• Snurvlan

När berättade ni på jobbet att ni va/är gravid?

Jag är gravid i vecka 8 plus 5 och jobbar på en förskola....Fick missfall i November förr året och bara en på jobbet vet om det. Jag vet inte om jag inbillar mig men magen är svullen och annorlunda och ett av barnen jag jobbar med tittade på min mage och sa att det ser ut som om jag har en bebis i magen.
    Jag vill gärna berätta men jag vill inte att alla på jobbet ska veta om jag får ett till misfall.
     När kan man vara säker? När berättade ni?

Om magen och brösten växer i den här takten kommer jag inte kunna dölja det så länge till.....

• Svar på tråden När berättade ni på jobbet att ni va/är gravid?
  • Fotavtryck

För min näsrmaste chef berättade jag i v. 8.
    Oxå haft flera ma, så jag ville att han skulle veta iaf det hände igen o jag blev borta ett tag ( har fått genomgå skrapningar o efterbehandlingar så har varit sjukskriven med mina ma)
    Man dom övriga har fått väntat till v 15 innan dom fick veta nått.

• Kokosnöt

jag sökte nytt jobb precis när jag fick reda på att jag var gravid så jag berättade för den nya chefen innan jag skrev på kontraktet och då var jag i vecka 11.

• lilla mej

typ v 18 haha jag berattade inte de fragade.... vet inte varfor men det kandes bra att inte beratta och folk fick undra... jag visste ju att det skulle bli tydligt med tiden, men det var kul att se folk tro att jag blivit tjock och inte vagade saga nagot... 

• Annatingeling

Hej, förra gången berättade jag i v 19 på jobbet, väntade jättelänge. Men nu när jag väntar nr 2 så berättade jag redan i v 7-8. För mig kändes det skönt att alla skulle veta om jag inte skulle må bra osv, det är lättare att få förståelse då.

Hoppas att du får må bra denna gång och att bebisen stannar kvar i magen. Jag ska hålla tummarna!!

• LillAnnie

jag berättade sjukt tidigt , redan i v4+3.. men det var för att jag o min sambo har försökt få barn sedan 2006 och vi hade gjort tre inseminationer som misslyckats o nu gått över till IVF med spänning så alla visste ju vilket datum jag tidigast kunde testa,... hade jag vart tyst så hade folk ändå hängt över axeln o frågat.. vi plussade :)

• Idajocke

jag berättade dagen efter jag plussat, var altså i v 5. Jag var äckligt nervös då jag precis påbörjat en intern utbildning som skulle höja min kompetens och leda till en chefsposition i framtiden, så var lagom skakis för vad min chef skulle säga. Men hon tog det jättebra. nu är jag i v 23. Tankarna om hur det skulle bli om det blev missfall slog mig såklart, men det kändes ändå skönt att ha berättat, då jag hade och har ett jättebra stöd ifrån mina övriga kollegor i ledningsgruppen inom företaget.

grattis till graviditeten! {#emotions_dlg.flower}

• zuzzan

För de jag jobbar med berättade jag när vi började försöka, jag var så glad att äntligen få försöka att jag inte kunde vara tyst

För chefen berättade jag precis innan jag gick på semester, precis efter det att jag skrivit på papper om en tillsvidare anställning , att vi försökte få en bebis. Sen tog det sej under semestern och jag berättade för chefen så fort jag träffade henne efteråt. Till de jag jobbade med skickade jag sms så fort jag plussat Från chefens sida så uppskattades det att jag berättade så fort, då det varit väldigt stor personalomsättning hos oss (jobbar på förskola) så kunde hon tidigt gå ut med information till föräldrar och hon fick god tid på sej att tillsätta min tjänst.

Jag tänkte att går det åt skogen så känns det bättre att berätta innan så vet de varför jag är ledsen och mår dåligt. Jag tror jag skulle tycka det var ännu jobbigare att berätta om ett eventuellt missfall och de jag träffar varje dag inte ens vetat att jag varit gravid.

• gryning2

Jag berättade i v.8 för min chef för jag mådde så illa så det gick inte att dölja. Jag åt kex hela tiden för att inte spy, hon hade fattat ändå om jag inte sagt något. Berättade också för mina närmaste kollegor tidigt. Med andra på jobbet väntade jag till v 13-14 iallafall.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • anka och uggla

Undrar om jag kan få låna forumet till en liknande fråga - hur långt innan måste man berätta att man ska gå på föräldraledighet? Har man skyldighet att upplysa arbetsgivaren om det i god tid, eller hur funkar det? Någon som vet? Glad

• LillAnnie

jag har hört att det är två månader innan man planerara att gå,... 

Svar på tråden När berättade ni på jobbet att ni va/är gravid?