Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
Jag tycker inte att det låter överdrivet att ge presenter till den man är kär i i den där åldern. Vad jag kommer ihåg var det mycket sådant i min klass när jag gick på låg- och mellanstadiet. Redan i 1:an "förekom det".
Och om dottern själv vill ge ett halsband, då ska man väl inte försöka hindra eller? Nej det skulle inte kännas rätt, vare sig det var en son eller dotter som ville ge ett halsband.
Genom att försöka skona barnen från "nederlag" (vilket man såklart vill) kan det ju även hända att man hindrar dem från att uppleva en seger också! Och även om världen ibland kan vara hemsk, och den inte ser ut som man skulle vilja, kan man som förälder inte göra annat än att stötta sina barn och uppmuntra dem till att vara sig själva! Eventuella svårigheter som kan följa får man försöka hantera då, om de dyker upp.
Det låter som att du och din dotter har en fin kontakt och att hon känner att hon kan prata med dig om hur hon känner. Hoppas att min dotter känner likadant mot mig när hon kommer i den där åldern.