• Candra

Torr på dagis, hur?

Dottern är nu inne på sin tredje vecka på dagis, och börjat komma in i rutinerna. Hon har fått ha blöja under tiden så det skulle bli ett moment mindre att tänka på. Nu vill vi dock få bort blöjan där också.
    Hur gjorde ni? Är det bara att skicka dit henne utan blöja och be dem påminna om att gå på toa ibland eller hur gör man?
    Tänkte invänta april, så det inte är så mycket overallväder längre, då kommer hon vara 21 månader.

• Svar på tråden Torr på dagis, hur?
  • Carisma95

Japp, vi tog med massa ombyten och bad dem ta med honom på toa innan/efter maten och innan/efter de gick ut och lekte. Ofta har de "vissa tider"/stunder som de frågar/påminner barnen på.

Vi bad dem i dec, mitt i vintern. Poppis? Vet inte....

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Candra
    Carisma95 skrev 2011-03-22 10:49:47 följande:
    Japp, vi tog med massa ombyten och bad dem ta med honom på toa innan/efter maten och innan/efter de gick ut och lekte. Ofta har de "vissa tider"/stunder som de frågar/påminner barnen på.

Vi bad dem i dec, mitt i vintern. Poppis? Vet inte....
    Hahaha

Hur gammal var han då och hur snabbt gick det?
  • Carisma95
    Candra skrev 2011-03-22 10:56:11 följande:
    Hahaha

Hur gammal var han då och hur snabbt gick det?
    Vi började med potträningen runt sep/okt när han var nästan exakt 2,5 år. Men i början var det mestadels hemma på eftermiddag/kväll och på helgerna. Vi försökte vid något tillfälle på dagis, men han vill inte alls kissa på deras toalett...
    Det gick alltså sådär i början. Men när han sen kom på att han skulle bli storebror i februari så var han ju "tvungen" att ge sina blöjor till lillebror!

Så när vi väl satte igång på "riktigt" så gick det ganska fort; kanske 2-3 veckor. Det händer ju fortfarande enstaka olyckor, men i det stora hela funkar det bra.
  • Candra
    Carisma95 skrev 2011-03-22 11:04:43 följande:
    Vi började med potträningen runt sep/okt när han var nästan exakt 2,5 år. Men i början var det mestadels hemma på eftermiddag/kväll och på helgerna. Vi försökte vid något tillfälle på dagis, men han vill inte alls kissa på deras toalett...
    Det gick alltså sådär i början. Men när han sen kom på att han skulle bli storebror i februari så var han ju "tvungen" att ge sina blöjor till lillebror!

Så när vi väl satte igång på "riktigt" så gick det ganska fort; kanske 2-3 veckor. Det händer ju fortfarande enstaka olyckor, men i det stora hela funkar det bra.
    Ok, min tös är ju inte ens två än, men det borde väl inte göra dem nåt? Hemma är hon ju duktig på att säga till. De kan väl knappast neka oss att ta bort blöjan där? Jag sa ju redan från början att hon är så gott som torr, men sa att hon kunde få ha blöja i början.
  • Carisma95
    Candra skrev 2011-03-22 11:07:55 följande:
    Ok, min tös är ju inte ens två än, men det borde väl inte göra dem nåt? Hemma är hon ju duktig på att säga till. De kan väl knappast neka oss att ta bort blöjan där? Jag sa ju redan från början att hon är så gott som torr, men sa att hon kunde få ha blöja i början.
    Nej, det bör de inte kunna göra. Testa och se hur det går. Det lär nog märkas rätt fort om hon inte är redo att ta bort den på dagis. Men det är ju viktigt att de är uppmärksamma och frågar henne också, inte bara att hon behöver säga till.
  • Candra
    Carisma95 skrev 2011-03-22 11:31:46 följande:
    Nej, det bör de inte kunna göra. Testa och se hur det går. Det lär nog märkas rätt fort om hon inte är redo att ta bort den på dagis. Men det är ju viktigt att de är uppmärksamma och frågar henne också, inte bara att hon behöver säga till.
    Ja precis.. De har ju blöjor där, så går det inte så får de väl helt enkelt ta på henne det.
    Hur mycket extrakläder bör man lämna med?
  • Carisma95
    Candra skrev 2011-03-22 11:34:30 följande:
    Ja precis.. De har ju blöjor där, så går det inte så får de väl helt enkelt ta på henne det.
    Hur mycket extrakläder bör man lämna med?
    Första dagarna/veckan hade jag med 4 ombyten per dag har jag för mig. (Eller rättare sagt, såg till att det fanns 4 ombyten på plats).
  • Candra
    Carisma95 skrev 2011-03-22 11:39:29 följande:
    Första dagarna/veckan hade jag med 4 ombyten per dag har jag för mig. (Eller rättare sagt, såg till att det fanns 4 ombyten på plats).
    Gick han bra hemma då, eller var han ny på det?
  • Carisma95
    Candra skrev 2011-03-22 11:40:26 följande:
    Gick han bra hemma då, eller var han ny på det?
    Nej, då gick det hyfsat bra hemma.
  • Candra
    Carisma95 skrev 2011-03-22 11:43:16 följande:
    Nej, då gick det hyfsat bra hemma.
    Sorry att jag frågar ut dig så här

Ska prata med dem vid hämtningen idag och se vad de säger. Förbereda dem så vi inte säger till samma dag Tungan ute
  • ELI 79

Min son var blöjfri hemma dagtid när han var 1.5 år. vi körde i 2 månader med blöja på dagis men sedan tog jag dit honom en dag utan blöja...
    han kissade ofta en fläck i kalsongerna när de var ute för de var ute så länge (detta var på hösten också så rätt mkt kläder på sig ute)
    så de ville att han skulle ha blöja på sig utomhus...o vips hade han blöja på sig hela tiden och kissade i den. han klarade inte av att växla mellan blöja och inte.

Så nu är vi tilbaka på ruta 1 och jobbar på utan blöja hemma. till våren nu när vi kan ta bort lite mer kläder, så kommer jag ta hem blöjorna och säga att han inte ska ha blöja på sig. det får bli 10 ombyten med hem, det bryr jag mig inte om! Han kissar aldrig några "pölar" på golvet utan endast lite i kalsongerna eller lite på byxorna...

Han MÅSTE bli av med blöjan helt annars klarar han inte av det!
    Det är en del av deras jobb att hjälpa till med potträningen, så gå dit med henne o säg att hon har trosor på sig och att hoin inte ska ha blöja o att de får påminna henne. ta med många ombyten så de inte kan komma med det som ett argument!

• tokar86a

Hur kan det komma sig att dagis personalen inte tog av blöjan när han inte var ute?

• ELI 79

Tokar: för att han inte klarade av att ha blöja ibland och kalsonger ibland.

• ELI 79

Nä det är ju därför jag vill ta bort den helt. Hemma när den är borta helt är det inget problem

Svar på tråden Torr på dagis, hur?