche

Mellanmål 15.30: 1,5 dl turkisk yoghurt med lite blåbär i

Middag 18.30: Samma som familjen, men jag tar väldigt lite kolisar och mer grönsaker

Eventuellt kvällsgodis, om suget är stort: lite brieost eller en god kopp te

Jag dricker en hel del vatten (utan att överdriva): 1 glas på morgonen, 1 glas under fm och ett under em på jobbet, nästan alltid till måltiderna, och ett glas på kvällen.

Om jag tränar hyfsat, ca 2 ggr i veckan, så går jag sakta men säkert ner med denna metod, och framförallt, man mår bra! Piggare och mindre "däst" Glad
    Hej.
    Nej, jag har inte läst någonting av honom, men jag äter lite kolhydrater var je dag.
    Jobbar på en förskola, så jag äter ju både frukost och lunch där.

Min dag ser ut så här:
    7,45 frukost: 1dl gröt med mjölk, en kopp te och lite av grönsakerna som serveras till frukosten varje morgon.
    11,30 lunch. Grönsaker och proteindelen av lunchen. Jag tar bort all potatis, pasta och ris.
    Mellis 14,30: en kopp te eller ett glas vatten, lite påläggs kalkon och ost. Eller youghurt ifall vi får det till mellanmål.
    17,30 middag: protein och antingen en röra av avokado eller stekta grönsaker.
    kvällsfika: en kopp te med anitingen lite grönsaker eller lite nötter.

Det har blivit lite godis denna vecka också under rasten på jobbet :P så svårt att låta bli ju. Men det ska det bli ändring på.

Hur länge har du hållt på och hur mycket har du gått ner?
    För mig är det inte svårt att strunta i pasta, potatis och ris, då det aldrig varit en favorit hos mig. Jag äter hellre en rejäl köttbit då blir jag glad
  • listo

Jag har gjort ungefär så som du beskriver och gått ner 10 kg på lite drygt 3 månader. Jag började lite innan jul med 10 dagar då jag var ganska strikt med att undvika kolhydrater, och gick ner 6-7 kg på den korta tiden. Sedan blev det jul och jag började käka kolhydrater igen, men har sedan dess försökt tänka på att hålla nere kolhydratintaget så gott jag har kunnat utan att göra en "grej" av det.
    Jag räknade med att gå upp de 6-7 kilona rätt snabbt när jag slutade vara strikt, men till min stora förvåning fortsatte jag gå ner i vikt men i mer långsam takt och tappade ytterligare ett par kilo. Den här veckan har jag börjat om med en mer strikt period, och nu har jag alltså tappat 10 kg totalt.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Anonym (Typ Lchf)
    listoplisto skrev 2011-03-20 09:32:23 följande:
    Jag har gjort ungefär så som du beskriver och gått ner 10 kg på lite drygt 3 månader. Jag började lite innan jul med 10 dagar då jag var ganska strikt med att undvika kolhydrater, och gick ner 6-7 kg på den korta tiden. Sedan blev det jul och jag började käka kolhydrater igen, men har sedan dess försökt tänka på att hålla nere kolhydratintaget så gott jag har kunnat utan att göra en "grej" av det.
    Jag räknade med att gå upp de 6-7 kilona rätt snabbt när jag slutade vara strikt, men till min stora förvåning fortsatte jag gå ner i vikt men i mer långsam takt och tappade ytterligare ett par kilo. Den här veckan har jag börjat om med en mer strikt period, och nu har jag alltså tappat 10 kg totalt.
    Så härligt att höra att det gått bra för dig :D Och det peppar ju mig ännu mer att fortsätta.
    När du var rejält strikt med kolhydrater, hur kunde du äta då?
    Det är ju mest frukosten som är det största intaget av kolhydrater för mig med tanke på att jag äter gröt.
    Men det är svårt att ta med något till jobbet tycker jag som är kolhydratfattigt till frukost. I alla fall som ska ätas kallt.
    Är inte direkt sugen på att äta frukost hemma kl 6 bara för att jag inte ska äta kolhydrater.
  • listo

Jag är en mackoman, käkar gärna smörgåsar i vanliga fall, men när jag har strikta perioder så äter jag  pålägg utan smörgås, kan man säga *S*
    T.ex. philadelphiaost på rökt eller lufttorkad skinka, jättegott att göra små rullar av. Jag äter rätt mycket avocado, ägg och ost, så en typisk frukost kan vara en avocado, ett kokt ägg och så ost eller skinka (eller båda).
    Jag tål inte mjölkprodukter sådär jättebra, annars är turkisk fet yoghurt med lite bär en bra frukost. Har du tillgång till kylskåp på jobbet så går det ju kanske att ha lite såna grejer där?

Till andra måltider har jag i princip bara bytt ut potatis, ris och pasta mot grönsaker. Oftast kokta grönsaker som t.ex. broccoli, haricots verts och liknande, eller en sallad.

Jag är förvånad över hur otroligt bra resultat det har gett för en sån liten insats, och har nog lite svårt att tro att det ska hålla i sig... men den som lever får se *S*

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Anonym (Typ Lchf)

Precis som jag gör alltså med "smörgåsarna"
    Jag äter gärna salladsblad med kalkon, ost eller gurka/paprika på.

Jo, vi har kylskåp på jobbet, så det var en bra idé att ta med lite sånt i.

Ja, precis det känns ju konstigt att en så liten insats kan göra någonting för vikten. Speciellt då jag ätit saker hela veckan som jag tycker är gott :)

• brunöga 72
    Anonym (Typ Lchf) skrev 2011-03-20 09:25:43 följande:
    Hej.
    Nej, jag har inte läst någonting av honom, men jag äter lite kolhydrater var je dag.
    Jobbar på en förskola, så jag äter ju både frukost och lunch där.

Min dag ser ut så här:
    7,45 frukost: 1dl gröt med mjölk, en kopp te och lite av grönsakerna som serveras till frukosten varje morgon.
    11,30 lunch. Grönsaker och proteindelen av lunchen. Jag tar bort all potatis, pasta och ris.
    Mellis 14,30: en kopp te eller ett glas vatten, lite påläggs kalkon och ost. Eller youghurt ifall vi får det till mellanmål.
    17,30 middag: protein och antingen en röra av avokado eller stekta grönsaker.
    kvällsfika: en kopp te med anitingen lite grönsaker eller lite nötter.

Det har blivit lite godis denna vecka också under rasten på jobbet :P så svårt att låta bli ju. Men det ska det bli ändring på.

Hur länge har du hållt på och hur mycket har du gått ner?
    För mig är det inte svårt att strunta i pasta, potatis och ris, då det aldrig varit en favorit hos mig. Jag äter hellre en rejäl köttbit då blir jag glad
    Jag har kört detta i perioder, senast för ett år sen, då gick jag ner ca 5 kg på 6 veckor. Nu har jag börjat igen sedan 1 vecka tillbaka. Vill gå ner ungefär 5 kg igen. Jag har svårare att gå ner nu eftersom jag drabbats av Hypotyreos, men jag ska göra ett försök iaf.
  • Anonym (lillan)
    Anonym (Typ Lchf) skrev 2011-03-20 09:01:04 följande:
    Är det någon annan här inne som kört "typ Lchf" metoden för att gå ner i vikt?

Jag undviker alltså pasta, ris, potatis och bröd.
    Jag började i måndags och har ätit olika röror eller stekta grönsaker till maten i stället. Jag har inte använt mig av någon light produkt utan endast produkter med ordentligt med fett i.

Jag har ju kännt att jag inte alls är lika svullen ommagen som jag brukar vara. (ibland kan man tro jag är höggravid så som magen putar. Men bara efter några dagar kände jag skillnad. Och trot eller ej, jag vägde mig i morse och jag har gått ner 1 kg Förvånad
    Trots att jag inte har motionerat alls denna vecka, bara rört på mig under jobbtid som jag brukar.
    Men snacka jag ska köra igång med min jogging igen nu Skrattande

Är det någon annan som använt sig av denna metod? Att inte helt köra Lchf rent ut, utan bara till viss del, men som det ändå fungerat på?
    hej... jag försöker köra liknande har slutat helt med pasta, ris och potatis till lunch..äter dock inte så mycket fett... har dock inte slutat äta bröd än.. mitt mår är att göra det men svårt att bara sluta.. ^^'
  • Anonym

Jag äter enligt GI och har tappat 5 kg på två veckor. Jag avstår helt från ris, pasta och potatis men har ätit surdegsbröd 3 dagar varje vecka av dessa två veckor. Jag vet egentligen inte vad det är för skillnad på GI och LCHF, men mår toppen av att äta broccoli till min köttfärsröra istället för pasta. Ingen svullen mage här heller och jag har blivit av med sockersuget.

Jag tror att det där kommer att fungera finfint för dig! Heja dig!

• Anonym (lillan)
    Anonym skrev 2011-03-21 17:00:13 följande:

Jag äter enligt GI och har tappat 5 kg på två veckor. Jag avstår helt från ris, pasta och potatis men har ätit surdegsbröd 3 dagar varje vecka av dessa två veckor. Jag vet egentligen inte vad det är för skillnad på GI och LCHF, men mår toppen av att äta broccoli till min köttfärsröra istället för pasta. Ingen svullen mage här heller och jag har blivit av med sockersuget.

Jag tror att det där kommer att fungera finfint för dig! Heja dig!

i lchf så skall man inte äta kolhydrater och mycket fett och i GI så får man äta kolhydrater.. långsamma kolhydrater! man skall gå efter en gi lista 
  • Probably the best    in the
    Anonym (lillan) skrev 2011-03-21 20:48:50 följande:
    i lchf så skall man inte äta kolhydrater och mycket fett och i GI så får man äta kolhydrater.. långsamma kolhydrater! man skall gå efter en gi lista 
    Jo, man äter kolhydrater när man väljer LCHF, men väldigt lite. En vanlig gräns brukar vara runt 20 g per dag. Och då handlar det ofta om kolhydrater som finns i mjölkprodukter och grönsaker. Av det dagliga kaloriintaget kan ca 75% komma från fett, 20% från protein och 5 % från kolhydrater. På ett ungefär.
  • Anonym
    Anonym (lillan) skrev 2011-03-21 20:48:50 följande:
    Ja, jo - det är sant. Då ligger jag nog lite mellan GI och LCHF. Jag äter inga kolhydrater just nu.
  • Probably the best    in the
    Anonym skrev 2011-03-22 07:57:06 följande:
    Ja, jo - det är sant. Då ligger jag nog lite mellan GI och LCHF. Jag äter inga kolhydrater just nu.
    Fast om du tänker efter så får du säkert i dig kolhydrater. Om du inte lever på enbart kött och kokosfett typ.
Svar på tråden Typ Lchf