Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Vill du att rökning förbjuds?

Selfish Geene skrev 2011-03-22 20:18:22 följande:
    Vill du legalisera alla droger?
    Jämför du alla droger med cigaretter?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I

Svar till TS: NEJ

Rökare som inte kastar fimp på marken. Släcker och kastar i papperskorgar om det inte finns gatu-askkopp.

• I Blackrose I
    liv10 skrev 2011-03-22 20:22:08 följande:
    självklart.

är själv gammal rökare och det finns inget gott med den drogen. att tala om valfrihet blir bara knäppt i mina ögon för de flesta börjar i tonåren- och då kan man bespara dem ett så jävla korkat beslut.
    Vi kan väl ta och förbjuda sex också. Vad tycks?
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-03-22 20:25:35 följande:
    jag syftar på argumentet "om vi förbjuder cigaretter så kommer folk bara att röka ändå och cigarettsmugglingen ökar etc etc.." 
    Det argumentet är aplicerbart på alla droger.

(men för all del jag har inga problem att jämföra cigaretter med andra droger, den största skillnaden är att cigaretter inte ger något rus och är skickligare marknadsförda än de flesta andra droger, i övrigt är dom rätt lika) 
    Hur du än vänder och vrider på det hela så kan du aldrig likställa cigaretter med andra droger.
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-03-22 20:28:22 följande:
    varför inte?
    Du är smart nog att klura ut det Selfish...
  • I Blackrose I
    liv10 skrev 2011-03-22 20:28:58 följande:
    hmm... sex och cigg är lika på vilket sätt?!

personligen ser jag ingen nytta med ciggaretter, men visst- om det är superviktigt för dig att folk kan fortsätta röka ihjäl sig (har flera i släkten som dött av kol och lungcancer- pga rökning) så får det stå för dig.
    dessutom kostar rökarna stora pengar pga att de blir vårdkrävande senare i livet pga rökrelaterade sjukdomar- ännu ett argument för att skippa skiten
    Personligen älskar jag sex men jag ser ingen nytta med att tonåringar har sex oftast utan skydd men är det viktigt för dig att tonåringar fortsätter ha sex utan skydd vilket kan resultera i psykiska påfrestningar, oönskade graviditeter och känssjukdomar så får det stå för dig.
    Dessutom kostar detta samhället stora pengar när det kommer till behandlingar av diverse könssjukdomar, aborter och terapier-ännu ett argument för att skippa skiten.
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-03-22 20:33:18 följande:
    Tydligen inte.
    Jag förstår att cigaretter skiljer sig från andra droger på vissa sätt, men det gör alla droger (marijuana skiljer sig från morfin och kakain skiljer sig från heroin) 

Varför vill du ge cigaretter en särställning bland de andra drogerna? 
    Cigaretter är inte klassade som narkotika preparat. Den dag den klassas som narkotika så är det fritt fram för dig att likställa cigaretter med narkotika.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika
  • I Blackrose I
    liv10 skrev 2011-03-22 20:39:40 följande:
    gäsp
    Kyss
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-03-22 20:44:47 följande:
    Jag har inte likställt cigraretter med narkotika (som jag nämde tidigare så ger de inget rus), däremot är nikotin en drog bland andra droger.

Varför vill du ge nikotin en särställning bland drogerna?
    Du ville likställa cigaretter med narkotika och hade inga problem med det. Hur tänkte du där?

Därför att cigaretter inte är lika farliga som andra droger. En som röker klarar av sina vardagssysslor. Det är ett stort skillnad mellan cigaretter och andra droger.

Det som däremot borde likställas med andra droger är Alkohol men av någon konstig anledning så är det mera acceptabelt med alkohol i dagens samhälle.
  • I Blackrose I
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-03-22 20:53:17 följande:
    Hur bedömer du farligheten? I antal dödsfall leder cigaretter med en god marginal, det gäller också påverkan på folkhälsan.
    I Blackrose I skrev 2011-03-22 20:48:14 följande:
    En som röker klarar av sina vardagssysslor.
    Det kan narkomaner också göra.Jag hoppas att du inser att din invändning mot att jämställa cigaretter med narkotika är precis lika giltigt mot detta påstående.
    Jasså? Har du bevis på att narkomaner klarar av sina vardagsysslor så som ett arbete, familjeliv m.m? Kom igen...
    Alla rökare riskerar inte att dö även om dom fortsätter att röka livet ut men alla som håller på med narkotika riskerar att dö av diverse tunga sjukdomar. Rökning behöver inte vara farlig eller belasta en kropps organer men narkotika förstör.
    Var är det jag ska inse? Förklara är du snäll..
Svar på tråden Vill du att rökning förbjuds?