• Anonym (Bankbytare?)

Byta bank, vilken? Nordea?

Vi ska lägga om huslånet i sommar och funderar på att byta bank, börja om på nytt. Och samla allt på ett ställe. Har funderat på Nordea och vill gärna höra andras erfarenheter av denna bank? Där har nämligen barnen sitt sparande låsta i kapitalförsäkringar. Vi har Handelsbanken nu.
    Vi har alltså bolån, båda har fast jobb, inga betalningsanmärkningar, runt 5 förfrågningar var på UC. Har betalat lånen i tid jämt. Inget sparande tyvärr. Har runt 43000 tillsammans före skatt + barnbidrag på 5800, fyra barn. Inga bidrag/underhåll. Har även en del mindre krediter och två lån hos andra banker på totalt runt 100 000. Huslånet är på 600 000. Vi amorterar varje månad, men inte mycket.
    Vi hade alltså hoppats få baka in lånen i huslånet för att få bättre ränta och då också möjlighet att spara. Förutom barnens sparkonton då. Samt även låna lite till att göra en mindre utbyggnad och renovera vårat 50-tals-badrum.
    Tror ni att någon bank är villiga att "ta över" oss? Någon som gjort så här och hur gick det? Vilken bank? Erfarenhet av Nordea? Andra synpunkter?

• Svar på tråden Byta bank, vilken? Nordea?
  • Anonym

Gå runt till alla banker och välj den som ger er bäst förslag och som ni gillar mest.

• Anonym

Välj för allt i världen inte Nordea.

Jag har precis bytt från de för det var den sämsta bank jag vart med om..
    Allt kostar extra.. mitt digipass gick sönder och fick till svar att man kan köpa ett nytt för xxx :-

Tar betalt för konto utdrag, höga kortage avg.

Du kan läsa mer om Nordea på länken nedan.

www.nordeasanningen.se/

TA AVSTÅND FRÅN NORDEA

• La Lola

O jag har haft Nordea sen jag var 18 år o det har aldrig varit några problem.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (usch)

Nej inte nordea, jag ska själv byta från den banken. När man handlar på kortet eller tar ut pengar är det ofta, flera gånger i månaden, som dom inte drar pengarn direkt. Sen när man loggar i mellanåt för att se hur mycket pengar man har och handlar för nästan allt så vipps så har man minus, för att dom inte drog för det där man handlade på LIDL för tre dagar sedan osv. Sen för varje gång det blir minus så drar dom 95 kr för varje hundralapp. Säkert fler än jag som "åker dit" på det här varje månad. Jag kan ju inte vara den enda som inte har flera tusen på kortet jämt och som inte skulle lida av detta. Min svärmor har nordea och hon tar alltid ut allt hon har kvar efter lönen och betalar därav alltid med kontakter. Hon är också trött på att nordea alltid räknar fel på hur mycket pengar man har kvar och att de tar sån tid för dom att dra pengar från kortet. Hon ska också byta bank inom kort.

• Anonym (usch)

ajdå, va rörigt det blev. Förvånad Men du förstår säkert. Glad

• Lottis77

Jag har Nordea och är jättenöjd!

Har haft samma bank sedan 1998 och har aldrig haft problem.

Visst händer det att pengarna inte dras, men det är ju inte bankens fel utan det är ju affären där du handlar som inte gör rapporteringen till banken (antar jag, för det är alltid samma affärer som släpar efter). Jag har dock inga problem med det för jag kollar mitt konto varje dag och ser efter att allt är draget. Har aldrig mer än ett par hundralappar på kontot, så det ställer ju lite krav att ha koll och flytta mer pengar vid behov.

Avgifterna är inte dyra om du är förmånskund (med t ex huslån), och går alltid att förhandla ner. Aldrig telefonkö och snabb hjälp via telefon. Personlig bankman som är jättetrevlig.

Nej, jag tycker det funkar bra och baserat på mina erfarenheter kan jag rekommendera Nordea.

• Anonym (Bankbytare?)
    Anonym (usch) skrev 2011-03-22 13:02:38 följande:
    Nej inte nordea, jag ska själv byta från den banken. När man handlar på kortet eller tar ut pengar är det ofta, flera gånger i månaden, som dom inte drar pengarn direkt. Sen när man loggar i mellanåt för att se hur mycket pengar man har och handlar för nästan allt så vipps så har man minus, för att dom inte drog för det där man handlade på LIDL för tre dagar sedan osv. Sen för varje gång det blir minus så drar dom 95 kr för varje hundralapp. Säkert fler än jag som "åker dit" på det här varje månad. Jag kan ju inte vara den enda som inte har flera tusen på kortet jämt och som inte skulle lida av detta. Min svärmor har nordea och hon tar alltid ut allt hon har kvar efter lönen och betalar därav alltid med kontakter. Hon är också trött på att nordea alltid räknar fel på hur mycket pengar man har kvar och att de tar sån tid för dom att dra pengar från kortet. Hon ska också byta bank inom kort.
    Det problemet har vi också men med handelsbanken. Har stått på minus flera gånger och de drar 100 kronor då eftersom jag ringer och kollar saldo, handlar och plötsligt hamnar jag då på minus istället. Tror det är ett nytt fenomen, har inte alls varit utsatt för det förut men nu ganska ofta. Men det är tråkigt! Jag tror ju naturligtvis att jag har de pengar som ska finnas enligt saldot. Tycker summan borde reserveras på något vis så man inte kan handla för den två gånger. Men hundringen är kanske en fin inkomstkälla för banken? Det bör ju vara många som drabbas.
  • Chockocola

Nä usch inte Nordea!! Ska du använda internetbanken, så glöm Nordea. Har precis bytt till Swedbank och den funkar alltid när man loggar in!

• Anonym (Bankbytare?)

Oj, Nordea verkar inte poppis......kanske skulle testa som någon skrev häruppe, att gå runt och höra efter lite. Man vet aldrig, kanske ingen vil ha oss..... Haha....fastvi är ju inte missnöjda med de vi har heller.
    Hur lång tid har man på sig, om våra lån går ut i juni t ex. Är det en månad? Vad händer om man inte gör något, rullar det bara på då? Nybörjare!

• La Lola
    Anonym (Bankbytare?) skrev 2011-03-23 23:50:16 följande:
    Oj, Nordea verkar inte poppis......kanske skulle testa som någon skrev häruppe, att gå runt och höra efter lite. Man vet aldrig, kanske ingen vil ha oss..... Haha....fastvi är ju inte missnöjda med de vi har heller.
    Hur lång tid har man på sig, om våra lån går ut i juni t ex. Är det en månad? Vad händer om man inte gör något, rullar det bara på då? Nybörjare!
    Fast vi ju flera som är nöjda oxå o aldrig haft några problem.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Philippa

Vi har Nordea och har alltid varit nöjda

• Maskot

Har bara haft Nordea så jag har inget att jämföra med- men jag är nöjd kund!

• Anonym (Finans)
    Anonym (usch) skrev 2011-03-22 13:02:38 följande:
    Fast det har ju inte med banken att göra, vissa företag är dåliga på att "dra direkt". Har även jobbat på Nordea för 10 år sedan, tycker inte det har varit några problem. Man ska väl även ha lite koll på sina finanser?
    Och nej, det drar inte 95 kr i avgift om du ligger minus 100:-, eller missförstod jag vad du skrev?? Visst tar de en övertrasseringsavgift eftersom du övertrasserat kontot...
  • Shasti

Jag har tvärtom bytt från Nordea till Handelsbanken. Tycker Nordea är helt värdelöst. Man får absolut ingenting som man inte får på andra ställen, avgifterna är höga mm. Efter att ha varit kund hos dem i 25 år utan några som helst problem med sparande, kontokrediter, kort och allt, tänkte jag lägga om mina bolån till dem, men icke sa nicke. Då blev jag så förbannad så jag bytte bank helt och hållet. Är supernöjd med Handelsbanken som gett mig bolån 3 gånger nu och har även alla mina konton och kort där.

Svar på tråden Byta bank, vilken? Nordea?