• Anonym

Ska aldrig mer försörja någon, sa killen till mig

Min soon to be sambo sa idag när vi pratade om hans ex att han aldrig mer tänker försörja nån. Det är inte så att jag vill bli försörjd men det kändes lite i hjärtat när han sa så. Betyder det att han inte kommer att hjälpa mig med pengar om det behövs? Jag ska ju flytta till hans ort och har inget jobb där och kanske inte får det heller på ett tag vad händer då? Ska jag gå till soc tänkte han? Pengar är så känsligt att diskutera så jag ville inte säga nåt när han sa så men det känns som om att det dög att försörja sina ex men inte mig som han säger att han älskar mest i världen. Jag vill inte bli försörjd som jag redan skrev men det vore ju trevligt om han ville försörja mig om det behövdes eftersom att han gjorde det med sina ex. Betyder det här att han inte älskar mig lika mycket som exen? Att jag inte är värd att tas om hand?

• Svar på tråden Ska aldrig mer försörja någon, sa killen till mig
  • Anonym

Ni bör prata ekonomi innan du flyttar in! Om du blir arbetslös och inte får a-kassa kommer du inte heller att vara beräöttigad till försörjningsstöd i och med att han har inkomst (om han tjänar "tillräckligt" för att försörja er båda). Så du riskerar en riktigt tuff ekonomisk framtid om han vägrar inse att ni blir ett team även ekonomiskt.

• Anonym (soc.)

det där bör ni tala om innan ni flyttar. För du kan inte ens söka soc. på egen hand om ni flyttar, ni kommer att räknas som ett hushåll och hans inkomster kommer att räknas och om han tjänar normalt så kommer man att räkna med att han kan försörja er båda och avslå din ansökan.

• Anonym

Jag tänkte inte gå till soc utan försörja mig själv men det lät så hårt när han sa det. Alla ex fick leva lyxliv och leva på honom men jag är inte värd det? Så tycker jag det lät när han sa det.

• Shaun the sheep

Men ni måste prata om det innan du flyttar!

Om du inte får ett jobb, och han inte vill försörja dig, vad gör du då? Då sitter du på pottkanten.

Prata! Ni måste ju kunna prata även om svåra saker

Lycka till, hoppas du får en bra förklaring till varför han sa som han sa :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Barbamami

Du kan ju välja att tolka det så... eller så tänker du på att alla tidigare förhållanden när han har försörjt faktiskt också har slutat med separation. Kanske har din snubbe to be fattat att ett sådant förhållande skapar obalans och onödiga slitningar. Han kanske är rädd om er och vill att det ska hålla.

Ni borde göra upp en plan och diskutera hur ni gjör om du inte får jobb direkt, kanske du kan "låna" pengar då, så hjälps ni åt utan att någon blir försörjare.

• Anonym

Jag tycker också att det är känsligt att prata om ekonomi men du måste innan ni flyttar ihop. Annars finns det som sagt risk att du står där utan några pengar om man inte vill hjälpa till. Ert nya liv tillsammans måste börja bättre än att ni ska bråka om pengar. Så prata med honom om det så snabbt som möjligt.

• Lumo

Dumpa karln, det där visar ju bara att han e en egoist i grunden. O såna vill man inte bo med, ha gemensam ekonomi med, än mindre skaffa barn med. Fy fan... Finns inge värre än snåljåpar!

Med det sagt finns det inget värre än gratisåkare heller, men det lät inte som om du var det. Ett förhållande ska vara jämlikt!!!

• Rakad Apa
    Anonym skrev 2011-03-21 21:21:54 följande:
    Min soon to be sambo sa idag när vi pratade om hans ex att han aldrig mer tänker försörja nån. Det är inte så att jag vill bli försörjd men det kändes lite i hjärtat när han sa så. Betyder det att han inte kommer att hjälpa mig med pengar om det behövs? Jag ska ju flytta till hans ort och har inget jobb där och kanske inte får det heller på ett tag vad händer då? Ska jag gå till soc tänkte han? Pengar är så känsligt att diskutera så jag ville inte säga nåt när han sa så men det känns som om att det dög att försörja sina ex men inte mig som han säger att han älskar mest i världen. Jag vill inte bli försörjd som jag redan skrev men det vore ju trevligt om han ville försörja mig om det behövdes eftersom att han gjorde det med sina ex. Betyder det här att han inte älskar mig lika mycket som exen? Att jag inte är värd att tas om hand?
    Hej Ts,
    Jag resonerar lite som din kille, jag vet inte om han och jag har likadana erfarenheter i bagaget.
    Men jag försörjde mitt ex till och från och tog alltid det största ekonomiska ansvaret. Det var jobbigt psykiskt att behöva oroa sig för ekonomin hela tiden, hade en hård klump i magen. Jag har alltid varit noga med ekonomin och mitt ex hade dessutom skulder och lyckade ofta sätta sig "i skiten" ekonomiskt, så jag var tvungen att "rädda" henne. Och hon höll även på att göra så att jag fick skulder. Jag kommer inte att inleda ett förhållande med nån om jag vet att det kommer att innebära samma visa igen, jag orkar inte må dåligt över ekonomin. Och jag vill inte leva fattigt, man vill ju kunna unna sig nånting då och då.
    Jag tror inte att det beror på att han inte älskar dig eller är värd att tas om hand. Tror du oroar dig för mycket
    Formerly known as Rakad Apa
  • Rakad Apa
    Rakad Apa skrev 2011-03-22 00:27:20 följande:
    Hej Ts,
    Jag resonerar lite som din kille, jag vet inte om han och jag har likadana erfarenheter i bagaget.
    Men jag försörjde mitt ex till och från och tog alltid det största ekonomiska ansvaret. Det var jobbigt psykiskt att behöva oroa sig för ekonomin hela tiden, hade en hård klump i magen. Jag har alltid varit noga med ekonomin och mitt ex hade dessutom skulder och lyckade ofta sätta sig "i skiten" ekonomiskt, så jag var tvungen att "rädda" henne. Och hon höll även på att göra så att jag fick skulder. Jag kommer inte att inleda ett förhållande med nån om jag vet att det kommer att innebära samma visa igen, jag orkar inte må dåligt över ekonomin. Och jag vill inte leva fattigt, man vill ju kunna unna sig nånting då och då.
    Jag tror inte att det beror på att han inte älskar dig eller är värd att tas om hand. Tror du oroar dig för mycket
    För övrig så tärde den ekonomiska situationen ganska mycket på förhållandet.
    Formerly known as Rakad Apa
  • Jemp

1) Prata om det och fråga honom rakt ut.

2) Se till att fixa en inkomst innan du flyttar ner så slipper du leva på honom oavsett.

Svar på tråden Ska aldrig mer försörja någon, sa killen till mig