• Kicki86girl

Min man tycker att det är onödigt att amortera, hur göra?

Min man och jag har precis köpt en ny lägenhet som kostar 2.5 miljoner och vi kommer att ha lån på ca 2.125 000 kr efter att vi har sålt vår lägenhet som vi bor i nu.

Jag vill gärna amortera på lånet ca 2-3000 kr i månaden för att minska lånet så att den dag som vi säljer så kommer vi att ha mindre i lån. Om vi skulle bo i den nya lägenheten i 10 år så skulle vi kunna amortera av ca 350 000 kr och min man menar att det är så "lite" pengar att det inte gör så stor skillnad och att han hellre lägger de pengarna på andra saker.

Vad tycker ni? Är 350 000 kr så pass lite att man ska strunta i att amortera några tusen i månaden?

• Svar på tråden Min man tycker att det är onödigt att amortera, hur göra?
  • Lena

amortering är det bästa sparandet och det är klart att ni ska spara!

• Selfish Geene

håller med ovanstående!

Få sparanden ger så bra avkastning att det inte är smartare att betala av sina lån (jag förmodar att ni betalar minst 4-5% ränta!?)

Pengarna ni har amorterat finns ju kvar i form av värdet på huset, så om ni behöver pengarna men inte vill sälja huset så kan ni låna upp huset igen 

• Pickeli

Har ni utrymme i ekonomin att amortera så gör det! Ni kanske kan mötas halva vägen och amortera en tusenlapp?

• krompa

Ju mer man amorterar desto mindre behöver man betala i ränta.
    Jag tycker ni ska amortera...

• jassikan

Säger som de andra, tycker absolut att ni ska amortera.
    Alla min motiveringar är nog redan skrivna, men skriver ändå

Vi amorterar 4500:-/månad, eget val. Men vi sparar också för att ha pengar somtrygghet/buffert om något skulle hända eller om vi vill göra/köpa något speciellt/kostsamt en vacker dag.

Har ni fått ok på att köra amorteringsfritt?

Fråga honom varför han vill göda bankerna/betala låneränta i onödan?
    Ränta är en ren kostnad, medan en amortering är något som kan gynna er i längden och ge er lägre boendekostnad.
    Och om räntan skulle sticka iväg så har ni ett lägre belopp att betala ränta på.

Dessutom kan det ju vara både bra och trevligt att kunna få loss lite pengar om ni ska sälja en dag. Ponera att lgh inte har ökat i värde, men ni vill köpa något annat ändå. Då är det kanonbra om ni inte har en ännu större mellanskillnad som ni kan pytsa in i nästa bostad.
    Och tänk vad trist det skulle vara om lgh går ner i värde och ni har lån som då är högre än värdet på lgh, kan ju hända beroende på ort/område, skada/renoveringsbehov etc.

Vad vill han lägga pengarna på då?
    Bara konsumtion känns väl så där, ur mitt eget perspektiv

Eller vill han spara dem på ett sparkonto i stället (hoppas på detta om han inte vill amortera)?
    Men även om ni gör det så är det ju knappast troligt att ni får en sparränta som motsvarar er låneränta.

Vill ni köpa något kostsamt, som exempelvis en bil eller kanske renovera badrummet, så kan ni sedan baka in den i bolånet om ni har utrymme. Nu har ni ju inte belånat till max, men ju mer utrymme desto mer möjligheter att slippa exempelvis billån med högre ränta.

Försök övertala honom eller be honom kompromissa med dig så att ni amorterar lite i varje fall.

• Joual

Jag tycker, precis som de andra här i tråden, att amortering är en bra sparform

Frågan är väl om ni har några andra skulder? Har ni t ex ett billån så skulle jag absolut rekommendera att ni betalar av det innan ni ger er på bolånet.

• Kicki86girl

Vi har inga andra skulder förutom mitt csn-lån som jag lägger 2000 kr i månaden på för att få det avbetalt fort (det är 90 000 kr kvar att betala nu).

• zreddan

Såtillvida man inte har köpt lägenhet i ett svagt område i Sverige finns det ingen anledning till att amortera med flera tusen i månaden. Effekten av tid och inflation äter upp större delen av lånet, och idag är bostadslån det mest attraktiva lån man som privatperson kan ta (utom CSN).

Att istället frigöra pengar till andra investeringar är mycket mer attraktivt, exempelvis finns det inte ett företag i världen som drar nytta av stora lån, man måste vara risk avert!

• Cicci1984

Från vårt lån dras det ungefär 7000 kr i månaden (amortering+ränta)..
    Har ett lån på 1.4 miljoner...
    Känner att det känns bättre o veta att lånet minskas hela tiden.. :)

Sparar allt mellan 3000-6000 kr varje månad.. beror på hur mycket som dras från "låne/huskontot".. ^_^

Svar på tråden Min man tycker att det är onödigt att amortera, hur göra?