Ni som har barn som lider av migrän!
Hur yttrar det sig? Märker ni på ert barn att det är ett anfall på gång?
Hur länge håller det i sig och hur ter det sig?
Hur yttrar det sig? Märker ni på ert barn att det är ett anfall på gång?
Hur länge håller det i sig och hur ter det sig?
Min äldsta hade migrän från ca 5 års ålder. Jag märkte ingenting i förväg, utan det kom ganska hastigt. Lite ont i huvudet, våldsamt ont, gråt och kräkningar och sedan somnade hon. Anfallen gick oftast över på 2-4 timmar.
Exakt samma förlopp för min son som började få migrän när han var runt 4 år och han är 9 år nu, han har migrän ett par gånger varje månad, får även feber ibland, oftast så kommer det när det varit mycket aktiviteter och för lite sömn...
Tror hon haft det från 4-5-årsåldern? Hon är 8 nu, har bara haft några anfall vad vi vet...
Det kommer ganska snabbt. Ont i huvudet, kräks, somnar. Sovet ett par timmar, sedan mår hon bra och vill äta. Lite huvudvärk hänger med resten av dagen.
En gång, för snart 1 år sedan, fick hon det i skolan under en lektion. Då kunde hon berätta att det liksom blev svårt att se fröken, och sedan blev det svårt att hålla upp ögonen eller att de ville somna eller att det liksom blev mörkt.
Jag hade barnmigrän o det finns bara en positiv sak med det, o det är att för de flesta försvinner det i 20-årsåldern. I övrigt är det i princip samma symptom som med vuxenmigrän. Ensidig värk runt ögat o tinningar, blixtar, illamående, ljuskänslighet, ljudkänslig osv.
Be om bra migränmediciner, numer finns det säkert bra varianter som funkar för barn. Själv tog jag immigran vid svåra anfall, men fick yrsel o "fylla" av dem vilket ofta var läskigare än anfallet, även fast jag tog halv dos. Det som funkade bäst för mig (o många andra) är Magnecyl koffein, dvs kombinationen Acitylsalicylsyra med koffein (kaffe). Men kaffe fick jag inte förrän låga tonåren när jag hade anfall.
Annars gäller det att unvika triggersarna, äta regelbundet, inte stressa, inte få spänningshuvudvärk, sova bra osv. Vanliga triggers är starkt vitt solljus (jag har typ alltid solbrillor ute), starka dofter, choklad, rödvin (ingen fara för barn dock), starka ostar (mögelostar), stark mat.
Mörkt rum, vila, kyla på huvudet (eller värme tycker vissa) är det som lindrar bäst. O smärtstillande såklart!
Du kanske redan hade koll på det mesta, men skadar inte att tipsa igen!
Tack för era svar!
Jag har funderat lite över det eftersom han nu med några veckors mellanrum fått kraftig huvudvärk och kräkts. Säger själv att det varit "mycket" i skolan de dagarna. Är jättetrött efteråt och går och lägger sig tidigt de kvällarna.
Mår alldeles som vanligt dagen efter och äter bra, varför jag uteslutit kräksjuka. Plus att inte ens jag (som blir sjuk bara någon säger kräksjuka) blivit sjuk. Men när jag frågar var det onda sitter så pekar han mitt i pannan så det verkar inte vara ensidig huvudvärk. Han fyller snart 8. Låter lite som att jag kanske får boka läkartid för honom..?
Till saken hör att större delen av pappans familj har synnedsättningar och använder glasögon och att han har en pytteliten hörselnedsättning på vänsterörat som visserligen inte besvärar honom vad gäller inlärning och så men som gör att han kan bli väldigt påverkad av stim och stoj. Så det är lite svårt att bena ut vad som är vad.
Gwempa;
Ja, jag lider av migrän själv så jag har rätt bra koll på det hela. Har också problem med starkt solljus, rödvin och starka dofter samt dålig sömn och mycket stress. Men det är snällt och hjälpsamt av dig att svara så utförligt. Tack!
Migrän utlöses ofta av spänningshuvudvärk o det kan han ju få av synproblem, stök, stoj o stress som du beskriver. Så även om det sitter i pannan kan det vara migrän. Min migrän satt på näsan o över ett öga rätt centrerat o det är inte lätt som barn att säga att det är ensidigt/migrän. Så du kan defintitvt misstänka rätt. Men det som kanske talar emot migrän är hans kön, betydligt vanligare att tjejer har det. Med det inte sagt att han inte har det, bara att det är ovanligare. Fonns ju även manliga släktingar till migrän, tror en heter Hortons huvudvärk eller liknande. Det får bara män, men de kanske är just män, inte barn?! Det vet jag inte... Barnmigrän kanske då är troligare.
Lita inte på att en läkare ger rätt diagnos direkt, många läkare viftar bort huvudvärker alltför lätt, sök nu läkare isf så ni får medicin som passar honom o hjälper!
Oj oj, tyvärr är jag expert på barnmigrän. Jag hade själv svår barnmigrän från ca 7 år ålder och mina två yngsta barn har haft migrän sedan de var 1½ och 2½ år gamla.
Min yngsta tjej har jag varit hemma med sedan i höstas då hon varit så dålig i detta sista året att hon inte klarat mer än 15 timmar i veckan på dagis. På henne märker man att migrän är i antågande för att hon blir på så dåligt humör och gråter och skriker mycket. Annars är hon alltid glad så kommer det en dålig dag (som igår) vet man att huvudvärken är på G.
Jag vet inte hur mycket information du har fått från läkare, men jag har massor av bra tips om du är intresserad?! Just nu tror vi att det är vissa livsmedel som orskar hennes migrän och när vi börjat utesluta dessa har hon blivit bättre, frågan är bara hur länge det håller i sig.
Men oj, hur avgör man att så små barn har migrän? De kan ju inte ens själva säga det? Stackars barn!
Glömde säga att det säkert tecken för mina tjejer på att det är migrän på G och inte vanlig huvudvärk är att de blir extremt ljuskänsliga. De håller händerna för ögonen, kryper ner under täcket, är stilla och vägrar släppa in ljus osv.
Hejsan! Googlade på orsaker till migrän och fann denna sida.
Jag är 15år, lever ett ganska stressigt liv med många vänner, pojkvän, familj och massa aktiviteter.
Efter sommaren så börjar jag i 9an och jag känner mig enormt stressad inför det. I 8an fick jag ofta huvudvärk i korta ''attacker'', ont i båda ögonen, ibland illamående och lite känslig för ljud. Jag är EXTREMT känslig för ljus och har varit det sedan ca ett år tillbaka. Inte mitt på dagen eller i ett väl upplyst rum men när det börjar mörkna och det lyser på ett litet, litet synligt område så kommer huvudvärken direkt och jag får ont i ögonen. Det hjälper inte alls om jag blundar utan jag måste ha något för ögonen. Ibland hjälper inte det heller. Nu när 9an ska dra igång så har jag börjat få dessa ''anfall'' igen.
Låter det som migrän?
Tacksam för svar då min mor som jobbar som sjuksköterska inte tror att det är något allvarligt och inte riktigt lyssnar på mig.
Låter jobbigt att morsan inte lyssnar. Jag tycker det låter som migrän. Säkert är det späningshuvudvärk när du stressar som utlöser ett migränanfall dvs för att bota ddn ena kanske du måste tänka på både stress o migräntriggers. Jag skrev tidigare i dena tråd tror jag om massa tips. Ät regelbundet, sov regelbundet. Stressa inte (lätt va, testa yoga eller pilates). Använd solbrillor. Kolla synen.
När du känner huvudvärk på g, drick massor, ät något, ta en Magnecyl (gärna en magnecyl koffein eller ihop med en kopp kaffe). Om migränen brytit ut, göm dig i ett mörkt rum o försök sova. Ta en riktig migräntablett, det finns receptfria. Om du går till läkarn kan du få andra receptbelagda, tex som tas som nässpray. De är effektivare. Men jag tror du ska jobba på stressen, den o kvinnliga hormoner runt mens är värsta boven för de flesta.
Gå till doktorn själv om inte din mamma lyssnar, det borde man ju kunna i din ålder! :)