Joje skrev 2011-03-22 20:26:45 följande:
Vi har också pseudotvillingar, 15 månader mellan sonen och dottern.
Det började med att graviditeten var jobbig, hade en hemsk foglossning och ingen förstod att jag inte kunde göra så mycket. Var på mig om att jag skulle aktivera sonen (han var 6 månader när jag blev gravid), men jag kunde inte och fick såklart dåligt samvete...
När dottern föddes fick jag såklart en förlossningsdepression och på det fick sonen falsk krupp och förkylningsastma och om inte det var nog så fick dottern komjölkprotein- och äggallergi... Så ändra kosten helt och hållet, mediciner till sonen och kurator för mamman.
Eftersom det var så jobbigt så fick sonen börja på förskolan 15 timmar/vecka och det var guld värt. Hann med allt hemma när han var där och när han var hemma kunde jag ägna mig åt barnen.
Det har aldrig varit någon svartsjuka. Sonen kommer ju inte ens ihåg hur det var att vara ensam med mamma och pappa, han tror nog att han alltid haft en lillasyster.
Nu är sonen snart 4 år och dottern är 2,5 år och de leker väldigt bra tillsammans. Visst bråkar dem (det gör väl alla syskon?!), men oftast går det väldigt bra. De säger ofta på förskolan (de går på samma avdelning, 1-5 år) att de leker så bra för att vara syskon.
Blev ledsen av att höra att du haft så jobbig graviditet med andra barnet. Känner igen mej lite dock. Jag hade också hemsk foglossning med vår andra dotter. Ibland gick jag på kryckor, och lade jag mej på soffan visste jag aldrig om jag skulle ta mej upp och jag var alltid tvungen att ha min mobil på mej för jag tänkte att tänk om jag inte tar mej upp nu och lämnar här, vad händer med min dotter då. då får hon ingen hjälp ända tills pappa kommer hem....jag borde kanske ha gjort som du och bett om dagisplats ett par timmar i veckan...
Roligt dock att höra från någon som har lite äldre barn och hur det går och att de leker bra tillsammans. Detta med förskolan som du nämner har jag funderat en del på. dagen kommer ju när de ska på dagis och jag har inte ritkigt veta om jag ska lägga dem i skilda dagisgrupper för att de ska få utvecklas individuellt, eller om jag ska ha dem i samma grupp för själva trygghetens skull till varandra. Det tycker jag är svårt faktiskt... Någon som har synpunkter på det? Du verkar ju vara nöjd över att ha dem i samma grupp, tolkar jag dej rätt? och det är skönt att veta. En sak jag började fundera på är om de leker mest tillsammans eller mest med andra, eller varierar det?
Du har helt rätt om detta med att det inte finns någon svartsjuka, som sagt, de minns ju inte att de någonsin varit ensamma eftersom de "alltid" haft sitt yngre syskon. SKÖNT! Sedan förekommer ju vanlig avundsjuka förstås som ju alla syskon har... :)