• marisen

Julgran?

Nu är det ju dags att tänka på julgran, jag undrar hur ni kommer att göra som har barn runt ett år. Kommer ni att ha vanlig julgran eller plast eller ingen alls?

Sen undrar jag om det finns någon som kan tipsa om var man kan köpa snygga plastgranar till bra pris?

• Svar på tråden Julgran?
  • Lola Jämtland

Vi har alltid haft plastgran...Alma har aldrig brytt sig om den....

Kolla på Rusta. De brukar granar som är helt ok o billiga.

• Lola Jämtland

brukar HA granar menar jag

• FixarFrasse

Mina barn är större nu, men vi kör numera med plastgran. Jag är absolut "The real thing anhängare" men mitt första barn fick en allergi attack av julgranen, nu chansar vi absolut inte längre.
    Så håll lite i hatten ifall ni har allergiska anlag, det finns som sagt de som reagerar på granar

Go Jul

• marisen

Lola
    Tack för tipset. Den ser helt ok ut. Får nog åka och kolla den live.

• Lola Jämtland

Ja, vi har en sån gran o den är helt ok!
    O så köpte vi en riktig julgransfot för då ser det ännu bättre ut.

• Lilla loppan

hur yttrar sig gran allergi

• marisen

Jag har faktiskt ingen aning.... kanske med nysningar, rinnande näsa, kli i ögon.
    Puffar och försöker hitta en granallergiker

• FixarFrasse

Lilla Loppan och marisen;

marisen har helt rätt; alltså klassiska pollenallergi problem.
    däppt dnäsa och svullna ögon (genska rejält) och nysningar råkade min son ut för.
    Måste iofs medge att på han inte testats positiv för "granallergi" (han har inte testats alls för det), men doktorn som behandlar/kollar för pollenallergi sa att det förekommer, och tyckte att vi skulle testa att ta ut granen i trädgården. När vi gjort detta och vädrat så lindrades besvären och var helt borta nästa dag. Därmed kom inte vår gran in igen den julen. Och som sagt, plastgran jularna sedan dess.

• oOoJOYoOo

Vi har riktigt gran. Har alltid haft riktigt gran ända sen jag var liten. Vi har en liten kille på 1 år. Han rör inte grannen duktig på det faktiskt . Allergi jag vet inte jag kommer inte vara överbeskyddande på den fronten, när han inte visat någon allergi på något annat *peppar peppar* . Då skulle vi inte ha pälsdjur heller i sånna fall o det har vi.

God JUl

• FixarFrasse

Helt rätt oOoJOYoOo, det gynnar absolut inte att försöka hålla barnen borta från det man inte konstaterat de vara allergiska mot (nötter undantaget, för det kan vara en riktig killer även om man inte visat symtom innan)

Man ska naturligtvis inte undvika granar eller djur, tvärtom! Men har väl man konstaterat allergi, ja, då har man ju "skitit i det blå skåpet" som man säger, då får man finna sig i att hålla sig undan.

God Jul med en fin gran!

• Andrundrun

Vi har alltid riktig gran. Bor i skogen så det skulle kännas konstigt att ha plast. Oliwer var bara 9mån förra julen så då brydde han sig inte. Får se hur det går nu. Har hund och katt som älskar julgranar.

• Zenobia

Vi har plastgran men de beror på att ja själv har allergi för det. Vet inte hur det är nu som vuxen men som barn så hade jag hög feber, från att de granen kom in tills den åkte ut igen. Så man behöver inte bara ha snuva, nysningar osv, utan feber är ett tecken på att man är allergisk också.
    Men för mig var julen hård som liten och det är den lite nu med. För jag tål inte julstjärnor, hyaciner, amarylis, nötter, saffran. Kommer inte på vad mer de är. Men saffran äter jag idag iallfall men liten mängd.

• maja3

Vi har plastgran för att det är så enkelt o fin är den också! :) Det är så kul att se Alexander göra stora ögon åt den glittrande granen, han älskar att titta på den!!!

• Lilla loppan

ok jag behöver inte oroa mig för att han var allergisk mot granen, han har rs-viruset, så jag får oroa mig för det istället´

• Moj Katile

vanlig gran å kan inte tänka mej nått annan!
    Adrian är 7 månader!!

• Minis mamma

Vi satte in vår gran i går kväll, och vår dotter är snrt 11 mån. Hon har känt lite försiktigt, och tittat på den. Än så länge går det bra. vi har riktig gran, det luktar jul......

• HannaAugustsson

Vi har plastgran o har haft det ett par år nu. köpte faktiskt den på ellos och tyxcker den är jättefin
    Den har varit pyntad sen andra advent och jag har bil p åden i mitt galleri om du vill se

Svar på tråden Julgran?