Mat dom är mild för magen vid magsjuka?
Min dotter på 4år är magsjuk men börjar känna lite hunger så jag undrar om någon har tips på god mat som är bra och mild för magen vid magsjuka??
Tack på förhand!
Min dotter på 4år är magsjuk men börjar känna lite hunger så jag undrar om någon har tips på god mat som är bra och mild för magen vid magsjuka??
Tack på förhand!
Kokt ris sägs vara bra.
Kokt ris (och när man orkar/klarar mer kan man ha endast saltad kyckling till) brukar fungera bäst
Kokt fisk
Tack!
Är kokt pasta och köttbullar i ugnen något man kan tänka sig? Hon säger att hon är sugen på det...:S
Är hon sugen på det så tycker jag du ska testa.
Det är väk kokta saker överlag...de är inte starka o mjuka för magen, inte så svåra att bryta ner. Annars e det blåbärs soppa eller nyponsoppa..
Det säger alltid min mamma till mig som är sjuksyrra.
Jag fick te utan mjölk och socker och knäckebröd utan smör och pålägg när jag var liten och magsjuk. Alla andra sjukdomar fick jag "önskekost". Men jag vet inte om te o knäcke är så milt precis.
Tack för era svar!
Jag resonerar lite på samma sätt, att man kanske behöver det man är sugen på? Jag har rullat köttbullarna nu iaf och dom står i ugnen och kokar spagetti till. Får se vad magen tycker. Har nyponsoppa hemma också men hon är inte så förtjust i det. Hon är väldigt kräsen med maten i vanliga fall så nu är det extremt ;)
ts.
hur gick det?
mina barn är oxå magsjuka och va lite bättre i helgen och åt mackaroner, och så kröktes bägge två i natt.
pratade med 1177 och dom sa att det va pga pastan, att den är för mastig mot magen.
hoppas det gick bättre för er
Vitt lättrostat bröd med mycket smör sa sjukvårdsrådgivningen till mig. Är snällt mot magen och "smörjer" tarmarna. Innehåller salt också. Vi har kört lite med salta pinnar som tilltugg också.
Undvik:
Frukt
Mjölkprodukter
Fiberrikt bröd
Blåbärssoppa med "frön" från blåbären i
starkt kryddad mat
om man köper färdiga köttbullar och kokar dem .
och ha kokad pasta till är det bra för magen ?
Vitt lättrostat bröd med mycket smör sa sjukvårdsrådgivningen till mig. Är snällt mot magen och "smörjer" tarmarna. Innehåller salt också. Vi har kört lite med salta pinnar som tilltugg också.
Undvik:
Frukt
Mjölkprodukter
Fiberrikt bröd
Blåbärssoppa med "frön" från blåbären i
starkt kryddad mat
Kokt och mild mat är bra för att få igång magen.
Men viktigast är att inte äta något med mjölk eller gluten den första tiden, då det är tufft för magen. Fibrer är dock bra då det får igång magen igen :)
Oj, heh, mitt gamla inlägg var citerat, så gick in och kollade.
Ris med smör och buljong tror jag är en bra ide