• Night Angel

Spaniens national rätt?

jag och min mamma disskuterade spanien härom dagen för att jag med familj ska dit om ett tag..
    så berättade hon att vi måste prova på tapaz för det är spaniens national rätt..Blev fundersam för jag har alltid trott det är paella som är spaniens national rätt..
    så  ,min fråga då,vilken är rätta national rätten i spanien?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Spaniens national rätt?
  • grustag

Tapas är i ingen enskild rätt, utan består av massor av olika små rätter.
    Men visst är dom mycket kända för sin tapas.

Men som enskild rätt så är ju paellan väldigt stor.

• fiiäjag

Spanien har väl flera nationalrätter. Landet är uppdelat i olika regioner, som alla historiskt hade olika kök, men internationellt brukar man väl oftast säga paella som väl från början kommer från Valencia, men även tortilla de patata, cocido,  och tapas m.fl kan nog räknas som nationalrätter beroende på i vilken region du befinner dig.....

• Ma Baker

Paella är det väl? Iaf vad som var sagt på mina spanskalektioner

• SVejsan
    grustag skrev 2011-03-21 19:59:22 följande:
    Tapas är i ingen enskild rätt, utan består av massor av olika små rätter.
    Men visst är dom mycket kända för sin tapas.

Men som enskild rätt så är ju paellan väldigt stor.
    Precis

Att säga att tapas är nationalrätt för Spanien är som att säga att smörgåsbord är nationalrätten för sverige
  • JessiO

Tror inte att det finns! Tror att  fiiejag har rätt! Varje region har sin/sina "rätt/er".

• vis69

Tror också att det är olika beroende på region. Vi åt både tapas och paella när vi var där, supergott!

• Tokstolla

Här är en som är uppvuxen i Spanien och paella kommer i många variationer och räknas som nationalrätt. 

Tapas (som betyder lock) uppkom just för att man behövde lock till sina behållare som innehöll annan mat. Så en ostbit, korvskiva osv agerade lock. Nu betyder tapas nästan en litet mål/tilltugg. =)

Men visst är det så att potatisomelett  finns i de flesta hem. 

• Tokstolla

Asså utåt så sägs det vara paella men det är ett stort land med många regioner  så det går verkligen inte att säga även om jag vågar mig säga att cocido, fabada asturiana och paella känns som de stora huvudrätterna. 

Svar på tråden Spaniens national rätt?