• Piccolina

Uretrit / kronisk urinrörskatarr

Hej!

Någon annan som lider av uretrit/kronisk urinrörskatrr? Jag har haft besvär med uretrit samt återkommande UVI sedan 14 års ålder, är nu 23.

Symptomen jag har yttrar sig i form av kramp i urinrörsmynningen och blåsan, alltså sveda i mynningen och obehag över blygdbenet, känsla av att inte ha kissat klart vid urinering, ibland obehag i korsryggen, kallsvettningar på natten och drömmar om att urinera smärtsamt. Dessutom har jag sedan utetritens början haft problem med samlagsmärtor, vestibulit, samt återkommande svampinfektioner.

Viktigt att påpeka, uritrit är inte urinvägsinfektion. När du har uretrit har du inga bakterier i urinen, men du har besvär som liknar UVI. Du kan alltså inte behandla uretrit med antibiotika eller annat läkemedel.

Vore trevligt att diskutera olika erfarenheter av behandlingsformer med någon!

Jag har prövat följande:
    Kortison- och silverkloridbehandling samt vidgning av urinröret med stift
    Akupunktur och kinesisk medicin
    Naturläkemedel, tex UvaÖrt, tranbärskapslar och juice 
    TTo crème, tea tree oil crème för underlivet
    Homeopati (även nu)
    Yoga (även nu)
    TENS - elstimulering (även nu)
    (Har även gjort två cystoskopier som inte visat något)

Tips jag kan ge till dig med uretrit:
    -Köp en vetekudde, värm och lägg på magen och mellan benen. 
    -Sök vård och acceptera inte att inte få behandling. Fungerar inte det ena så måste du pröva det andra. 
    -Tvätta inte underlivet med tvål, utan uteslutande med olja. Själv använder jag dessutom bara trosor i bomull. 
    -Behandla inte uretrit med tranbär eller sura drycker, den sura urinen är jobbig för slemhinnorna i urinvägarna plus att det urkalkar skelettet (enligt min sjuksköterska)
    -Ät inte antibiotika mot uretrit. Har du UVI är det en annan sak, dock vill jag tipsa om att försöka dricka bort UVI:n innan du börjar med antibiotika. Antibiotika gör immunförsvaret ännu mer kasst än det redan är vilket gör dig mer mottaglig för infektioner, en nedåtgående spiral som är lätt att hamna i. Dessutom gör det slemhinnorna i underliv och urinvägar ännu känsligare.
    -Försök slappna av i bäckenbottenmuskulaturen, knipövningar kan vara bra. Då känner du när du spänner och när du slappnar av. Pröva yoga!

Skriv gärna och dela med dig av dina erfarenheter! Kanske har du rent ut av ngt tips till mig?!

styrkeKRAM

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-22 22:08
    ps. ytterligare ett tips till dig med uretrit: sluta käka p-piller. jag tror att det var det som triggade det för min del och jag vet att jag upplevde en viss förbättring när jag slutade. ds.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 23:29
    Hej igen.
    Ville bara tipsa alla om sida uretrit.se, uretrit.se/forum samt uretrit.bloggplatsen.se/
    Här delar andra kvinnor med sig av erfarenheter.

• Svar på tråden Uretrit / kronisk urinrörskatarr
  • Anonym (k)

Hej!

Jag har haft det men det gick över.
    Det kom över en natt, var kvar i över ett år men försvann sedan spårlöst men jag är livrädd att få tillbaka det.

När det kom trodde jag att det var UVI och det trodde läkarna med. Efter många om och men hittade de vad det var. Jag fick Toviaz för att kunna jobba och så fick jag Terrakortril för att få bort skiten. Efter ett tag försvann det spårlöst.

Det är nog bland det värsta jag varit med om. När det kom satt jag på toaletten i timmar och grät för att det gjorde så ont. Det var som att försöka kissa taggtråd.

Varför det försvann vet läkaren inte men han gratulerade till det. Men med tanke på att det är kroniskt är risken stor att det kommer tillbaka.

• Piccolina

Hej!

Kul att någon har svarat!

Intressant! Jag har aldrig hört talas om Toviaz. Behövde du gå till en sjuksköterska för att bli hjälpt med behandling med Terrakortril? Om ja, vidgades urinröret med stift samtidigt?

En till fråga, försvann uretriten spårlöst i samband med behandling eller efter avslutad behandling?

Kram 

• Anonym (Lina)

Hej!
    Jag hade ett helvete med kronisk uretrit då jag var i 20-23årsåldern. Fick prova Terracotril, vidgning med stift och lågdosantibiotika. Inget hjälpte och det var verkligen pest. Sexliv var bara att glömma och jag fick attacker av smärta då jag hade frossa, trängningar och jätteont.
    Sen provade jag zonterapi och slutade i samma veva med p-piller, och det blev bra! Vet inte vilket som hjälpte faktiskt, men jag tror att p-pillern kan ha varit en stor bidragande orsak eftersom jag flera år senare provade hormonellt p-medel och då fick tillbaka besvären (om än i mkt lindrigare form.)

Lycka till! Det är verkligen ett helsike, och sååå underbart när man blir av med det!

• Anonym (k)
    Piccolina skrev 2011-03-21 14:44:45 följande:
    Hej!

Kul att någon har svarat!

Intressant! Jag har aldrig hört talas om Toviaz. Behövde du gå till en sjuksköterska för att bli hjälpt med behandling med Terrakortril? Om ja, vidgades urinröret med stift samtidigt?

En till fråga, försvann uretriten spårlöst i samband med behandling eller efter avslutad behandling?

Kram 
    Hej igen.

Toviaz var bra tyckte jag. Jag hade kunnat sitta på toaletten hela dagarna om jag hade fått det. Blev kissnödig så fort jag reste på mig. Med toviaz kunde jag hålla mig en timmer eller två och det gjorde att jag kunde jobba. Vet inte hur det hade gått annars.

Jag fick terrakortril av min läkare på urologen. Han kollade med något som såg ut som ett grillspett i min blåsa men såg ingenting konstigt. De hittade aldrig någonting konstigt.
    Han skrev ut terrakortril och så berättade en sjuksköterska hur jag skulle använda salvan så jag kunde göra det hemma. Jag fick välja om jag ville göra det själv eller komma dit men jag skulle ha en (eller om det var två) gånger om dagen och det var enklare att fixa det hemma.
    Det var inga problem alls.

Nästan all smärta försvann när jag använde terrakortril. Efter några dagar om jag minns rätt.
    Att jag behövde gå på toa hela tiden tog lite längre tid innan det blev helt bra. Det hade kanske gått snabbare om jag inte blivit gravid och då varit tvungen att sluta med toviaz.

Om du har som jag hade att du måste gå på toa hela tiden rekommenderar jag toviaz. Det hjälpte mig verkligen. Min läkare sa att han aldrig förut skrivit ut det åt någon som inte var pensionär =)
  • Piccolina

Zonterapi låter intressant! 

Efter tusen vändor i vården och utan bättring är jag helt klart öppen för all slags alternativ behandling. Just nu går jag till en homeopat som ordinerar diverse homeopatiska läkemedel. Jag kände mig helt återställd i en och en halv månad (om det berodde på homeopatikan är oklart), sen gick jag ut och drack sprit (dum idé) och vips så var besvären tillbaka tillsammans med en hiskilig svampinfektion och har inte gett med sig sedan dess och det var väl lite mer än en vecka sedan.

Man blir ju så trött och uppgiven. Men man ska ju inte ge upp! 

• tummenupp
    Piccolina skrev 2011-03-22 22:05:13 följande:
    Zonterapi låter intressant! 

Efter tusen vändor i vården och utan bättring är jag helt klart öppen för all slags alternativ behandling. Just nu går jag till en homeopat som ordinerar diverse homeopatiska läkemedel. Jag kände mig helt återställd i en och en halv månad (om det berodde på homeopatikan är oklart), sen gick jag ut och drack sprit (dum idé) och vips så var besvären tillbaka tillsammans med en hiskilig svampinfektion och har inte gett med sig sedan dess och det var väl lite mer än en vecka sedan.

Man blir ju så trött och uppgiven. Men man ska ju inte ge upp! 
    zonterapi kan jag också varmt rekommendera för din åkomma. Jag jobbar själv med det och har haft bra resultat med dessa behandlingar, kan dock upplysa att speciellt i början kan det göra rejelt ont. Fördelen är dock att din kropp sköter läkningen och ökar därmed chansen att du inte åker på det igen.

När jag läste ditt inlägg blev jag dock förbluffad att inte några av alla tidigare behandlingar har bittit på det och att du haft det så länge. Då är det något annat som är lurt! Därför min fråga: har du eller hade du återkommande besvär med din ländrygg, t ex ryggskott, skolios, utpräglad svank, smärtor när du vaknar på morgonen?
    Enligt min erfarenhet (och det jobbar jag också med ) påverkar dessa ryggproblem t ex blåsfunktionen via spinalnerverna och leder ibland till kroniska besvär.
  • Anonym

Jag skulle rekommendera ovesterin. Kan vara värt att testa då slemhinnan i princip är samma som i slidan. Min vestibulit är hormonrelaterad och jag får också besvär i urinröret. Jag har blivit mycket bättre när jag använt ovesterin.

• Anonym

Hoppar in i tråden. Är gravid v. 18 och har sedan 2 veckor haft mkt svårt att kissa när blåsan är full. Har inte uvi. I lördags var det så illa att jag inte kunde kissa alls. gick till jourläkare och blev tappad på 850 ml. Ska till läkare på KK om en vecka. Funderar på om jag har uretrit, känns som en kramp och ständigt ömt över blåsan.

• Piccolina

Hej igen! har gått hos en homeopat de senaste månaderna och samtidigt gått på yoga ett par ggr i veckan och har känt mig ok i urinvägarna ett par månader. Och nu är det tillbaka igen. Upplever trängningar (känns som att man måste kissa hela tiden) och känns som att jag inte kissar klart när jag väl går på toa. Jag yogar och tar min homeopatmedicin som vanligt men undrar nu om det hade någon som helst betydelse för att jag hade upplevt en lindring av besvären den senaste tiden, eller om det bara var en tillfällighet. Jag förstår inte vad den är jag har gjort för att det har kommit tillbaka? Är det stressrelaterat? Sitter det i huvet? Livet känns inte kul längre, jag kan inte ha det så här hela livet, det förstör allt. Har ingen lust att hamna i vårdkarusellen igen där man bara är en av alla tusentals journaler. Inte heller har jag bra erfarenheter av att slösa pengar på alternativa behaldlingar som homeopati el akupunktur/örter. Är dessutom en fttig student. Men vad finns då kvar? Överväger zonterapi, det är väl det enda jag inte prövat ännu. Kanske ligger det någonting i den där teorin om att det har med ryggen att göra.. Har dock aldrig haft ryggproblem tidigare. Har däremot en helt galet flexibel rygg, min yogalärare kallar mig ett freak pga hur böjlig den är. Ojoj, vad ska man göra? Har inte kunnat sova på nätterna på flera dagar. Känns bara som att jag behöver gå och pinka droppar av syra, och inte blir det bättre av att göra det. Känner mig lite bitter, var tvungenatt skriva av mig lite. Tack för tipsen i allafall! mvh

• tummenupp
    Piccolina skrev 2011-06-08 01:33:14 följande:
    Hej igen! har gått hos en homeopat de senaste månaderna och samtidigt gått på yoga ett par ggr i veckan och har känt mig ok i urinvägarna ett par månader. Och nu är det tillbaka igen. Upplever trängningar (känns som att man måste kissa hela tiden) och känns som att jag inte kissar klart när jag väl går på toa. Jag yogar och tar min homeopatmedicin som vanligt men undrar nu om det hade någon som helst betydelse för att jag hade upplevt en lindring av besvären den senaste tiden, eller om det bara var en tillfällighet. Jag förstår inte vad den är jag har gjort för att det har kommit tillbaka? Är det stressrelaterat? Sitter det i huvet? Livet känns inte kul längre, jag kan inte ha det så här hela livet, det förstör allt. Har ingen lust att hamna i vårdkarusellen igen där man bara är en av alla tusentals journaler. Inte heller har jag bra erfarenheter av att slösa pengar på alternativa behaldlingar som homeopati el akupunktur/örter. Är dessutom en fttig student. Men vad finns då kvar? Överväger zonterapi, det är väl det enda jag inte prövat ännu. Kanske ligger det någonting i den där teorin om att det har med ryggen att göra.. Har dock aldrig haft ryggproblem tidigare. Har däremot en helt galet flexibel rygg, min yogalärare kallar mig ett freak pga hur böjlig den är. Ojoj, vad ska man göra? Har inte kunnat sova på nätterna på flera dagar. Känns bara som att jag behöver gå och pinka droppar av syra, och inte blir det bättre av att göra det. Känner mig lite bitter, var tvungenatt skriva av mig lite. Tack för tipsen i allafall! mvh
    Är tämligen övertygad att en blandning av zonterapi och kolla (eventuellt rätta till) ryggen hade hjälpt dig. Hör av dig om du bor i Skåne och vill ha hjälp.
  • Piccolina

Hej tummenupp,
    nu bor jag dessvärre i Stockholm. Men du som verkar vara i zonterapibranchen kanske har någon aning om var man skulle kunna vända sig om man bor i Sthlm? Jag rinde och pratade med en kvinna som är z.t men hon hade ingen erfarenhet av att behandla andra med mina besvär. Sen så ringde jag och pratade med en annan kvinna som har en mottagning där de utför både akupunktur och zonterapi, men de tog 800 kr besöket! Vad är rimligt?
    Tacksam för svar! 

• Anonym

Ser att detta är en gammal tråd men kanske att det finns fler som har problem med detta? Och som inte får någon hjälp av doktorer?

• Anonym

Hoppar in i tråden! Jag har trängningar, haft det ett bra tag nu (1 år ca). Jag går ständigt på toa, oftast kommer inget men ibland kommer det massor men har känslan att blåsan inte är tömd helt. Har även ett tryck över blåsan. Ibland svider det när jag kissar, men inte ofta alls. Har ingen UVI. Kan också bli akut nödig, det kommer plötsligt. Btw kissar säkert minst 2 ggr per timme. Stör sömnen också. Det gör ont när jag blir kissig och måste direkt in på toa, det gör ont och finns en risk att jag kissar på mig. Är förresten 21 år gammal. Har även problem med ryggen, värk varje dag.

• grodangrön
    Anonym (Lina) skrev 2011-03-21 16:50:18 följande:
    Hej!
    Jag hade ett helvete med kronisk uretrit då jag var i 20-23årsåldern. Fick prova Terracotril, vidgning med stift och lågdosantibiotika. Inget hjälpte och det var verkligen pest. Sexliv var bara att glömma och jag fick attacker av smärta då jag hade frossa, trängningar och jätteont.
    Sen provade jag zonterapi och slutade i samma veva med p-piller, och det blev bra! Vet inte vilket som hjälpte faktiskt, men jag tror att p-pillern kan ha varit en stor bidragande orsak eftersom jag flera år senare provade hormonellt p-medel och då fick tillbaka besvären (om än i mkt lindrigare form.)

Lycka till! Det är verkligen ett helsike, och sååå underbart när man blir av med det!
    Vet att detta är en supergammal tråd.... 

Men hur länge efter att du slutat med p-piller upplevde du att besvären försvann?

Sitter just nu i samma sits..
  • Hea64

När år sedan...men hur är det nu?Har liknande besvär????

• grodangrön
    Hea64 skrev 2015-04-27 16:46:26 följande:

När år sedan...men hur är det nu?Har liknande besvär????

Från och till. Kan relatera besvären till:

- Kyla
    - För tajta, skavande byxor
    - Stress
    - Ibland sex (skaver)

Ibland är besvären nästintill obefintliga och speciellt när jag är noga med ovanstående saker. Jag försöker hålla mig varm, motionera, dricka mkt vatten, ha byxor som är lösa i skrevet och ha sex sparsamt och tar alltid en antibiotikatablett efter.

Jag har gett upp urolog & medicinska behandlingar för det har inneburit mycket trauma och smärta för mig. Jag kan leva med mina besvär om jag är glad, lycklig och tänker på de ovanstående sakerna som sagt.

Men sök urolog, absolut!!! Alla behöver inte vara satmaror som den jag hade...
  • Hea64

Hej! Igen Det värmer i själen med det du skriver.Visst måste man tänka positivt.Men det kan vara svårt när det är så psykiskt nedbrytande..Skriver mer om jag hör om ngt undermedel...Kram!

• Asdfggh

Be läkare ta prov från körtlarna i urinröret. Jag hade e koli där. Kräver en månads antibiotika behandling.

• ankanp

Gammal tråd, men saknar tips på effektiva behandlingar. Naturläkemedel och homeopati i all ära, men min erfarenhet är att det enda som fungerar mot uretrit är läkemedel. Om ni länge har kämpat med era besvär rekommenderar jag därför att ni testar något av de läkemedel som kan få bukt med dessa. Glad

Svar på tråden Uretrit / kronisk urinrörskatarr