• inga76

Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?

Min dotter är drygt 5 veckor och får nästan bara ersättning. Vi funderar en del på hur vi kan göra processen kring matningen så smidig som möjligt. Vi har en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen, och det enklaste vore ju att bara värma vattnet till 40 grader och lösa pulvret i det. Men det känns inte riktigt tryggt, eftersom tillverkaren säger att vattnet ska vara minst 70 grader när man löser pulvret i det (eller om man förbereder flaskor i förväg, att de sedan värms till minst 70 grader och därefter kyls till ättemperatur). Antar att det här handlar om risken för bakterier i pulvret..?

När jag läser här får jag intrycket att många använder ättempererat vatten, eller bara värmer ersättningen till ättemperatur. Hur gör du? Om du inte följer tillverkarens instruktioner, har du fått råd kring detta av BVC eller någon annan? Har du gjort så hela tiden, eller hur länge följde du tillverkarens instruktioner? Berätta gärna hur du resonerat!

Tack tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-24 16:46
    Frågan handlar alltså inte om huruvida man kokar vattnet till ersättningen, utan om huruvida man ser till att vatten och pulver tillsammans når den temperatur som tillverkaren anger.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?
  • Villimey

Har du kommunalt vatten eller egen brunn som ni har kollat behöver du inte koka vattnet.

• inga76

Nej, det förstår jag (även om det ju händer att parasiter etc kommer in i kommunalt vatten också...). Tråden handlar inte om det, utan om risken för bakterier i pulvret, vilket jag antar är det som ligger bakom tillverkarnas instruktioner att vattnet ska ha en viss temperatur när man blandar i pulvret, eller att färdigblandad ersättning ska värmas till en viss temperatur.

• Villimey
    inga76 skrev 2011-03-21 23:03:28 följande:
    Nej, det förstår jag (även om det ju händer att parasiter etc kommer in i kommunalt vatten också...). Tråden handlar inte om det, utan om risken för bakterier i pulvret, vilket jag antar är det som ligger bakom tillverkarnas instruktioner att vattnet ska ha en viss temperatur när man blandar i pulvret, eller att färdigblandad ersättning ska värmas till en viss temperatur.
    Nej det är i vattnet som det kan finnas e- colibakterier men sällan i Sverige men det är internationella regler dem följer.
  • inga76

Jaha! Vad bra i så fall! Men varför specificerar de då hur varmt vattnet ska vara när man blandar i pulvret? Borde det inte räcka med att säga att det ska vara kokat i så fall, även enligt internationell standard? Någon som vet..?

• yes79

Det handlar visst om bakterier i pulvret och om tillverkaren följer WHO:s och EFSA:s tilredningsanviningar på paketet som exempelvis Semper så står det minst 70 gradigt vatten, på Nestles står det 40 gradigt vatten.  I Sverige är ju vattnet rent och behöver inte kokas, man kan ta kallt  vatten direkt från kran.

Dock är det väldigt liten risk att bebisar råkar ut för detta om de är friska och normalviktiga och det är därför de flesta inte bryr sig om denna rekommendation!

http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning_och_forsaljning/paskrifter_pa_forpackningar/varningspaskrifter_och_bruksanvisningar/bruksanvisningspaskrifter_pa_modersmjolksersattningar_och_tillskottsnaringar_i_pulverform/

• yes79

När vår dotter var en månad blev vi tillsagda att ge tillägg på Neonatalen, då var dottern prematur och gick upp dåligt så vi gjorde som det stod på paketet, men efter tag när hon gick upp bra och mådde bra kokade vi bara vattnet och värmde till ättemperatur och sedan slutade vi koka vattnet alls när hon blev större och började med smakisar.

Om jag hade ett fullt friskt och normalviktigt barn från födseln skulle jag nog bara tagit vatten direkt från kran hela tiden och värmt i micron!

• anansie

Vi ställer kokat vatten i kylen som vi sen värmer till 40 grader med vattenkokare (hon får NAN, innan Babysemp)
    Skulle vi värma det, blanda o sen kyla det skulle vår lilla tös hinna väcka hela stan innan maten kom. Blir hon hungrig så vill hon ha mat NU !! 

• inga76

Tack till alla som svarat! Intressant att så få följer instruktionerna. Det verkar ju som att det i stort sett alltid går bra att ta en genväg.

Jag slog en signal till Sempers konsumentkontakt och frågade om orsaken till deras instruktioner, som är att vatten och pulver tillsammans ska nå minst 70 grader. De sade att det är för att det finns en risk att pulvret kontamineras, dvs att det kommer in bakterier i förpackningen när man öppnat den, och att de följer WHO:s rekommendationer i frågan.

anansie skrev 2011-03-22 20:20:46 följande:
    Skulle vi värma det, blanda o sen kyla det skulle vår lilla tös hinna väcka hela stan innan maten kom. Blir hon hungrig så vill hon ha mat NU !! 
    Ja, det är ju det som är problemet! Skulle så gärna korta ned processen så hon slipper skrika och vänta!
    yes79 skrev 2011-03-22 11:29:02 följande:
    Om jag hade ett fullt friskt och normalviktigt barn från födseln skulle jag nog bara tagit vatten direkt från kran hela tiden och värmt i micron!
    Vi kanske skulle våga oss på det... vår dotter föddes på utsatt tid och har bara haft några mindre förkylningar. Risken borde ju vara liten.
  • Trillian80

Vi kokar vatten och blandar med kallt vatten från kranen till lagom ättemperatur. Det sitter i fingrarna efter en stund hur mycket man behöver av varje. T ex till 120 ml ersättning tar vi 50 ml varmt och 70 ml kallt. =)

• yes79

Ett tips är ju att såsom inlägget ovan, om man ändå vill följa instruktionerna, kan man ju ta en del kokt vatten och sedan blanda i pulvret och sedan fylla på med kallt vatten så blir det lagom temperatur.

Svar på tråden Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?