• satansunge

Morsan låter mig inte pierca tungan

Hej jag är 17 fyllda och håller på med lagidrotter som fotboll och innebandy och är redigt övrigt dricker kanske 2 gånger varje månad men säger alltid vart och hur mycket jag ska dricka. har velat pierca mig i tungan sedan julas ungefär men hon sa nej direkt efter det har jag tjatat och tjatat.... till slut kom jag på en riktigt bra grej och sa om jag slutar snusa och röka (hållt på med det i 4år)  kan jag få pierca tungan då och hon säger hmm jag ska tänka på det och gjort det i en vecka redan så sa det idag att hur länge ska du tänka till och ge mig fan inga falska förhoppningar. hon sa jag ska tänka på det tills nästa vecka och det värsta är att jag håller redan på att sluta snusa och röka för att få pierca tungan gör mig väldigt motiverad till att sluta! har inte rört något alls. har läst info från alla möjlig sajter pratat med kompisar om det som gjort det läst om risker osv. och gett informationen till min morsa. men om jag inte får pierca tungan nu nästa vecka kommer jag bli galen. taskigaste som finns att ge någon falska förhoppnigar vad tror ni hon säger? vad skulle ni föräldrar säga ?? tacksamm för alla svar tack på förhand ! :)

• Svar på tråden Morsan låter mig inte pierca tungan
  • versan

Jag hade direkt sagt NEEEEJ.
    När du är arton får du göra som du vill.
    Tills dess bestämmer jag.

Allvarligt tänk över det igen.
    förstår att det är lockande men är du beredd att ta konskvenserna om du får biverkningar. inflammationer, skaver på tänderna har du känsliga tandhalsar så kan det ila, m,m...
    Alla verkar tro att det händer INTE mig osv...
    Men tro mig shit happens... Ibland har man tur & ibland otur.

Tungan kommer att svullna & du kommer att ha svårt att äta & prata dom första 2 veckorna.

• Lilium

Ja, det är något taskigt att ge falska förhoppningar till någon som verkligen längtar desperat efter något. Dock har hon all rätt i världen att neka dig en sådan sak. Det är trots allt bara ett år kvar tills dess att du får bestämma själv, vilket inte är speciellt lång tid.

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • qouix

Jag piercade tungan och var också 17 år då efter år av tjat...
    Jag hade skiiit ont i 3-4 dagar, kunde inte äta, knapt prata och allt var skit jobbigt tills det läkte..
    När svullnaden gick ner var första staven alldeles för lång och innan jag bytte den bet jag nästan av en tand...jag började lespa, min tandläkare sa att jag fått repor i emaljen och när jag 2 år senare tog ut den hade jag ett fult ärr kvar på undersidan av tungan..och det har jag fortfarande än idag..

Hade jag varit din mamma (eller min) och vetat det jag vet nu hade jag aldrig sagt ja till tungpiercing..
    Nu tycker jag det ser billigt ut, fult och meningslöst.. och kan ju säga som så att ge oralsex är INTE bättre med tungpiercing...snarare sämre eftersom man inte har samma finmotorik med tungan med en stor pärla på den..

Men visst...det är taskigt att ge falska förhoppningar, men det bästa vore ju om du slutade röka och snusa och väntade med att pierca dig tills du blev myndig.
    Varför är det så bråttom... ingen ser det ju förutom du...om du inte tänker gå runt och gapa hela tiden... 

• versan
    qouix skrev 2011-03-20 22:47:36 följande:
    Jag piercade tungan och var också 17 år då efter år av tjat...
    Jag hade skiiit ont i 3-4 dagar, kunde inte äta, knapt prata och allt var skit jobbigt tills det läkte..
    När svullnaden gick ner var första staven alldeles för lång och innan jag bytte den bet jag nästan av en tand...jag började lespa, min tandläkare sa att jag fått repor i emaljen och när jag 2 år senare tog ut den hade jag ett fult ärr kvar på undersidan av tungan..och det har jag fortfarande än idag..

Hade jag varit din mamma (eller min) och vetat det jag vet nu hade jag aldrig sagt ja till tungpiercing..
    Nu tycker jag det ser billigt ut, fult och meningslöst.. och kan ju säga som så att ge oralsex är INTE bättre med tungpiercing...snarare sämre eftersom man inte har samma finmotorik med tungan med en stor pärla på den..

Men visst...det är taskigt att ge falska förhoppningar, men det bästa vore ju om du slutade röka och snusa och väntade med att pierca dig tills du blev myndig.
    Varför är det så bråttom... ingen ser det ju förutom du...om du inte tänker gå runt och gapa hela tiden... 
    Håller med dig här. 
  • satansunge

hej tack för ditt svar du låter som en typisk förälder :P jag är beredd och ta alla konsekvenser, känner jätte många som gjort det och ingen har fått några problem alls läst på internet då folk gjort det och bara någon jag sett blivit inflamerat händer det mig så jaa då äre ara plocka dän de och gilla läget !:)

• Lindreas

Haha! Att sluta röka och snusa för att få pierca tungan? Vänta tills du fyller 18 så kan du göra allting utan att din mamma kan säga ett dugg om det.

• Karolinan01

Jag har inga barn men jag tycker att hon låter lite väl oresonlig. Det måste väl vara viktigare för henne att du slutar med snuset och cigaretterna än hålla fast vid sina principer? Piercade mig själv i tungan när jag var 15, hade dock turen att hitta en studio som inte krävde leg ;)

• MammaG

Eftersom jag är piercad själv är jag inte rent generellt emot det, och kommer min son och frågar i tonåren men före 18 är det fullt möjligt att jag säger "Ja".
    Men man måste fundera på var man piercar. Det passerar enormt mycket "skit" förbi tungan, och risken för att få matrester som börjar ruttna i hålet kan jag tänka mig är stor. Därmed en stor risk för infektioner. Tungan är också en hyfsat stor muskel som är känslig, du vet säkert själv hur det känns att av misstag bita sig i den.

En vännina gjorde det, och den svullnade upp och var som en limpa i käften på henne i flera dagar, kan lova att hon ångrade sig ett par gånger. Det gick tillbaka, men hon var inte helt säker på att det var värt besväret. Kan tycka att din mamma borde ha sagt "nej" från början onm det var vad hon kände hela tiden, men jag tycker också att du ska komma på en bättre kroppsdel att pierca dig i. Det är inte någon längre tid kvar tills du är 18

• qouix

Men TS, i ärlighetens namn...Kommer du verkligen att sluta både röka och snusa om hon låter dig pierca tungan... Eller kommer du sluta ett tag och sen smygröka och smygsnusa bakom hennes rygg?

Jag hade ju velat se dig snus och rökfri i ett halvår innan jag sa jag till en piercing isf...
    Ja, att lita på vad sina barn säger är viktigt med att lite på en person som är beroende av nikotin är lite knepigare... 

Svar på tråden Morsan låter mig inte pierca tungan