• Roxanne

Köpt en begagnad vagn och såg nu att det är mögel i den, vad göra?

ryJa som sagt, köpte en begagnad Emmaljunga vagn idag, 1,5-2år gammal. Stod i annonsen att det fanns något fläck på suffletten därav det bra priset MEN att det var mögel stog det inget om. När jag hämtade vagnen sa hon att fläckarna uppkommit när dem använt vagnen utomhus och att det kunde tänkas vara olja men nu när jag synat vagnen riktigt ser jag att det är mögel och det sitter inte bara i suffletten, även sittdelsklädseln har också dessa fläckar, prickar.

Hur gör jag nu? Känns verkligen som jag köpt grisen i säcken. Har jag rätt att ringa tillbaka och säga att jag inte vill ha vagnen pga möglet? Jag som avskyr sånt, tycker inte alls om att klaga och ångra köp men jag känner mig inte så sugen på att sätta tösen i vagnen heller.

• Svar på tråden Köpt en begagnad vagn och såg nu att det är mögel i den, vad göra?
  • Michisen

Klart du har rätt att ringa och säga det, men hon har ingen skyldighet att ta tillbaka den. Köp mellan privatpersoner omfattas inte av konsumentköpslagen, utan av köplagen och det är din skyldighet att undersöka varan innan du köpt den och ställa frågor då.

Nu är köpet genomfört och klart.

Det du kan göra i din tur är att sälja den du om du inte vill ha den och då informera köpare om att det är mögel i vagnen så får de i sin tur avgöra om de vill köpa den.

• HEARM

du kan ju testa o ringa säljaren o berätta att det är mögel i vagnen o att du känner dig lurad och du kan ju oxå tvätta den ta bort allt tyg brukar behövas skruvas lite på vissa ställen. o tvätta den testa cilitbang anti mögel o gnugga bort fläckarna. 

• viseversa

Kan man inte tvätta klädseln då? har hört att man ska lägga mögliga textiler i filmjölk ett dygn och sen tvätta i maskin som vanligt!

• Hannah76

Det är ju upp till dig att titta på vagnen innan du bestämmer dig för att köpa.

• Roxanne

Jo, det var det jag hade för mig att köplagen inte gäller mellan privatpersoner. Hur som så ska jag tvätta allt och se om det går bort, svårast med suffletten som är så stor men med lite trix så. Är supernöjd med vagnen annars så jag hoppas det går bort.

Tack för svaren.

• Roxanne

Men det faktum att hon inte nämnde fläckarna på ryggstödet då? Det enda hon nämnde var fläckarna på sufletten och det är det jag irriterar mig på. Hon verkar med största sannolikhet ha vetat om att det var mögelfläckar med tanke på smssvaren jag fått av henne efter att jag tog upp det här.

• vaim

Klart man känner sig lurad men så är det när man köper privat. Men köpt är köpt som säljare skulle jag aldrig köpa tillbaka eller ersätta om köparen har sett och undersökt.

• Roxanne

vaim: Så du skulle alltså låtsas som ingenting och ha på ditt samvete att ett barn åker i en vagn med mögel i och som utgör en hälsorisk för barnet?

Jag undersökte vagnen först när jag kom hem och hon bad mig inte undersöka den på plats.

Det här hittade jag på konsumentverkets hemsida ang second hand/begagnad köp från privatperson till privatperson. Tycker hennes sätt och vagnens skick stämmer in på alla tre punkter.

Fel på varan

Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om
    den inte är sådan som säljaren har sagt säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
  • Cloudy

Jag lade min suflett i klorin och möglet försvann men det var ett betydligt äldre vagn än din så det är ingenting jag rekommenderar.

Kör på filmjölk över natten så är problemet löst.

Och nej, iom att du undersökte varan innan köpet så kan du inte ändra dig. Detta VET jag.

• Roxanne

Men jag undersökte den ju inte INNAN köpet, det gjorde jag EFTER köpet.

• Terese f

de är väl din skyldighet som köpare att kontrollera skicket innan du betalar...

Och dedär går föresten att tvätta om du nu är nöjd annars :)

• Roxanne

Terese f; Om man nu får bort fläckarna, är det ändå inte farligt för barnet? Sitter det inte kvar i tyget?

Vad ska det vara för filmjölk? Fler tips för att få bort det?

• arkeologitjejen

Det är din skyldighet som köpare att kontrollera varan innan köp. Tyvärr så är det nog så att du får försöka tvätta bort möglet. Det är riktigt svårt, men det går. Jag fick rent kläder som jag glömt i en plastpåse och de var helt övertäckta av mögel när jag började. Var mest en grej att se om jag kunde få rent dem med tanke på att det fanns lite minnen med plaggen. Det tog många tvättar (5-6), men allt gick bort. Fick blötlägga i cillit bang varannan gång och varannan gång i klorin, men det fungerade iallafall. Hoppas det löser sig för dig.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Cloudy
    Roxanne skrev 2011-03-20 17:28:04 följande:

Men jag undersökte den ju inte INNAN köpet, det gjorde jag EFTER köpet.

Jaha så den skickades till dig alltså? Isåfall är jag lite osäker men kan kolla upp det.
    Ni skrev kvitto?
  • soda

Tyvärr så borde du ha kollat vagnen innan du köpte den, tråkigt men sant ;/

Just mögel är ju väldigt svårt att få bort och om det är så utbrett som du beskriver det skulle jag nog köpa en annan vagn.

här kan du läsa lite om mögel och barnvagnar :
    www.lfs-web.se/mogel-barnvagn.htm

• stor grön drake

sufletten går förhållandevis lätt att klä av och blötlägga. Ta bort plastplupparna runt "leden", skruva upp skruvarna (ha koll på ordningen, ta foto med mobilen/digikameran om du tror du får problem med minnet) och tappa inte bort några delar. Dra sedan av klädseln. Ta ur myggnätet och försök sedan dra isär inner och yttertyg. Blötlägg den mögliga delen i klorin en stund, tvätta sedan i maskin (klorin i rätt doser i tvättmaskin bleker inte, utan tvättar bara rent)

• Bebisfixerad

hej. har enbart läst ts.
    jag var med om samma problem som du.
    ringde personen jag köpte vagnen av och tillslut fick jag tillbaka pengarna.
    efter mycket bråk och tjafs dock. deras komentar var att jag fick tillbaka pengarna och göra sen vad jag ville med vagnen så antagligen visste dom om problemet redan innan. hoppas det löse sig för dig 

Svar på tråden Köpt en begagnad vagn och såg nu att det är mögel i den, vad göra?