• EmilieC

Blir ett barn bortskämd p.g.a detta?

Det här är säkert egentligen jätte knäppt, men i alla fall...
    Jag och sambon satt i badkaret en kväll och prata på som vanligt, vi kom in på hur det brukade vara när vi badade (i badkar) som barn.

- Han sa att han hatade att bada när han var barn för, bl.a för att när hans mamma skulle tvätta hans hår så rann det alltid ner schampo i hans ögon och det sved och var så hemskt o.s.v.

- Jag sa att när jag var liten så älskade jag att bada, och när min mamma tvättade mitt hår så fanns det något som hette "No tears" eller liknande, kommer inte ihåg vilket märke. Men det var något schampo för barn, som gjorde att om det kom i ögonen så sved det inte. Och medans mamma tvättade håret så brukade jag sitta och leka med schampo flaskan och titta på den för den hade så roliga fäger och små figurer, så bada var absolut inget problem för mig.

Sen kommer vi in på tandborstning, och sambon han hatade när hans mamma borstade hans tänder för tandkrämen var så stark och hon var hårdhänt, och jag tyckte det var roligt på kvällen när man skulle borsta tänderna och jag hade någon slags Bamse tandkräm som smakade jätte gott och en gullig tandborste för barn.

Det ena ledde till andra, och vi kom in på en diskussion om tandkräm, schampo, duschkrämer för barn m.m. Jag tycker det är bra, han dåligt.
    Och han blev nästan sur och  säger att jag hade alla barn prylarna bara för att jag var "bortskämd" och att våra barn (gravid) ska använda likadant schampo och tandkräm som oss, annars så kommer dom bli bortskämda för det!

Så kan det väl verkligen inte vara, att ett barn blir bortskämd bara för att den har t.ex Bamse tandkräm och "No tears" schampo (eller annat schampo & tandkräm för barn)?
    Vad använder era barn/små barn för saker?
  • Svar på tråden Blir ett barn bortskämd p.g.a detta?
  • Ia Lia

men han har ju svaret själv, han gillade inte att bada eller borsta tänderna! Och det gjorde du. Klart man ska hitta sätt att underlätta vardagen, det kommer ni också bli varse.

• Zaria

Dumheter, klart de inte blir bortskämda av det.

Som No tears shampon som ex, tycker det är en självklarhet, barnen vet ju inte med sig från början att de skall blunda, och dessutom hålla ögonen stängda, tycker även som vuxen att det gör ruggigt ont med schampo i ögonen.

• SandraP81

Vi kör med bamse tandkräm (som dottern älskar) och no tears schampo. Hon gillar inte att man sköljer håret efteråt men tyvärr så måste man ju. Tror absolut inte de blir bortskämda av att man väljer barnvänliga alternativ. Barntandkräm finns ju av en anledning, fluorhalten ska ju inte vara lika hög som hos vuxna. Kan ju bli svårt att dosera rätt dos vuxentandkräm åt ett barn..

• En Åsa

Nej, verkligen inte! Min dotter har barntandkräm och tvål som inte svider i ögonen. Hur kan han tycka att det han har upplevt är bättre, att hata att bada och borsta tänderna som barn pga produkterna helt i onödan?

• tideloo

Klart dom inte blir! Du skriver ju själv svaret,du var glad,han ledsen! Jag har tandkräm för barn för den e anpassad till dom,inte lika mycket Flour å sånt! Använder också no tears schampoo! Förstår inte varför de skulle bli bortskämda!! Hellre en glad tjej som ser fram mot bad å tandvorstning! Gynnar ju en i framtiden sen!

• EmilieC
    Ia Lia skrev 2011-03-20 12:25:50 följande:
    men han har ju svaret själv, han gillade inte att bada eller borsta tänderna! Och det gjorde du. Klart man ska hitta sätt att underlätta vardagen, det kommer ni också bli varse.
    Ja det var det jag sa med, han hatade ju det! Obestämd
    Men han menar att det bara är bortskämda barn som får massa "barn vänliga" hygien artiklar. Och att det kostar ju bara en massa onödiga pengar, så barnet ska använda samma som oss?
  • Twilight

Barn ska självklart ha tandkräm anpassade för sin ålder, det är ju olika mycket flour i. 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • qzectb

Barnen, precis som vi, vill göra val som känns trevliga och behagliga. Visst, vissa problem behöver man hitta lite klurigare lösningar på, men när det handlar om barntandkräm så är det bra mycket bättre att barnet accepterar tandborstning som en del av rutinen än lär sig att det är obehagligt.

Att glädja sina barn är inte detsamma som att skämma bort dem.

• 3 barns mamma84

Vi använder vanliga till våra barn när det gäller duck tvål och shampoo men när det är tandkräm har vi våra ibland och deras (bamse och byggare bob)
    no tears hade jag med som liten men ändå så gjorde det ont när det hamnade i ögonen.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • sara1981

Vi använder barntandkräm då den har flourhalt anpassad för barn. Dock använder vi vanligt schampo men ser till att det inte kommer i ögonen...

Svar på tråden Blir ett barn bortskämd p.g.a detta?