• Krösa Majja

Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?

Tycker själv att det är jättesvårt att avgöra när det är dax att ta fram vårens skalkläder och lägga undan vinteroverallen, så hur gör ni??

Skriv gärna en kommentar sen om tex vad ni har under skalkläderna, eller kanske om det finns något som skulle göra att ni ändå skulle välja att använda vinteroverallen vid en temperatur som ni annars skulle ha valt skalkläderna osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?
  • Sanda

Min son fick sin skaljacka förra veckan de dagarna det var vårväder, nu är han superförkyld så det var nog ingen bra ide' väntar tills det varit varmt typ en vecka i rad eller så

• 201201232

Kör med skalbyxor idag, det är 7 grader ute redan på morgonen... Han fick dock kombinera med vinterjacka.

• Bräckehäxan

har börjat med skalkläderna på sonen, men han har ordentliga kläder under. En ullunderställsoverall från POP om vi ska vara ute en längre stun och leka, samt en fleecejacka. Varm mössa och vantar och fodrade gummistövlar. Tycker han varit lagom varm...

• Älskarlivet

Minst +10 grader ska det vara och då blir det fleece och skaljacka samt vanliga byxor men överdragsbyxor på. Mössa och vantar såklart!

• vittra

Mellan -5 och +5 beroende på vädret i övrigt.

Undrar vad era barn som måste vänta tills det blir minst +10 innan de ens blir av med vinteroverallen har på sommaren? Ullunderställ under baddräkten kanske..? Helt överdrivet i mina ögon att ha fleece-ställ plus skalkläder när det är över +10 grader!!

• Bräckehäxan
    vittra skrev 2011-03-22 10:34:15 följande:
    Mellan -5 och +5 beroende på vädret i övrigt.

Undrar vad era barn som måste vänta tills det blir minst +10 innan de ens blir av med vinteroverallen har på sommaren? Ullunderställ under baddräkten kanske..? Helt överdrivet i mina ögon att ha fleece-ställ plus skalkläder när det är över +10 grader!!
    det beror lite på ålder också, anser jag. Mindre barn är mer stilla, iaf mitt medans äldre barn springer omkring och leker mer livligt... minu ppfattning iaf, när jag har varit ute i verksamheterma som lärarstudent.

min 2 åring som sitter mycket still i sandlådan får allt ha varma underkläder under skalkläderna lite till...

jag har funderat på om det egentligen är någon skillnad mellan vinterfodrat set med termobyxor och jacka från McKinley, och ett skalset från POP med ullunderställ+fleecejacka... vilket är svalast?

kan ju tillägga att sonen bara hade t-shirt på överkroppen under..

alltså, t-shirt underställ, fleecejacka, skaljacka
    byxor, underställ, skalbyxor.

på stillasittande/lugnt barn...
  • FruSen

Stod och velade idag. Tog med båda alternativen till dagis så får personalen avgöra. Det är 5 + i skuggan just nu. Men dock är ju marken fortfarande heltäckt med snö och lär vara det ett par veckor (nån månad) till...

• Guld gossarnas Super Mamma

+8-10 här med ull ställ eller fleece set in under,här finns massvis med snö och barnen klättrar ju i snön trots att det är +8-10 ute,så inget konstigt med att ha ull eller fleece ställ under skalkläderna,stackarna fryser ju annars och till midsommar har vi vanliga kläder på,för vi får ju hoppas att all snön är borta tills dess!  

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • 071001

Här blev det overall idag, men tunna kläder under. Funderade också över andra kläder men hon är inte så pigg på fleecen under (skugga på deras gård) så jag väntar lite till.

Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?