• linedja

Vad kostar det egentligen att ha hund?

Vi är en barnfamilj som börjar bli otroligt sugna på att skaffa en hund... Jag pluggar hemifrån till stor del, och i övrigt har jag en snäll svärfar som behöver sällskap, så för den delen är allt löst!
    Jag förstår ju att det kostar en del (förutom inköpskostnaden) att äga en hund, och jag tänkte höra med er, erfarna, hur mycket man ska räkna med ungefär? Ex, skatt (betalar man det ff), försäkring, mat osv.

Vi har tänkt oss i första hand golden retriever eftersom jag vet att det är en bra familjehund, men om det är någon som har något annat förslag på en lugn, barnvänlig ras så skriv det gärna! (kan ibland känna att en golden är lite för stor, med tanke på barnen) Både min man och jag är uppvuxna med hund, men har inte uppfostrat någon själva så att säga...

Någon som vill hjälpa oss?

Mamma till Vilme 05 och Eira 08
  • Svar på tråden Vad kostar det egentligen att ha hund?
  • clembke

Skatten försvann nån gång i mitten av 90-talet.
    Ja det är försäkring (vad det kostar för en golden vet jag inte men för en mellanpudel/papillon kostar det drygt 200/mån.)
    Vetrinär när det behövs. Vaccination, en varannat år o en var tredje år (tror jag att det va), kommer inte ihåg vad det kostar.
    Mat, mpris beroende på vad du köper för foder.
    Hm, säkert nåt jag missat. Det är svårt att ge en siffra på va det kostar. Åk runt o kollaq foder o prata med dom i en t.ex. djuraffär om foder eller ring en kennel/uppfödare o be att få komma o prata med dom som vet vad det kostar lite mer för just den specifika rasen.

Lycka till

• Hit

Jag har två SMÅ av rasen dvärgpinscher så matkostnaden kommer inte göra ngn rätvisa i detta fallet. Jag föredrar små eller hundar av mellanstorlek som inte fäller och skräpar ner så mkt. Har bara haft stora innan (golden, berner sennen, rottis/schäfer).