• En glad tjej

Seriöst, hur klarar man sig på 3000 kr på mat på fyra personer på en månad??

Fick reda på att ett par jag känner klarar sig på 3000 kr i månaden på mat och hygien. De har även två barn och en hund! Låt oss säga att en månad har 30 dagar,det innebär att man ska klara sig på i snitt 100 kr om dagen. Jag undrar hur katten man kan klara sig på det?? Man måste väl handla typ allt billigt, typ Euroshopper el liknande? Jag får nämligen inte ihop att en familj på fyra personer plus hund kan klara sig på 100 kr per dag. Enligt tjejen i förhållandet gör hon en middag på 12 kr per person. Vad är det för mat man äter om man får en portion för 12 kr? Falukorv och makaroner? Jag hade gärna lagt 3000 kr på mat och hygien per månad men för ossär det en total omöjlighet!

Någon som har bra svar?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-22 06:06
    Vad trevligt med så många svar! Jag har ändå ganska svårt för att få in hur man klarar sig på 3000 kr i månaden men det beror nog på att jag är väldigt noga med vad jag köper och äter. Jag köper endast svenskt kött, helst ekologisk och tyvärr kostar det en slant extra men det är det värt om jag bidrar till något bra. Man ser ju skillnaderna när man handlar på MAXI t.ex,de har ju olika prisklasser på sitt kött. Euroshopper är nästan alltid billigast men då får man i gengäld kött från Irland eller Danmark och kan man med gott samvete stödja deras produkter, ja,då ska man köpa det! Men svensk som jag är vill jag stödja Sveriges bönder trots att det kostar avsevärt mer!

• Svar på tråden Seriöst, hur klarar man sig på 3000 kr på mat på fyra personer på en månad??
  • jaghopparhögt

Man kan nog äta i princip vilken mat som helst, det man måste tänka på är att inte handla onödiga saker som inte äts upp, småhandlar och köper halvfabrikat.

• Adnama

Jag tror lätt vi hade klarat oss på 100 kr per dag. Man gör grytor och sånt och så blir det över så man kan ha till nästa dag.

• kg8

Frågan är ju hur mycket blöjor och välling som går åt, för sådant är ju väldigt dyrt. Vi har två barn och köper ju lätt blöjor för tusen kronor i månaden

• Sweet life

vi äter för 2000 kr i månaden och är iof bara två personer.. Men då lagar vi mat för 4 varje dag och får över i massor som vi har till lunch samt fryser in. Så självklart går det.. Man äter efter sässong helt enkelt!

• Waldo

Det handlar inte bara om att köpa den billigaste maten, de billigaste märken

Det handlar om att ha kunskapen att laga billiga mat.
    Att ta vara på råvaror och rester att hushålla som man gjorde för 50 år sedan

Denna kunskap som var självklar för två generationer sedan är idag för många helt bortblåst.
    Dör ligger mycket i hur man får ner sina matkostnader

• Linda1976

Man är inte särskilt intresserad av eko-kött, fisk, kyckling, rättvisemärkt, kravmärkt, närproducerat osv...

Man äter rotfrukter efter säsong, unnar sig inte oxfilé 1 gång i veckan... Antar att man inte shoppar upp sig på 1 kg parmesanost då och då, eller lite roliga korvar/skinkor från delikatessdisken.

antar att man inte heller har nåt emot Eldorado/Euroshopper osv....

Man följer förmodligen inköpslistan till punkt och pricka, köper aldrig en massa nya grejer, för det är roligt att prova nytt.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Purpurbräcka

Delvis kan det nog ha att göra med hur mycket man äter. Min sambo är storätare medan min pappa är liten i maten. Hela min familj när jag var liten (mamma. pappa, syster och jag) åt inte mer än vad jag och min sambo äter idag.

Jag och sambon klarar oss utmärkt på 3500 kr, och hade vi struntat i att köpa så mycket ekologiskt som möjligt så hade vi säkert hamnat under 3000.

• Linda5
    Waldo skrev 2011-03-21 15:47:56 följande:
    Det handlar inte bara om att köpa den billigaste maten, de billigaste märken

Det handlar om att ha kunskapen att laga billiga mat.
    Att ta vara på råvaror och rester att hushålla som man gjorde för 50 år sedan

Denna kunskap som var självklar för två generationer sedan är idag för många helt bortblåst.
    Dör ligger mycket i hur man får ner sina matkostnader
    Så bra skrivet.
    Om vi tar tillvara kunskapen från de äldre i större omfattning så är det inga problem.
  • Matillin

Det går ju att klara sig på 3000 kr helt klart men då lever man nog väldigt billigt, speciellt om man har blöjbarn också,
    Beror ju på vart man handlar också?
    Storhandlar man på Citygross eller på Maxi gör rätt stor skillnad.
    Då passar man kanske på att köpa på sig fryst kyckling för 30 kr kg t.ex. eller passar på att köpa falukorv, nötfärs m.m när det är sänkta priser.
    Kanske använder mycket rabattkuponger från reklam i tidningen med?
    Jag vet faktiskt inte vad våran matkostnad ligger på idag men tror inte den är så värst mycket högre för tillfället då  vi är studenter.
    Det blir inte som förr inhandling av oxfile och annat på helgerna, om det inte är rabatt

• Lilith Dark

Jag tycker inte att det var en orimlig summa per månad. Vi är tre barn, en vuxen och en katt med specialkost och jag spenderar ungefär det samma per månad. Bra mat lagad ifrån grunden, matlådor istället för att kasta resterna, och passa på när det är bra erbjudanden så går det utan problem. Och jo, vi äter både oxfilé och fläskfilé och inte bara Euroshopper Skrattande

Svar på tråden Seriöst, hur klarar man sig på 3000 kr på mat på fyra personer på en månad??