• linedja

Vad kostar det egentligen att ha hund?

Vi är en barnfamilj som börjar bli otroligt sugna på att skaffa en hund... Jag pluggar hemifrån till stor del, och i övrigt har jag en snäll svärfar som behöver sällskap, så för den delen är allt löst!
    Jag förstår ju att det kostar en del (förutom inköpskostnaden) att äga en hund, och jag tänkte höra med er, erfarna, hur mycket man ska räkna med ungefär? Ex, skatt (betalar man det ff), försäkring, mat osv.

Vi har tänkt oss i första hand golden retriever eftersom jag vet att det är en bra familjehund, men om det är någon som har något annat förslag på en lugn, barnvänlig ras så skriv det gärna! (kan ibland känna att en golden är lite för stor, med tanke på barnen) Både min man och jag är uppvuxna med hund, men har inte uppfostrat någon själva så att säga...

Någon som vill hjälpa oss?

Mamma till Vilme 05 och Eira 08
  • Svar på tråden Vad kostar det egentligen att ha hund?
  • clembke

Skatten försvann nån gång i mitten av 90-talet.
    Ja det är försäkring (vad det kostar för en golden vet jag inte men för en mellanpudel/papillon kostar det drygt 200/mån.)
    Vetrinär när det behövs. Vaccination, en varannat år o en var tredje år (tror jag att det va), kommer inte ihåg vad det kostar.
    Mat, mpris beroende på vad du köper för foder.
    Hm, säkert nåt jag missat. Det är svårt att ge en siffra på va det kostar. Åk runt o kollaq foder o prata med dom i en t.ex. djuraffär om foder eller ring en kennel/uppfödare o be att få komma o prata med dom som vet vad det kostar lite mer för just den specifika rasen.

Lycka till

• Hit

Jag har två SMÅ av rasen dvärgpinscher så matkostnaden kommer inte göra ngn rätvisa i detta fallet. Jag föredrar små eller hundar av mellanstorlek som inte fäller och skräpar ner så mkt. Har bara haft stora innan (golden, berner sennen, rottis/schäfer). 

Betalar ca 150/hund i försäkring per månad. Mat kostar  nog ca 300/månad för båda då äter dom Hills foder så det är inte det billigaste från ICA men i gengäld går det inte åt så mkt. Sen blir det ju lite ben och grisöron osv. Hundkurs kostar ca 100/gång. 

Det dyra är ju om dom skadar sig eller blir sjuka då kan tusenlapparna rinna iväg så till det bör det ju finnas utrymme i ekonomin.

Sen kan jag gissa att en sådan stor hund äter för ca 500-700 i månaden men jag kommer faktiskt inte ihåg exakt.   

• Flissi

Min hund kostar / månad:

Mat 500-600kr (äter nästan en säck/månad. Den kostar 650kr men oftast får man 100kr rabatt)
    Försäkring: 310kr

Sen tillkommer ju tillbehör, medlemsavgifter/kursavgifter, tuggben/godis ev. vetrinärvård, vaccination osv.
    Så jag brukar snitta på 1000-1500kr/  år.

Min förra hund blev 10 år & jag räknade att jag lagt ca 165000kr på honom :)
    Jag har en berner sennen

• Flissi

1000-1500kr/månad menar jag ovan....

• fantomkvinnan

Det första året är det dyraste. 

Inköpspris, utrustning, valpfoder, försäkring, vaccinationer och eventuella övriga veterinärkostnader som en hund kan föra med sig. När hunden är mellan 12-18 månader ska den ögonlysas och armbågs och höftledsröntgas för att uppfödaren ska kunna utvärdera sin avel.

Inköpspriset för en Golden retriever ligger på mellan 9000 kr och 14000 kr.
    Försäkring lär du räkna med 1500-2000 kr om året.
    Foder kostar ca 500 kr i månaden men kan diffa upp och ned med ett par hundra kronor.
    Utrustning för det första året kan du räkna med ca 2000 kr.
    Ögonlysning och röntgen kostar ca 2000-4000 kr beroende på vilken klinik du vänder dig till.
    En golden behöver även få sin päls trimmad ibland ( svans, ben, tassar, bröst, mage och öron). Den kostnaden varierar och ibland kan uppfödaren vara snäll och ställa upp gratis och även lära dig hur du sköter den biten själv.

Räkna med ökade kostnader för dammsugspåsar En golden fäller kopiösa mängder hår. 

Om ni är ute efter en lite mindre men rent generellt familjevänlig hund som gärna är aktiv men även kan ta det lugnt när så krävs tipsar jag om Staffordshire bullterrier. En utmärkt ras för många familjer.

Annars tycker jag att ni skaffar den ras ni känner stämmer överens med er livsstil. Man behöver absolut inte ha flera års erfarenhet för att tex skaffa en brukshund, utan det är viljan att lära sig och förstå hundens behov samt tid, ork och lust att tillfredsställa dessa som är det viktiga.

• Trivelina

Inte farligt alls, om man bortser från själva hunden när man köper denne.

Jag har någon försäkring som är billig ca 70kr mån, den är nog billg pga att jag har andra försäkringar hos denna bolag.
    maten och hundtandnyttigt osv går väll på 300

min hund är nervöst lagd så denne har DAP halsband 250 kanske?? per menad..
    DAP spray var trejde månad kanske 350??? Min minne altså..

Sen köpte jag en antiskäll halsband 1000kr
    och andra småsaker lite då och då...

Jag pluggar och har mina barn varannan vecka, så rik är jag inte. Men jag slutade röka för att kunna ha råd med hunden. Det bästa jag har gjort!!

• riboflavin

Det är väldigt svårt att säga, det beror ju helt på val av foder, försäkring mm.

Men jag kan ta oss som exempel:

2 hundar (Irländsk setter)

Äter för: 700 kr/ månad

Försäkringar: 4000 kr/år

Veterinärvård (Basgrejer som vacc, p-spruta och tandsten mm) 4000 kr /år

Annat (som nya koppel och leksaker mm) 100 kr/mån

Tot:  1466 kr/hund/månad.

Vi ger våra hundar färskfoder och BARF (ben och kött typ) och det är ganska dyrt, har bägge ganska dyrt försäkrade, lägger pengar på p-spruta för tiken, och bägge skrapas tandsten på minst en gång/år. Å andra sidan sköter vi trimmning själva. så kostnaderna går ofta styra ganska bra själv, men jag känner ingen som kostar på sin hund mindre än 500 kr/månad så det är nog miniminivån man får räkna med.

Skulle olyckan vara framme och hunden blir sjuk så tar ju försäkringen det mesta men man får ändå räkna med självrisken, kanske flera ggr /år om man har otur.

Eftersom ni gillar Golden retriver så kan jag rekomendera att ni kanske kikar lite på Welsh Springer Spaniel, som är en ganska mycket mindre ras, men har många av de fina kvalitéer som finns hos Golden.

Nackdelen med dem är att de kan ha en något större jaktinstinkt än en (sällskaps)golden och generellt sett är en mer aktiv ras.

Vi är också förtjusta i Golden, och hamnade på Setter av en slump mest eftersom jag ville jaga fågel. Nästa hund blir antagligen någon slags Basset.

• lixomsofie

vi har en liten hund, shih tzu... supersocial, lättdresserade, roliga, barnvänliga med rätt uppfostran, fäller inte men kräver en del pälsvård.. kanske 10 minuter om dagen med kam. ska man ställa ut blir det mycket mer men vi har henne kortklippt. klipper henne själv men ett besök om året hos frissan och ett hos vetrinär ca. vi har räknat ut att hon kostar i snitt 450 kr i månaden. då har hon ett mellandyrt foder, gott om tuggben och annat godis, leksaker osv. här är det även inräknat kostnader för ev. täcke på vinter och höst då hon är töntig med att bli blöt (= 

är man inte intresserad av att ställa ut tycker jag inte att man behöver köpa en av de dyraste hundarna från uppfödare/kennel, utan det funkar bra med seriösa hundägare som fått valpar. besök ägaren några gånger och se hur föräldrarna till valparna beter sig. kolla även föräldrars vetrinärbesiktningar o likn. om du inte köper via större uppfödare/kennel. vi köpte via privatperson och är supernöjda med vår lilla flicka!

• clembke

Händer det nåt så få man räkna med en självrisk på mellan 1-1500 kr plus kanske lite rörligt, brukar vara vissa % det skiljer sig från bolag till bolag.
    Agria har ett sk bonussystem som gör att har de varit friska o skadefri, tror det va 2 år, så minskar självrisken lite, året efter lite mer osv. O sen gäller den i ett viss antal dagar (typ 190 eller va det va) så skulle hunden bli sjuk igen innan dessa dagarna har gått så behöver man inte betala ny självrisk.

Men som vi hade lite otur att hunden blev sjuk i jan o behövde opereras o det kostade oss 700kr + 1700 (en gång för undersökning o antibiotikakur o sen op), i nov (när dessa dagar hade tagit slut) så blev han sjuk igen o behövde en ny operation (en annan sjukdom) så då blev det den högre självrisken plus det rörliga, hade hamnat lite billigare på den första iom bonussystemet. Den andra gången gick det på 976 kr plus 2200 kr (fick åka 2 ggr med honom, en undersökning o sen fick han gå på antibiotibakur innan op)
    Men räknade ut att det vi hade lagt i försäkringsavg under de åren vi hade haft honom gick jämt ut med det vi hade fått betala om vi inte hade haft försäkring.

Så trots att man har försäkring så kan det kosta rätt mkt så man måste ha det i beräkningar oxå.

• MåsteHittaPåNågot

Det beror ju helt på vad du har tänkt göra med hunden.
    Bädd, koppel, halsband, borstar måste du ju köpa men det beror ju helt på vad du köper vilken kostnad det blir.
    Samma sak med mat.

2010 kostade vår hund:
    2100 kr i försäkring, här får man ju även tänka på att om något händer får man punga ut självrisk.
    Medlemsskap skk 370 kr
    Medlemsskap Brukshundsklubben samt kurser: nästan 3000 kr eftersom jag gick massa kurser med henne, i år blir det mindre.
    spruta typ 400 kr
    trimmning 500 kr
    mat max 200 kr/månad men då är det en liten hund.

Så för 2010 blev det ca 8500 kr varav 3000 kr var "valfria"

Svar på tråden Vad kostar det egentligen att ha hund?