• Mrs N

Kommer nog inte vaccinera min bebis alls!

Jag och min man väntar barn när som helst och har hittat oroväckande mycket information om vaccinationer och huruvida de kan vara rent hälsofarliga för bebisar och barn. Titta bara på ex svininfluensa-vaccinet som nu gjort många barn sjuka :(

I japan har plötslig spädbarns död i princip försvunnit sedan de slutat vaccinera barn under 2 år.
    Anna Wahlgrens son dog av difteri, trots att han var vaccinerad emot just difteri.
    Vaccin innehåller många olika gifter som vi inte vet vad de gör med kroppen.
    Plötslig spädbarnsdöd är vanligast vid 3 månaders ålder och vad händer då? Jo vaccin!

Borde vi inte vara mer medvetna om vad det är sjukvården injicerar i våra barns små kroppar?

www.alternativjournalen.se/obesprutat

http://www.naturligagrejor.se/PDFer/varforduskallundvikaatttavacciner.pdf

Här är lite länkar som jag läst på.
    Finns det fler som tänker som jag? Någon som vi tänk låta bli att vaccinera barnen helt, iallafall de första året?
    Snälla inga påhopp om hur jag tänker, utan läs gärna informationen och ge en åsikt men ingen pajkastning här.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-22 18:42
    Tack alla som svarat hittills! :)

Har fått massa tips och information från er som är för vaccination. Tack!
    Nu vill jag höra från dem som tänker som jag och har haft samma funderingar. Finns ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-10 17:32
    Jag har inte läst hela tråden då den spann iväg rätt fort då jag startade den och har inte kunnat läsa ikapp över 200 sidor.
    Jag vill tacka alla som engagerat sig och skrivit svar samt tagit upp frågeställningar.
    Vill meddela att vi låtit vaccinera vår son och kommer fortsätta göra det.
    Ang min referens till AW så vill jag understryka att jag varken stödjer henne eller godkänner hennes metoder.

• Svar på tråden Kommer nog inte vaccinera min bebis alls!
  • sommarbarnen
    DidleyDoo skrev 2011-04-03 16:23:52 följande:
    Jag följer bara din ton (vilken är ickesubtil ironi) då ditt största syfte verkar vara att avleda ifrån det verkliga ämnet i denna tråd och så fort någon efterfrågar fakta blir du väldigt aggressiv i din ton och tar upp diverse andra ovidkommande ämnen. Jag har förstått att du endast är ute efter att agitera, tyvärr är dina kommentarer så innehållslösa, patetiska och obildade att jag är övertygad att de flesta inte lägger någon större vikt vid dem. Lite tråkigt att du fått tråden att spåra ur men jag antar att det var ditt syfte.
    Diverse stavfel är knappast relevant, du har själv mängder av dem i dina inlägg.
    Att bemöta dig -som startar ett inlägg -fullt med oroni hör inte hemma i min värld. Vill inte ens svara på frågor som kommer från dig..

När det gäller stavfel är det inte alls mängder, slarvfel har jag ibland men stava kan jag faktiskt

Kan du inte ta kritik utan att du måste kasta tillbaka nått? Det visar bara på svaghet.
  • sommarbarnen
    sommarbarnen skrev 2011-04-03 18:45:05 följande:
    Att bemöta dig -som startar ett inlägg -fullt med oroni hör inte hemma i min värld. Vill inte ens svara på frågor som kommer från dig..

När det gäller stavfel är det inte alls mängder, slarvfel har jag ibland men stava kan jag faktiskt

Kan du inte ta kritik utan att du måste kasta tillbaka nått? Det visar bara på svaghet.
    Du ser vad jag menar. IRONI ska det stå, lika bra att rätta innan du anklagar mig
  • Plutteli
    salamanca skrev 2011-04-03 16:26:24 följande:
    Slutade vaccinera min 4 månaders efter det att vi började misstänka att storebror blev mer & mer frånvarande. En vecka innan jul fick vi bekräftat att han har autistiska drag. Man misstänker starkt att de barn som utvecklar autism helt enkelt inte tål eller kan bryta ner alla dessa giter som de dagligen attakeras av. Jo, många gifter i vaccin är det. Även i den mt du ger så gå helt över till ekologiskt. Stek inte i teflonpannor eller annat som inte är stainless steel. Förvara & frys in bara i glas.

Lycka till & var stolt över att vara en så bra mamma som du är som ser till att ha lite "kött på benen" innan liten kommer =) 

Ps
    Båda mina pumpades fulla av kvicksilver från svin influensa vaccinet-en i magen & en utanför... 
    Tråkigt att du fått ett barn med autistiska drag. Dock finns inte minsta belägg för att vaccinationer ger autism på något sätt, det har liksom forskats på hur mycket som helst senaste 10-15 åren och inte minsta koppling har gått att få fram.
  • Plutteli
    The Hermit skrev 2011-04-03 18:40:34 följande:
    Beklagar verkligen. Man blir ledsen att höra sånt.
    Det är en fördel i alla fall att man har börjat fundera över gifters inverkan på kroppen, något som har diskuterats i åratal hos naturmedicinare och alternativmedicin. Hur mycket skall vi tåla. Någon gång tar det stopp hos var och en.
    Såg du programmet om familjen Kärnfrisk i Tv 4 Efter tio. Jätteintressant för den som vill försöka göra något själv och behandla barnet till ett friskare liv. Det ser ut som om allt fler människor vaknar upp och vill veta mer om hur allt hänger ihop med miljögifternna.
    Äntligen, säger jag, innan ännu fler barn far illa.
    Ja det är kanonbra att det börjar diskuteras mer om miljögifter, jag är absolut inget fan av sådant om man säger ;)
    Vi är sådana att vi kör med tygblöjor, inga kemiska rengöringsmedel utan bara såpa, lagar nästan all mat från grunden osv just för att minimera de gifter våra barn utsätts för. Dock bedömer just vi att nyttan i att vaccinera är större än ev. biverkningar och därför vaccinerar vi. Dock som jag sagt tidigare vaccinerar vi inte utskiljningslöst med alla vacciner som finns utan enbart det svenska vaccinprogramet, skulle det tillkomma vaccin i detta (tex mot klamydia) så skulle vi inte tillåta det vaccinet till våra barn utan vidare.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2011-04-03 19:24:39 följande:
    Tråkigt att du fått ett barn med autistiska drag. Dock finns inte minsta belägg för att vaccinationer ger autism på något sätt, det har liksom forskats på hur mycket som helst senaste 10-15 åren och inte minsta koppling har gått att få fram.
    Nej, det är ju bara en studie som visade sig vara en stor bluff som visar på ett samband.
  • The Hermit
    Plutteli skrev 2011-04-03 19:27:28 följande:
    Ja det är kanonbra att det börjar diskuteras mer om miljögifter, jag är absolut inget fan av sådant om man säger ;)
    Vi är sådana att vi kör med tygblöjor, inga kemiska rengöringsmedel utan bara såpa, lagar nästan all mat från grunden osv just för att minimera de gifter våra barn utsätts för. Dock bedömer just vi att nyttan i att vaccinera är större än ev. biverkningar och därför vaccinerar vi. Dock som jag sagt tidigare vaccinerar vi inte utskiljningslöst med alla vacciner som finns utan enbart det svenska vaccinprogramet, skulle det tillkomma vaccin i detta (tex mot klamydia) så skulle vi inte tillåta det vaccinet till våra barn utan vidare.
    Miljögifters inverkan på naturen har det nog pratats om en del men forskningen hur gifterna påverkar barnen även i mycket små mängder är visst inte så intressant.
    Får vi en större mängd gift i kroppen reagerar kroppen genast och ofta mycket kraftigt också. Men vad händer när vi får små mängder i oss? Kan det vara så att den kropp som inte reagerar på de små mängderna genom att få feber eller kräkningar inte gör sig av med giftet på ett naturligt sätt?  
    Vad händer då med de små giftmängderna som tas upp av kroppen jämt och ständigt under barndomen? Kan dessa gifter påverka kroppen och skapa sjukdom? Det kan man fundera lite på om man vill.

Jag tycker det är jättefint att du försöker undvika gifter i barnens närmiljö och vill lära dig mer om det. Det är en gåva från dig till dina barn för deras hälsas skull och någonting jag önskar alla barn, men jag vet att det är långt ifrån verklighet ännu. Det finns en hel del att göra själv när inte myndigheterna tar sitt ansvar och ser till att göra samhället säkrare när det gäller skadliga ämnen i allt som saluförs.
    När det gäller vaccinerna så är det svårt, det vet jag, men om man vågar avstå alla de nya vaccinerna som görs reklam för vart man än sig vänder så besparar man i alla fall sitt barn dem.
    The only person you can change now or ever is yourself.
  • Plutteli
    The Hermit skrev 2011-04-03 20:23:19 följande:
    Miljögifters inverkan på naturen har det nog pratats om en del men forskningen hur gifterna påverkar barnen även i mycket små mängder är visst inte så intressant.
    Får vi en större mängd gift i kroppen reagerar kroppen genast och ofta mycket kraftigt också. Men vad händer när vi får små mängder i oss? Kan det vara så att den kropp som inte reagerar på de små mängderna genom att få feber eller kräkningar inte gör sig av med giftet på ett naturligt sätt?  
    Vad händer då med de små giftmängderna som tas upp av kroppen jämt och ständigt under barndomen? Kan dessa gifter påverka kroppen och skapa sjukdom? Det kan man fundera lite på om man vill.

Jag tycker det är jättefint att du försöker undvika gifter i barnens närmiljö och vill lära dig mer om det. Det är en gåva från dig till dina barn för deras hälsas skull och någonting jag önskar alla barn, men jag vet att det är långt ifrån verklighet ännu. Det finns en hel del att göra själv när inte myndigheterna tar sitt ansvar och ser till att göra samhället säkrare när det gäller skadliga ämnen i allt som saluförs.
    När det gäller vaccinerna så är det svårt, det vet jag, men om man vågar avstå alla de nya vaccinerna som görs reklam för vart man än sig vänder så besparar man i alla fall sitt barn dem.
    Ja, för egen del har allt startat iom att jag är så fruktansvärt allergisk, inte mot naturlig mat (undantag annanas) men mot alla möjliga material som finns runt oss, såsom plast/fleece, de flesta metaller förutom rent guld, latex, silikon m.m. m.m. Det har gjort mig mycket mer medveten om hur mycket skit det egentligen finns i det mesta. Jag har tex inte kunnat ha riktiga vinterskor på flera flera år eftersom jag inte tål hur lädret är garvat (vanligen med krom och/eller kemikalier) och jag har inte haft råd att köpa ekologiska. Nu till nästa vinter kommer jag dock äntligen för fösta gången ha råd att köpa vinterskor jag inte kommer få blåsor och utslag på fötterna av! *längtar*
    Jag tror helt klart att alla kemikalier och miljögifter överallt påverkar våra kroppar negativt, tex genom allergier och mer fall av cancer osv.
  • thecarseatlady

Oj, oj, oj, så många experter det verkar finnas i den här tråden... Glad

Jag har förstås inte en chans att hitta mitt förra inlägg här nu innan jag skriver nästa, men TS bad mig att lägga in lite att läsa i tråden så jag ska göra det nu fast jag inte hade tänkt göra det från första början. Jag har deltagit i så många såna här trådar så jag vet precis hur det går till. Minst 99% av er som läser tråden kommer inte att läsa något av det jag länkar till, för att det varken finns tid eller intresse, och en stor rädsla för allt det okända. Majoriteten kommer i stället att attackera mig personligen och ställa hundra frågor som jag förväntas svara på (för det är ju lättare än att läsa på själv). Oavsett vilka svar jag ger så kommer källorna bara att hånas, även om de inte ens blir lästa ordentligt. Väljer jag att inte svara alls så kommer jag att hånas personligen för att jag inte kan försvara min ställning, och det tolkas då som att jag bara är full av skit.... Så, med det sagt så lägger jag nu in några länkar och väntar sen med spänning på att få se vad som händer... Flört

Det är faktiskt fullt möjligt att vara helt emot vacciner fast man bara skulle lyssna på utbildade läkare, det finns så många som är emot vacciner. Här finns en lång lista på böcker http://vactruth.com/vaccine-books/ som tar upp allt det negativa med vacciner och många av dem är skrivna av läkare. Läs igenom titlarna och ta reda på vad böckerna handlar om, så hittar ni säkert någon som passar er i smaken.

För nybörjaren: www.klokast.se/kurs/Vacc.html   Greg Beatties häfte "Vaccination - en förälders dilemma" kan laddas ner gratis här. Det är en lättläst genomgång av vetenskapliga artiklar som behandlar vaccinernas skadeverkningar och ineffektivitet. I referenslistan hittar man artiklar från JAMA, Lancet, Medical Journal of Australia o.s.v. Samt många böcker.

Mer för nybörjaren: "Vaccinationer – fördelar och nackdelar". En liten bok som är skriven av den svenske läkaren Jackie Swartz. Den borde delas ut åt alla nyblivna föräldrar! Swartz går igenom de vanligaste "sanningarna" om vaccinationer för att se hur bra de stämmer. T.ex. "innan vaccinationerna började dog många människor i epidemiska sjukdomar", "det är vanligt med svåra komplikationer och livslånga men vid dessa sjukdomar" och "vaccination skyddar effektivt mot sjukdomar". Sen går han också igenom sjukdom för sjukdom och jämför naturlig smitta med vaccination. Klistrar här in ett par utdrag:

"Resultat från allergistudier visar att vissa sjukdomar kan skydda mot allergi och en av dessa är mässling. Samtidigt visar studier att vaccination mot mässling kan öka risken för allergi. Även ökningen av sockersjuka bland småbarn tycks påverkas av vaccinationer och sedan tidigare vet man att vaccinationer kan påverka barnens mentala hälsa."

"Ser man närmare på de biverkningar som är vanligast, snabbt övergående och som sägs vara banala, t.ex. irritation, trötthet, aptit- och sömnstörningar visar det sig att de kan vara symtom från hjärnan. Alltså vanliga biverkningar kan vara symtom på att vaccinationen påverkar hjärnan och det kan få mer eller mindre allvarliga konsekvenser för barnets fortsatta utveckling och framtid."

”Detta kan man förstå så att de diffusa generella skadorna på hjärnan som till en början ger knappt märkbara symptom ofta senare kan ge psykiatriska problem. Frågan är om irritation av hjärnan i samband med vaccinationer kan vara avgörande för att disponerade barn senare kan utveckla lätt mental retardation. Det finns iakttagelser som visar hur barn med feberkramper efter vaccination utvecklar epilepsi som inte sällan leder till allvarliga psykiska störningar.”

”Men vaccinationen skiljer sig på avgörande sätt från den naturliga infektionen."......."Vid vaccination injiceras smittämnet i förvandlad form och med olika tillsatser, som redan till sitt innehåll är helt främmande för människan – och naturen. Genom injektionen för man in dessa substanser, som endast förekommer i laboratorier, förbi kroppens skyddsbarriärer i luftvägarnas slemhinnor och lymfstationer vilket medför att den långsamma mognadsprocessen under inkubationstiden uteblir. Det för bl.a. med sig att immunsystemet blir sämre aktiverat och skyddet som byggs upp blir svagare och håller kortare tid. Förutom att vaccinerna är laboratorieframställda och inte längre liknar de naturligt förekommande smittämnena är mängden smittämne som injiceras många gånger större än vad som förekommer vid naturlig smitta.”

Här finns en riktigt bra nyhet; naturalnews.com/Vaccines_Get_the_Full_Story.html 
    Ett 80-tal läkare, sköterskor, professorer osv. har gått samman för att skriva det här dokumentet för att utbilda allmänheten om vaccinernas skadeverkingar. En del av dem jobbar aktivt med att få bort allt vad massvaccinering heter. Finns på många språk dessutom! Helt super!

I den här tråden har jag hittat mycket läsvärt också; www.familjeliv.se/Forum-3-22/m46483282.html

Hm...vet inte om man får skriva hur långa inlägg som helst...?

Ja, jag måste bara tillägga att jag tycker att det är rätt skrattretande att det ännu idag, år 2011, debatteras om huruvida vacciner kan orsaka/leda till autism, trots att vaccintillverkarna själva medger att de kan göra det (står t.ex. i en bipacksedel för DTaP från Sanofi Pasteur, tillsammans med PSD, anafylaktisk reaktion, kramper/ grand mal-anfall, neuropati osv. Så läs bipacksedlarna gott folk!!). Det finns otaliga studier som visar sambandet mellan vacciner och autism, jag tror att det är närmare 40 nu. Ändå är det bara Wakefields studie som gång på gång dras upp i media och smutskastas. Är det ingen här som frågar sig varför? Kan det vara för att det är den enda studie som vanligt folk känner till? Själv har jag hittills hört om tre familjer som har fått skadestånd för att deras barn bevisligen har drabbats av autism som en följd av vaccinering. ÄNDÅ debatteras det fortfarande huruvida vacciner kan orsaka autism eller ej.... Varför??? Jag förstår helt enkelt inte hur något kan vara så här svårt....

Nåja, vad jag säger spelar egentligen ingen roll. Jag varken kan eller ska försöka omvända någon. Det enda jag hoppas på är att väcka ett intresse så att folk själva börjar ifrågasätta och söka pusselbitar lite här och där i den här stora, stora soppan...

Lycka till TS!  Glad

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time."

Abraham Lincoln 1809 - 1865

• thecarseatlady

Bara för att visa ett exempel på hur vaccindebatten ser ut här i Finland klistrar jag in två insändare också, en från var sida i debatten. Kanske är det intressant för någon att läsa.

Insändaren fanns i Österbottens Tidning, torsdag 16 december 2010.
    (De som skrivit insändaren är två läkare och en hälsovårdare.)

VACCINERING RÄDDAR MÄNNISKOLIV

Vi som jobbar inom barnhälso- och sjukvården har följt den senaste tidens vaccinationskritiska debatt med oro. Sjukdomarna som man med hjälp av det allmänna vaccinationsprogrammet utrotat från vårt land, framställs som banala och lätt behandlingsbara. Vaccinerna beskrivs som farliga och onödiga.

Dagens småbarnsföräldrar minns oftast inte de sjukdomar som vi idag vaccinerar mot. Då sjukdomarna i många fall försvunnit från vårt land, ser vi inte heller längre barn med de handikapp som de orsakade. När sjukdomarna blir mer ovanliga är det naturligt att börja fokusera på biverkningarna som vacciner kan ge. De flesta är lindriga och snabbt övergående, såsom svullnad vid vaccinationsstället eller feber. I sällsynta fall kan man se allvarliga biverkningar som bör anmälas.

Drabbas man av en allvarlig vaccinbiverkning, som i extremt sällsynta fall inte ens är behandlingsbar, spelar det naturligtvis ingen roll hur sällsynt biverkningen anses vara – det är en katastrof. Vi vet samtidigt att ifall vi inte hade lyckats så bra med vaccineringsprogrammet skulle 10-tals familjer i Finland årligen förlora barn till följd av de sjukdomar vi vaccinerar mot och tusentals barns skulle få men för livet. Vi vet dock inte vilka barn som skulle drabbas, därför är det så viktigt med heltäckande vaccinering. Det finns också människor som inte kan vaccineras och som är extra känsliga för infektioner. Dessa skyddas nu av att sjukdomarna inte förekommer i landet. Samma sak gäller förstås dem som inte tagit vaccin av andra orsaker.
    Inga av de sjukdomar vi vaccinerar mot är helr utrotade. Till exempel förekommer röda hund och mässling allmänt på många av våra vanliga turistmål. Difteri finns i Östeuropa. Ökad levnadsstandard och tillgång till sjukvård har minskat komplikationerna och dödligheten i de flesta sjukdomar, men de har ingalunda försvumnnit.
    I Finland erbjuds alla barn vaccin mot följande sjukdomar:

Stelkramp ger upphov till svåra kramper och orsakas av ett gift som stekrampsbakterien bildar. Giftet kan inte behandlas med antibiotika.
    Bakterien finns i jorden och kommer därför aldrig att försvinna. Bakterien kommer in i kroppen via förorenade sår, som i sig själva kan vara mycket obetydliga. Enstaka fall av stelkramp förekommer i Finland hos äldre, ovaccinerade personer.

Difteri orsakas av ett bakteriegift, som ger svår halsinfektion. Sjukdomen är mycket smittsam och har hög dödlighet. Man har vaccinerat mot difteri sedan slutet av 1940-talet, idag är sjukdomen extremt ovanlig i Finland. I före detta Sovjetunionen fanns ett fungerande vaccinationsprogram och difteri var mycket ovanligt. I samband med Sovjetunionens fall kollapsade även vaccinationssystemet och på 1990-talet insjuknade tiotusentals i difteri varje år, fler än tusen dog.

Kikhosta orsakas likaså av ett bakteriegift. Symptomen är svår, långdragen hosta. Hos spädbarn kan sjukdomen leda till livshotande andningsuppehåll. Vaccination ger inte ett livslångt skydd, men efter att vaccineringarna inletts har mängden fall sjunkit drastiskt.

Polio orsakas av ett virus och smittar via förorenat vatten. När barn ännu på 1800-talet insjuknade tidigt i livet var sjukdomen rätt lindrig, då de skyddades av mammans antikroppar. När man fick tillgång till renare vatten blev barnen äldre innan de dabbades och symptomen i form av förlamning blev värre. Finland hade flera svåra polio-epidemier innan vaccineringarna startade 1957 och sjukdomen inom några år försvann. I vårt land finns många förlamade vuxna som haft polio som barn. Vaccinet som används i Finland innehåller inga levande delar av viruset och kan inte orsaka polio. I övriga länder används ofta ett annat vaccin som i extremt ovanliga fall kan lida till polioförlamning. Detta vaccin användes även i Finland vid ett litet polioutbrott på 1980-talet , då man snabbt behövde tilläggsvaccinera hela befolkningen (”sockerbitsvaccinet”).

Hib (Hemophilus influenzae typ B) är en bakterie som kan orsaka hjärnhinneinflammation, blodförgiftning och struplocksinflammation. Innan man införde vaccinering 1986 insjuknade i Finland årligen 150-200 barn i dessa sjukdomar, 3-4 dog. Efter att vaccinering införts har sjukdomen i princip försvunnit hos barn, men förekommer ännu, ofta i lindrigare form, hos ovaccinerade vuxna. Sverige började vaccinera mot Hib 1994. Trots modern intensivvård och antibiotika dog där ännu i början av 1990-talet årligen 6-8 barn under 5 år och 60-70 fick bestående men av sjukdomen.

Mässling är en smittsam virussjukdom. Utan vaccinering insjuknar så gott som alla. Ofta är symptomen luftvägssymptom, feber och utslag, men komplikationer och följdsjukdomar är vanliga, närmast lunginflammation, kramper och hjärninflammation. Tidigare var mässling en vanlig orsak till blindhet. Dödligheten i i-länderna är ca 0,01 procent. Vaccinet kan i mycket sällsynta fall ge hjärninflammation, men risken är cirka 1/1000 mot den vid en verklig infektion. Vaccinet ger ett gott skydd, de enstaka fall som förekommit i Finland på senare år, då ovaccinerade smittats utomlands, har inte lett till epidemier i Finland.

Röda hund är en virussjukdom som orsakar feber och utslag. Komplikationer är inte särskilt vanliga, men förekommer. Ifall en gravid kvinna som inte haft röda hund insjuknar, finns det dock stor risk att fostret får skador på hjärna, hjärta, ögon och hörsel. Orsaken till att man vaccinerar är alltså främst att skydda gravida kvinnor från smitta.

Påssjuka är en virussjukdom som ger feber och svullna spottkörtlar. Pojkar kan drabbas av testikelinflammation, vilket kan leda till sterilitet. Hjärninflammation med efterföljande hörselskada förekommer också. Efter att vaccinationen infördes har man sett en klar minskning i antalet barn med hörselskador.

Rotavirus är mycket smittsamt och förorsakar svåra kräkningar och diarréer. Allvarliga komplikationer är ovanliga i Finland, men ofta krävs sjukhusvård för att återställa vätskebalansen.

Pneumokocker är en grupp bakterier som dels orsakar luftvägs- och öroninflammationer, dels svåra former av lunginflammation, hjärnhinneinflammation och blodförgiftning. Vaccinet har tagits med i det allmänna vaccinationsprogrammet i år.
    Barn som hör till riskgrupper vaccineras även mot tuberkulos och Hepatit-B (en typ av gulsot).

Vaccinerna i allmänna vaccinationsprogrammet är noggrant testade. De har getts i miljontals doser världen över och en fortlöpande utvärdering av deras säkerhet sker. Innan ett vaccin tas i bruk väger man noga fördelar mot nackdelar. Då man vaccinerar friska personer är det otänkbart att använda ett vaccin där inte nyttan vida överstiger riskerna. Biverkningar accepteras i mycket lägre grad hos vacciner än hos läkemedel, som man ger för att behandla en befintlig sjukdom.

Rapporter om oväntade biverkningar tas på allvar och man bedömer på nytt ifall vaccinet verkligen är tillräckligt säkert. I början på 2000-talet visade sig till exempel ett nytt tuberkulosvaccin ha mera biverkningar än det tidigare. Man beslöt då att övergå till att vaccinera enbart riskgrupper. För närvarande pågår en utvärdering av säkerheten hos det vaccin som gavs mot svininfluensan förra vintern. Trots omfattande studier har man inte kunnat visa något samband mellan vacciner och till exempel allergier eller autism.

Att utveckla vacciner är enormt kostsamt, där är nya vacciner dyra. Läkemedelsbolagen har inget som helst intresse av att lansera farliga vacciner då ersättningskraven på dem blir enorma. Under vaccinationshistoriens tidiga år var inte tekniken, kunskapen och säkerhetskontrollerna på samma nivå som de är idag. En del vaccinr har därför tagits ur bruk, antingen på grund av oacceptabla biverkningar eller för att bättre vacciner framställts.

Man är inte tvungen att följa det alllmänna vaccinationsprogrammet, man har rätt av avstå. Det hör dock till rådgivningens verksamhet att informera om vikten av vaccinering. I vår region finns många erfarna hälsovårdare som vaccinerat tusentals barn. Ifall det vore vanligt med allvarliga biverkningar skulle vi som hälsovårdare och läkare veta om dessa.
    Om vi själva skulle vara osäkra på vaccinernas säkerhet hade vi inte heller vaccinerat våra egna barn.

Pia- Maria Sjöström
    Majvor Forsblom
    Gun Klingenberg

• thecarseatlady
    Denna insändare fanns i Österbottens tidning i två delar, 25 och 26 januari 2011:
    (Den är alltså ett svar på insändaren ovan)

Vaccinering utan säker vetenskap

DEL 1

I Österbottens Tidning 16.12.2010 framför Sjöström, Forsblom och Klingenberg vedertagna påståenden om vaccineringar, däribland direkta felaktigheter. De hävdar bl.a. att vacciner är säkra. Det finns ingen mig veterligen som har sett på långtidsverkan av de manipulationer vacciner innebär och därför kan man inte tala om vaccinernas ofarlighet om man vill stödja sig på vetenskap. Även de vanligaste biverkningarna, såsom feber, huvudvärk och illamående är ofta symtom på hjärnretning och därmed allvarliga. Dessa symtom inträffar så ofta som 1/10 -1/100, vilket betyder att många barn är utsatta för allvarliga biverkningar redan tidigt i livet. Hjärnretningarna kan ackumuleras vid varje vaccination och beroende på barnets sårbarhet kan ett avvikande beteende förr eller senare visa sig. Det gäller t.ex. när ett tidigare friskt barn 2 år gammal slutar prata bara några timmar efter MPR-vaccination. Barnet utvecklas sedan utan tal och befinner sig nu 10 år gammal på en institution där undertecknad följt barnet under 4 år. På samma plats finns andra barn med liknande bakgrund. Inte ens när ett tidigare friskt barn dör några dagar efter en vaccination, efter att först ha insjuknat i öroninflammation (känd biverkan) och fått antibiotika, menar man att det har med vaccinationen att göra! Svaret från officiellt håll blir: ”Det går inte att förklara på vetenskapens nuvarande ståndpunkt”. Det vetenskapen dock vet är att nervsystemet står i ständig växelverkan med immun- och hormonsystemet samt psyket, och därför är biverkningar möjliga inom alla dessa områden – t.ex. allergi, diabetes, ADHD och autism. Det är likaledes känt att biologiska vävnader är som känsligast när de växer till som snabbast, vilket sker fram till 3-4 års ålder.

I likhet med S, F & K vill jag gå igenom de vanligaste sjukdomarna som det rekommenderas vaccin mot, och ge en bild som granskats och godkänts av barnläkare.

Stelkramp kan bara utvecklas i skadad vävnad som utan tillgång på syre kommer i direktkontakt med bakterien Clostridium tetani. Bakterien finns i bl.a. rostiga föremål och jord samt i tarmen hos många djur – dock inte i munhålan. Det betyder att djurbett som inte är förorenade med jord inte innebär risk för stelkramp. Ett blödande och rengjort sår förhindrar vanligtvis stelkramp. År 1969-1985 rapporterades 61 fall av stelkramp i Sverige. Tio av dessa patienter hade vaccinerats mot stelkramp strax innan insjuknandet. Endast tolv saknade vaccination.

Difteri är en typisk armodssjukdom. Antalet dödsfall i Sverige minskade kraftigt innan vaccinationen infördes. Den nedåtgående trenden vändes dock uppåt för en tid i samband med vaccinationens början! Två lokala utbrott förekom 1984 – samtliga 17 insjuknade var missbrukare. I samband med detta kartlades skyddet mot difteri i Sverige och det konstaterades att mindre än hälften hade ett fullgott skydd. Slutsatsen blev: ”Det finns troligtvis andra faktorer vid sidan om antitoxinförsvaret (som utvecklas efter en vaccination) som påverkar insjuknande i difteri: dosen och virulensen (styrkan) hos den aktuella difteribacillen, så väl som den smittade personens generella immunitet (allmänna motståndskraft). En annan och kanske den viktigaste faktorn är den socioekonomiska situationen i befolkningen (allmänna levnadsstandarden).”

Kikhosta stärker barnets allmänna hälsa varför en vaccination inte omedelbart kan anses nödvändig. Vaccinet togs bort i Sverige 1979 p.g.a. dålig skyddseffekt och oacceptabla biverkningar, däribland neurologiska. Ingen vet idag om de nya vaccinen är bättre. Bl.a. följande biverkningar rapporteras: hosta, snuva, luftrörskatarr, eksem, öroninflammation, feber, irritabilitet, mat- och sömnproblem, diarré, kräkningar, rastlöshet, allergiska reaktioner med anafylaktiska episoder. Vidare meddelas att ”barn som fått hjärnskada (encefalopati) av okänd orsak inom 7 dagar efter en tidigare vaccination och barn med pågående neurologiska sjukdomar skall ej vaccineras. Vaccination bör inte heller ske om följande inträffat inom 48 timmar vid tidigare vaccination: feber över 40,5 grader, kollaps eller medvetandeförlust/kontaktlöshet, ihållande otröstlig gråt som varat mer än tre timmar, kramp med eller utan feber”.
    Siffrorna för dödsfall i kikhosta i Sverige under vaccinationsperioden 1951-1978 visar sammanlagt 90 fall, vilket betyder i genomsnitt 3,3 barn/år, medan antalet dödsfall 1979-1995, då inget kikhostevaccin fanns, endast var 0,35 barn/år!

Poliovaccinet odlas i njurceller från apor och avdödas med formaldehyd, som finns kvar i slutprodukten. Sista stora polioepidemin i Sverige var 1953 med över 5000 poliofall som sjönk till drygt 200 fall innan vaccinet kom. Dock har poliovirus från vaccin påvisats i avloppsvatten i Sverige. De poliofall som förekommer i västvärlden idag är framför allt framkallade av det ”levande” vaccinet! I Sverige och Finland används det avdödade poliovaccinet. De flesta poliopatienter under Finlands senaste epidemi år 1984 var ändå fullt vaccinerade.

Haemophilus influenzae typ B (Hib) utgör en del av den normala bakteriefloran i övre luftvägarna. Barn som inte vaccineras utvecklar successivt immunitet som är färdig vid ca 4 års ålder. Studier har visat att när Hib ingår i kombinationsvaccin (Pentavac) blir endast 76 % skyddade efter tre injektioner.
    S, F & K skriver att 6-8 barn årligen dog i Sverige i början av 1990-talet p.g.a. Hib. Enligt dödsorsaksstatistiken från 1987 till 1996 finns det totalt fyra dödsfall i Hib registrerade i Sverige. I Finland minskade Hib-fallen successivt efter att vaccinering inletts 1986, men samtidigt noterades att antalet barn som insjuknade i pneumokockinfektion ökade i motsvarande grad! Slutsatsen från de finska forskarna blev att minskningen av Hib genom vaccination troligtvis banade vägen för ökad smitta av annan infektion. Men vad blev nu konsekvensen? Jo, ”en ökning i invasiv pneumokockinfektion betonar behovet av ett effektivt pneumokockvaccin för småbarn”!? Så erbjuds nu också detta vaccin i både Finland och Sverige inom ramen för det allmänna vaccinationsprogrammet. Följderna på lång sikt är det ingen som vet.

DEL 2

Mässling är enligt Hemmets läkarbok från 1930-talet en relativt harmlös sjukdom. Vad är det som har gjort att mässling nu anses så livshotande i västvärlden? Kan det vara så att de nytillkomna behandlingsformerna med febernedsättande medel och antibiotika, som sänker motståndskraften, är den huvudsakliga orsaken till den allvarliga komplikationen med hjärninflammation?
    I officiell statistik visas att 1 på 1000 mässlingsfall insjuknar i symtom på hjärninflammation, men samtidigt konstateras att det är komplikationer utan risk för bestående men. Statistiken bygger på anmälda fall som alltid är betydligt färre än de verkligt insjuknade. Utgår man istället från troliga mässlingsfall är risken den samma som med vaccination.
    Under decennier har mässling i USA bara ökat trots obligatorisk vaccinering. Epidemier i skolor med 99 % vaccinationstäckning har förekommit på flera håll. Dödligheten har tiodubblats, vilket beror på att äldre vaccinerade ungdomar samt spädbarn insjuknar. Det har visat sig att barn till mödrar som är vaccinerade mot mässling får ett svagare skydd, som försvinner redan vid 4-6 månaders ålder. I denna ålder kan mässling vara livshotande även för ett i övrigt friskt och välnärt barn. Mammor som själva haft mässling ger däremot sina barn betryggande skydd fram till cirka ett års ålder.
    Det är sedan länge känt att cancerpatienter mer sällan haft barnsjukdomar. De vetenskapliga studier jag har varit med om visar att genomgången mässling tycks skydda mot allergier, medan vaccination mot mässling tycks öka risken för allergi – västvärldens idag vanligaste sjukdom. Fakta talar för att mässling stärker barnets specifika och generella immunitet och bidrar till en positiv utveckling både kroppsligt, själsligt och socialt. Både för barnets och samhällets bästa borde massvaccination av mässling ifrågasättas.

Röda hund har alltid ansetts som en banal sjukdom. I 20-årsåldern har 80-90 % haft sjukdomen och utvecklat full immunitet – utan vaccination. Vaccinet, som odlas på celler från aborterade foster, har främst tagits fram för att förhindra att gravida insjuknar med risk för allvarliga fosterskador. Flickor i förpuberteten som är osäkra på om de haft röda hund kan få svar genom ett enkelt blodprov. Saknas skydd kan man i den åldern ta en vaccination – så som man gjorde förr. Ur epidemiologisk synvinkel vore det mest gynnsamma att ge vaccinationen så sent som möjligt. Den tidiga vaccinationen vid 18 mån, som idag också gäller pojkar, betyder mindre möjligheter för de ovaccinerade att få naturlig immunitet och att risken för insjuknande högre upp i åldrarna ökar, eftersom vaccinets verkningstid är osäker.

Påssjuka kan leda till testikelinflammation i puberteten. Risken för sterilitet finns men är en sällsynthet. I litteraturen anges att 1 på 15 000 påssjuka kan sluta med dövhet på ena örat. Ingen kan idag säga om den naturliga smittan eller vaccinationen utgör den största risken för dessa komplikationer. Däremot visar forskningsresultat att genomgången påssjuka ger ett visst skydd mot äggstockscancer.

Det finns både fördelar och nackdelar med vaccination. Vid en viss ålder kan risken för biverkan av vaccin vara större än ett insjuknande med efterföljande komplikationer, t.ex. under de första barnaåren. Därefter kan det vara tvärtom. Det som aldrig är bra för barnets utveckling är föräldrar med ständig ångest för att barnet skall bli sjukt. Det betyder att om man som förälder känner sig osäker trots all information är det bättre att vara en trygg förälder med vaccinerat barn än en otrygg förälder med ett ovaccinerat barn! Till sist är det ändå föräldrarna som får bära ansvaret och konsekvenserna av sitt beslut.
    Mycket tyder på att genomgripande sjukdomar som på ett naturligt sätt tillhör barnaåren kan bidra till en hälsosam utveckling för barn i västvärlden.

Jackie Swartz, Sverige
    Barnpsykiater, allmänläkare
Svar på tråden Kommer nog inte vaccinera min bebis alls!