• Anonym

Dagen efterpiller!! hjälp!!

När ska jag som senast ta ett dagen efteriller?? så man säkert vet att det hjälper!!
    Hur får jag tag på det?? måste jag ringa en barnmorska? kan jag inte bara gå till apoteket??

• Svar på tråden Dagen efterpiller!! hjälp!!
  • Kya

det finns på apoteket, och ska tas inom 72 timmar. men ju längre du väntar, desto osäkrare blir det. så skynda dig iväg på apoteket på en gång!

F och L, mina stjärnor :)
  • Anonym (TS)

TACK Nina!!!! perfekt då ska jag pallra mig i väg!!!

• Kya
    Anonym (TS) skrev 2011-03-21 09:50:45 följande:
    TACK Nina!!!! perfekt då ska jag pallra mig i väg!!!
    bra!
  • Anonym (ändå)

Dock kan du inte säkert veta att det hjälper, jag tog ett dagen efter piller ca 12h efter oskyddat sex och jag blev gravid ändå.

• Kya
    Anonym (ändå) skrev 2011-03-21 09:53:55 följande:
    Dock kan du inte säkert veta att det hjälper, jag tog ett dagen efter piller ca 12h efter oskyddat sex och jag blev gravid ändå.
    Nej det finns alltid en liten risk att det inte hjälper. inget preventivmedel är 100% säker. Men risken för en graviditet minskar drastiskt med ett dagen-efter-piller, så det är helt klart värt att springa och köpa det.
  • Anonym (ändå)
    Kya skrev 2011-03-21 09:55:55 följande:
    Nej det finns alltid en liten risk att det inte hjälper. inget preventivmedel är 100% säker. Men risken för en graviditet minskar drastiskt med ett dagen-efter-piller, så det är helt klart värt att springa och köpa det.
    Ja, absolut är det värt att köpa! jag menade bara som svar på TS, när hon skulle ta det så hon säkert kunde veta att det hjälpte.
  • Kya
    Anonym (ändå) skrev 2011-03-21 09:58:26 följande:
    Ja, absolut är det värt att köpa! jag menade bara som svar på TS, när hon skulle ta det så hon säkert kunde veta att det hjälpte.
    aha du tänkte så. jag tolkade det som att hur lång tid man kunde vänta, innan det gav absolut inget med ett dagen-efter-piller... och det är ju efter 72 timmar.
  • Anonym

Är det någon som vet vad pillret kostar på apoteket?

• Lollo36

Jag tror de ligger på ca 150 kr, om jag inte minns fel.

• Lollo36

Akut-p-piller stoppar ägglossningen

Akut-p-piller, även kallat dagen efter-piller, innehåller gulkroppshormonet levonorgestrel som antas förhindra graviditet genom att förhindra ägglossningen, förhindra spermierna att befrukta ett ägg eller förhindra att ett befruktat ägg fäster sig i livmoderväggen.

Det finns två receptfria akut-p-piller hos oss på Apoteket: NorLevo och Postinor. De är lika effektiva och en förpackning räcker till en behandling.

Så här använder du akut-p-piller

Akut-p-piller ska tas så fort som möjligt, helst inom 12 timmar men inte senare än 3 dygn efter samlaget. Tar man akut-p-pillret under de första 12 timmarna blir ungefär 1 kvinna av 200 gravid trots behandlingen. Påbörjas behandlingen i slutet av det tredje dygnet blir ungefär 8 av 200 gravida. Om du kräks inom 3 timmar efter att du tagit akut-p-piller ska du så snart som möjligt ta ett nytt piller igen (då får du köpa en ny förpackning).

För att vara säker på att akut-p-pillret haft effekt, bör du göra ett graviditetstest efter 3-4 veckor. Du kan få en mensliknande blödning även om du är gravid. Är mensen onormal på något sätt bör du genast göra ett graviditetstest. Under resten av menscykeln är det bra om du använder ett preventivmedel utan hormoner, till exempel kondom, eftersom risken att bli gravid finns kvar och tiden för ägglossning kan ha förskjutits.

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/sidor/Intimosex_Sexolust_Preventivmedel_Dagenefterpiller_Omdagenefterpiller.aspx

Svar på tråden Dagen efterpiller!! hjälp!!