• Fridolino

Mat dom är mild för magen vid magsjuka?

Min dotter på 4år är magsjuk men börjar känna lite hunger så jag undrar om någon har tips på god mat som är bra och mild för magen vid magsjuka??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mat dom är mild för magen vid magsjuka?
  • Fridolino

Tack!

Är kokt pasta och köttbullar i ugnen något man kan tänka sig? Hon säger att hon är sugen på det...:S

• hernameispekka
    Fridolino skrev 2011-03-22 16:56:22 följande:
    Tack!

Är kokt pasta och köttbullar i ugnen något man kan tänka sig? Hon säger att hon är sugen på det...:S
    Mycket pasta och en köttbulle kanske. Jag själv som varit hemma för magsjuka förra veckan skulle inte klarat av köttbullen men min mamma har alltid kört med (och jag tror det stämmer) att om det inte är alldeles för stark mat så ska man äta det man känner för när man väl börjar äta för att tvinga i sig något som ska vara milt för magen kan lika väl göra att man mår illa av att inte vara sugen på det :P
  • JoaMel

Är hon sugen på det så tycker jag du ska testa. Glad

• Snurvlan

Det är väk kokta saker överlag...de är inte starka o mjuka för magen, inte så svåra att bryta ner. Annars e det blåbärs soppa eller nyponsoppa..
    Det säger alltid min mamma till mig som är sjuksyrraGlad.

• Ramborg

Jag fick te utan mjölk och socker och knäckebröd utan smör och pålägg när jag var liten och magsjuk. Alla andra sjukdomar fick jag "önskekost". Men jag vet inte om te o knäcke är så milt precis.

• Fridolino

Tack för era svar!
    Jag resonerar lite på samma sätt, att man kanske behöver det man är sugen på? Jag har rullat köttbullarna nu iaf och dom står i ugnen och kokar spagetti till. Får se vad magen tycker. Har nyponsoppa hemma också men hon är inte så förtjust i det. Hon är väldigt kräsen med maten i vanliga fall så nu är det extremt ;)

• rebmetpes

ts.

hur gick det?

mina barn är oxå magsjuka och va lite bättre i helgen och åt mackaroner, och så kröktes bägge två i natt.
    pratade med 1177 och dom sa att det va pga pastan, att den är för mastig mot magen.

hoppas det gick bättre för er  

• Veladis

Vitt lättrostat bröd med mycket smör sa sjukvårdsrådgivningen till mig. Är snällt mot magen och "smörjer" tarmarna. Innehåller salt också. Vi har kört lite med salta pinnar som tilltugg också.
    Undvik:
    Frukt
    Mjölkprodukter
    Fiberrikt bröd
    Blåbärssoppa med "frön" från blåbären i
    starkt kryddad mat

• adde210

om man köper färdiga köttbullar och kokar dem .
    och ha kokad pasta till är det bra för magen ? Katt

• HejPippi
    Veladis skrev 2011-04-04 11:54:45 följande:

Vitt lättrostat bröd med mycket smör sa sjukvårdsrådgivningen till mig. Är snällt mot magen och "smörjer" tarmarna. Innehåller salt också. Vi har kört lite med salta pinnar som tilltugg också.

Undvik:

Frukt

Mjölkprodukter

Fiberrikt bröd

Blåbärssoppa med "frön" från blåbären i

starkt kryddad mat

Bumpar tråden

Är magsjuk nu och kom till denna tråd när jag googlade... Har försökt peta i mig blåbärssoppa med frön i för att jag har hört att det är bra :( varför ska man undvika det? Tror ni det är bra om jag kokar ris med en halv buljongtärning i och sen har i lite smör?
  • Molle1981

Kokt och mild mat är bra för att få igång magen.

Men viktigast är att inte äta något med mjölk eller gluten den första tiden, då det är tufft för magen. Fibrer är dock bra då det får igång magen igen :)

• Veladis

Oj, heh, mitt gamla inlägg var citerat, så gick in och kollade.

HejPippi skrev 2014-12-03 19:35:14 följande:
    Bumpar tråden

Är magsjuk nu och kom till denna tråd när jag googlade... Har försökt peta i mig blåbärssoppa med frön i för att jag har hört att det är bra :( varför ska man undvika det? Tror ni det är bra om jag kokar ris med en halv buljongtärning i och sen har i lite smör?

Blåbärsoppa är bra! Men om man är känslig och magslemhinnan är lättretad kan just fröna reta så man kräks igen. Så i så¨fall är utan frön bättre.
Svar på tråden Mat dom är mild för magen vid magsjuka?