Linapina skrev 2011-03-23 14:32:08 följande:
Vad har du upplevt som jobbigast hittils? Vilken period? (Så kanske man kan vara lite förberedd

, även om det säkert är olika för alla).
Ja har funderat en del på din fråga sen jag såg att du postade den...bra att vara förberedd, håller med!!!
jag tror att det svåraste är när man e hemma med dem båda ensam och man känner att man inte räcker till. det känner jag konstant. men de gör man kanske alltid som förälder. men man kan känna ett litet stygn av ledsamhetskänsla över att storasyster inte fick vara "liten" så länge utan tvingades börja ta ansvar rätt snabbt.
fast det var dock ngn vår bvc tipsade om(vi hade då en nästan pensionärsgammal dam som varit med länge) om att vara noga med att se till att låta storayster hjälpa till. hämta blöjor m.m m.m och känn att hon också är den som fått ansvaret över den nya familjemedlemmen. när de är 14 mån kan de ju inte göra så mycket, men hon brukade alltid hämta en ren blöja och gå och slänga den andra i skräpkorgen. vi tränade på det tills hon kunde, småsaker bara. då märkte man hur hon växte och kände sej så himla stolt över att få vara med och hjälpa till. satt och smekte lillasyster kanske en stund medan man själv hämtade ngt och så fick hon mycket beröm för att ha tagit hand om lillasyster så bra medan mamma hämtade blablabla...
jag har också försökt hitta egentid med den äldre och göra saker på tumanhand med henne för att hon ska få lite EXTRA med uppmärksamhet, t.ex. hon får åka med och handla mat medan lillasyster e hemma me pappa, sådana saker. det har funkar bra, och man märker skillnad på perioder då hon fått göra saker ensamma med oss föräldrar eller inte. eller att pappa tagit med storasyster till kyrkans öppna förskola och lillasyster fått vara hemma. sånt tror ja e viktigt. blir säkert också viktigt för den yngre att få göra saker på tuman hand sen när hon blir större också. detta var det ngn som tipsade mej om som hade "riktiga" tvillingar. så att de känner att de får vara ensamma och utvecklas på egen hand och inte blir så fastväxta i varandra.
sedan en sak som kunde vara svårt var amningen. nu hade jag tack och lov en unge som åt på 5-10 minut, inte 30-45 min, men däremot så åt hon varannan timme istället. och det var svårt, för då blev den större också väldigt "famnig" plötsligt. men ett bra tips där är "knopp-pussel". gillar den äldre dem inte så träna tills hon/han kan det och känner hon/han e duktig för då kan de ju lägga pussel hur länge som helst i den åldern. så dem fick hon bara ha framme när jag skulle amma, eller natta lillasyster så det blev ngt extra kul för henne just då. sen såg jag till att hon hade en liten dockvagn och docka med vällingflaska, innan den yngsta kom så när jag sedan skötte om lillasyster så fick hon sköta dockan. det funkade också bra. den leken lekte hon länge, även ibland ännu. att dockan "tuttade" på henne när lillasyster "tuttade" på mamma.
och sen ha ngt nytt pussel färdigt inhandlat hemma, eller en bok, eller ngn ny grej som en liten joker i ärmen om det blir riktigt jobbigt ngn dag. det har varit guld värd.
min man jobbar skift så han jobbade en del perioder nätter och det var det värsta, särskilt om de blev sjuka både två, och båda vill vara i famnen samtidigt och absolut inte dela mamma, och den äldre inte förstod fast man försökte förklara varför mamma måste lämna henne ibland och sköta lillasyster också. men det var när hon var kanske 15-18 mån, nu fattar hon ju om man förklarar så det blev ju bättre.
något vi gjorde också som ja tyckte var oerhört skönt, om man har den möjligheten, är att pappan tog ut sina föräldradagar för den äldre när den yngsta skulle komma. så han kunde vara hemma längre än de 10 första dagarna vid barns födelse. ok jo jag vet, mycket pengar blir det inte om man båda går hemma. men vi brydde oss inte om det. får man mat på bordet och hyran och räkningar betalda så funkar det. annat gör man ändå inte heller med två så små barn, så vart skulle pengarna gå?!
ja, det var mina tips så här långt. någon som har kommentarer eller helt andra erfarenheter eller tips?