Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
Vi i den äldre generationen (jag menar alltså äldre än dagens ungdomar :) är inpräntade till att tro och tycka att sexualitet - dvs HOMO- och BIsexualitet då - är något som man inte kan vara klar med förrän man har passerat i alla fall grundskolan. Leta upp era gamla biologiböcker så får ni se! Där har ni (i samma kapitel där incest och pedofili beskrivs) fått läsa att ni inte behöver ta känslor för det andra könet på allvar, det är högst sannolikt bara en övergående fas... Detta i kombination med en heteronormativ fostran (Vilken kille är du kär i? Vad tror du att din framtida man kommer att jobba med? Hur ser din drömkille ut?) har gjort att många av oss blivit just sena med komma underfund med vilka vi är och vilka vi faktist får känslor för.
Detta gör förmodligen också att några av oss blir obekväma med att en mamma tror sig veta att sin dotter är lesbisk och har förmågan att bli kär i tjejer redan när dottern bara är 8 år..
Hur många av er hade känt er obekväma om mamman förutsatt att tjejen var heterosexuell?
PS
TS - tiderna förändras och håller på att förändras än mer. Din dotter kommer säkert att få känna på lite motstånd, men det är svårt att mobba någon som är rak i ryggen och stolt över sig själv. Jag jobbar på en högstadieskola där vi för första gången har en öppen flata och en öppen bög i 9:an respektive 8:an (och en öppen flata bland lärarna; undertecknad). De är accepterade, no big deal.