• Sandra09

Förflyttad pga av graviditet.. förlorar pengar?

Hej.

Jag kommer att få byta arbetsuppgifter inom en snar framtid då mitt jobb är för
    högljutt. Jag vill itne riskera att ge mitt barn hörselskador eller liknade problem man
    kan få av en bullrig arbetsmiljö. Iaf..  När jag då byter förlorar jag min skift gång och kommer
    bara gå förmiddag. Vilket blir så klar mindre i inkomst. Min mamma peng blir ju då lidande, men jag byter ju inte om jag inte var tvungen, så hur funkar det?

Baserar fk pengen på vad jag fysiskt tjänade sista året, eller kan de ta hänsyn till
    att min inkomst blev mindre under sista tiden pga av risken i mitt jobb?

Tacksam för lite hjälp.

• Svar på tråden Förflyttad pga av graviditet.. förlorar pengar?
  • Miricia

Kan du inte söka graviditetspenning på halvtid då? Du är ju omplacerad för att  du inte kan utföra dina normala arbetsuppgifter. Vet inte riktigt hur det funkar att söka "i efterhand" har inte sökt alls själv.

Äntligen +
  • Petra1987

Föräldrapenningen är baserad på vad du tjänat under de senaste 12 månaderna. De går tillbaka och  kollar så det beror på när du ansöker om det antar jag.

• J W
    Miricia skrev 2011-03-22 11:49:35 följande:
    Kan du inte söka graviditetspenning på halvtid då? Du är ju omplacerad för att  du inte kan utföra dina normala arbetsuppgifter. Vet inte riktigt hur det funkar att söka "i efterhand" har inte sökt alls själv.
    GP får du inte om du kan omplaceras.
  • Miricia
    J W skrev 2011-03-22 13:13:59 följande:
    GP får du inte om du kan omplaceras.
    men om man går ner i tid så kan man väl få deltid, eller går du bara ner i inkomst pga OB och så, TS?
    Äntligen +
  • Sandra09
    Miricia skrev 2011-03-22 13:46:37 följande:
    men om man går ner i tid så kan man väl få deltid, eller går du bara ner i inkomst pga OB och så, TS?
    Jo jag går inte ner i arbetstid, jag tjänar bara runt 2500 mindre varje månad nu sista tiden. 
    Men jag ska ringa och kolla upp också, har mailat fk. Men när det gäller ob syns ju som inte den, alltså jag får ut ca 16000 varje månad, det är min lön. MEN på min lönespec står ju bara min månadslön och i den ingår ju som inte ob:n så tar det och bara räknar utifrån den får jag ju 2500 mindre varje månad ändå...

hmm.. krångel krångel..  
  • eilien
    Sandra09 skrev 2011-03-23 22:35:40 följande:
    Jo jag går inte ner i arbetstid, jag tjänar bara runt 2500 mindre varje månad nu sista tiden. 
    Men jag ska ringa och kolla upp också, har mailat fk. Men när det gäller ob syns ju som inte den, alltså jag får ut ca 16000 varje månad, det är min lön. MEN på min lönespec står ju bara min månadslön och i den ingår ju som inte ob:n så tar det och bara räknar utifrån den får jag ju 2500 mindre varje månad ändå...

hmm.. krångel krångel..  
    Din SGI är skyddad 6 mån innan beräknad förlossning så du kan gå ner i tid, minska din inkomst, bli sjukskriven eller vad du vill utan att din föräldrapenning påverkas av detta.
  • Sandra09
    eilien skrev 2011-03-24 20:22:06 följande:
    Din SGI är skyddad 6 mån innan beräknad förlossning så du kan gå ner i tid, minska din inkomst, bli sjukskriven eller vad du vill utan att din föräldrapenning påverkas av detta.
    Tack för hjälpen.. Alla andra också. 

• Emelie578

Jag har också bytt arbetsuppgifter och arbetstid (från femskift i produktion till dagtid på kontoret) men behåller samma lön + all min OB (5000 kr/mån) fram till BF!

Vet inte om det beror på vilken arbetsgivare man har eller om det finns reglerat någonstans vad som gäller när man som gravid måste omplaceras och byta skiftgång?

Svar på tråden Förflyttad pga av graviditet.. förlorar pengar?