• Krösa Majja

Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?

Tycker själv att det är jättesvårt att avgöra när det är dax att ta fram vårens skalkläder och lägga undan vinteroverallen, så hur gör ni??

Skriv gärna en kommentar sen om tex vad ni har under skalkläderna, eller kanske om det finns något som skulle göra att ni ändå skulle välja att använda vinteroverallen vid en temperatur som ni annars skulle ha valt skalkläderna osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?
  • bimadrock

Vår dotter har gått i skaljacka hela vintern. Dock med fleecetröja under när det har varit riktigt kallt ute och alltid täckbyxor till. Hon är jättevarm av sig så det är lätt hänt att man klär på henne för mycket! Så skaljackan har varit kanon denna vinter.

• AW76
    AW76 skrev 2011-03-22 18:50:47 följande:

I helgen var det premiär för skalkläderna, vi bor i Stockholm. Vet inte exakta temperaturen, men mellan +5 till +10 grader var det väl.

Och som jag sa till dotterns fsk-personal igår (för då var det bara ca +3 och mulet): "nu har vi börjat med vårkläderna, så vinteroverallen kommer ni inte att få på henne igen"

Dottern på 3 år är nämligen vääldigt bestämd med kläder, och nu när hon har fått inviga sina nya, rosa skalkläder så är det ingen återvändo.

Men alla verkar resonera olika. Idag, +11 grader så sprang fortfarande barn omkring i vinteroverall plus galonisar på gården. Måste varit ohyggligt varmt!

Kan tillägga att min dotter inte har fleecebyxor under sina skalbyxor, däremot fleece under skaljackan. Hon är så talför att hon säger till om hon fryser. Jag har knappt fått på henne fleecebyxor under hela vintern, det verkar vara ett förhatligt plagg för henne. Hon är extremt petig, det får inte knöla nånstans.
  • Konvaljen

Vi började igår, då var det +11 grader här. Då hade treåringen jeans, skalbyxor, vindfleece och skaljacka. Hon är en sådan fryslort och klagar ständigt på att hon fryser. Dock inte igår!

• ELI 79

Vi börjar vid ca +5 men då med fleeceställ under. Lilla sonen började nog dagis med det innan fem grader för han är såååååå varm

• Kina79

Vi har runt 0:an på morgnarna här och upp mot +5 - +10 på dagarna.
    Stora tjejen är varm av sig. Hon har skalbyxor eller galonbyxor, beroende på hur lerigt o vått det är på gården i skolan. Under bara vanliga byxor. Under skaljackan har hon vanlig kofta eller hoodtröja. Tunn tunn mössa.

Mellan går på dagis och är en liten fryslort.
    Hon har än så länge fodrade gummiställ. Det behöver gå över +10 för att hon ska gilla skalkläder

Lillan är 11 månader o hemma med mig. Hon har  om vi är ute fleece under sina skalkläder.
    Åker hon bara med fram o tillbaka i bilen har hon fleeceställ eller bara skaljacka.

Så över 0:an - då åker vinteroverallerna av! 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • pp08

har en dotter på 21mån som går på förskolan (sthlm). Igår var hon en av de som hade massor av kläder på sig:

galonbyxor
    overall (ej skal men riktig)
    fleecejacka
    fleecebyxa
    fuskpolo
    skalvantar
    mössa
    extra sockor
    fodrade gummistövlar

Och allt detta över vanliga kläderna!! Inte konstigt att hon var gnällig! (dagispersonalen som valde detta). Eftersom hon är lite"klumpig" och lätt ramlar när det är blandat snö/is/vattenpölar och ligger kvar känns det inte lika kul att använda nya skalkläderna än eftersom någon form av "galonskydd" verkar behövas.

Beror kanske på vem som klär på henne, tidigare hade de i alla fall skippat fleecebyxorna när hon även hade gallonbyxor på sig. Funderar att hänga gamla skalsettet  på förskolan så att hon eventuellt kan ha det på sig; alt. köpa ett par fodrade galonbyxor.
    Känns som hon nu har samma kläder på sig som i vintras när de var jättekallt; även om hon inte är så rörlig verkar det lite onödigt.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • AW76
    pp08 skrev 2011-03-23 12:49:50 följande:
    har en dotter på 21mån som går på förskolan (sthlm). Igår var hon en av de som hade massor av kläder på sig:

galonbyxor
    fleecejacka
    fleecebyxa
    fuskpolo
    skalvantar
    mössa
    extra sockor
    fodrade gummistövlar

Och allt detta över vanliga kläderna!! Inte konstigt att hon var gnällig! (dagispersonalen som valde detta). Eftersom hon är lite"klumpig" och lätt ramlar när det är blandat snö/is/vattenpölar och ligger kvar känns det inte lika kul att använda nya skalkläderna än eftersom någon form av "galonskydd" verkar behövas.

Beror kanske på vem som klär på henne, tidigare hade de i alla fall skippat fleecebyxorna när hon även hade gallonbyxor på sig. Funderar att hänga gamla skalsettet  på förskolan så att hon eventuellt kan ha det på sig; alt. köpa ett par fodrade galonbyxor.
    Känns som hon nu har samma kläder på sig som i vintras när de var jättekallt; även om hon inte är så rörlig verkar det lite onödigt.
    Oj! Ja det var verkligen för varmt klätt i gårdagens temperatur i Stockholm! Även för varmt för idag. Galonbyxor andas ju inte, herrugud vilken bastu det måste ha varit. Man undrar ibland hur fsk-personal tänker när de byltar på allt som finns på hyllan.
  • Dr Mupp
    pp08 skrev 2011-03-23 12:49:50 följande:

galonbyxor
    fleecejacka
    fleecebyxa
    fuskpolo
    skalvantar
    mössa
    extra sockor
    fodrade gummistövlar

Hade jag hittat mitt barn med dessa kläder hade jag skällt ut den personal som klätt barnet och frågat om hon själv gick med samma klädsel. Stackars barn, måste ha varit olidligt varmt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • gryning2

Vinteroverall använder vi inte om det är plusgrader, är det ungefär noll så sätter jag på fodrade regnstället. Jättebra också så att han inte blir blöt igenom. Alternativ till det är ju fleeceställ under samt tunnare jacka/byxor. Vid plus 5-10 grader skulle jag nog nöja mig med vanlig tröja/byxor under och sen bara tunna skalkläder. Jag får nästan panik när jag ser för varmt klädda barn. Sonens pappa klär gärna på honom för tjockt tycker jag, vi har ständiga diskussioner om det Skrattande

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • gryning2
    Dr Mupp skrev 2011-03-23 17:12:52 följande:
    Hade jag hittat mitt barn med dessa kläder hade jag skällt ut den personal som klätt barnet och frågat om hon själv gick med samma klädsel. Stackars barn, måste ha varit olidligt varmt.
    Jag har också lite den erfarenheten att min son fått på sig ALLA kläder han har med sig... Ibland måste man ju ha något tjockare på morgonen men personalen är ju inte tvungen att sätta på samma kläder på eftermiddagen om det är tio grader varmare.... Faktiskt irriterande!
    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med skalkläder till era barn?