• Anonym

Vart får man tag i piller?

vart vänder man sig om man vill köpa p-piller?

• Svar på tråden Vart får man tag i piller?
  • Kimona

Är du under 25 går du till Ungdomsmottagningen, annars får du kontakta en barnmorska :)

• mg79

Du måste kontakta en barnmorska eller gynekolog på vårdcentralen eller ungdomsmottagningen. De ger dig information om olika sorter, undersöker att allt är ok och sedan kan de skriva ut recept på p-piller åt dig som du köper på apoteket.. 

• Anonym

Jag är 23,5 år känner mig för gammal för en ungdomsmottagning. Vill inte gå dit...
    Barnmorska? Rnger man sjukan då?

• Gonson
    Anonym skrev 2011-03-23 01:12:23 följande:
    Jag är 23,5 år känner mig för gammal för en ungdomsmottagning. Vill inte gå dit...
    Barnmorska? Rnger man sjukan då?
    Det är ofta MVC som har preventivmedelsrådgivning. Kan säkert vara lite olika i olika städer. Men kolla i landstingskatalogen eller på ditt landstings hemsida så borde du hitta rätt nummer där.
  • Anonym (umo)

Gå in på www.umo.se
    Där kan du i alla fall lära dig lite mer om preventivmedel och hur allt går till. Och tar ungdomsmottagningen emot nån över 23, så gå dit.
    Du får förmodligen bättre hjälp där.
    Annars barnmorska på vårdcentral.
    Tänk på att p-piller kan ge många biverkningar och att det kanske skulle passa bättre med nåt annat. P-stav,p-ring,p-plåster, hormonspiral, pessar, kondom, kopparspiral....
    Varför är du inne på p-piller, det är ju egentligen ett av de sämsta p-medlen?
    Folk verkar äta det av slentrian mer. 

• Kimona

Vårdcentralen tar betalt för besöket det gör inte Ungdomsmottagningen, bara så du vet

• Anonym
    Anonym (umo) skrev 2011-03-23 14:47:32 följande:
    Gå in på www.umo.se
    Där kan du i alla fall lära dig lite mer om preventivmedel och hur allt går till. Och tar ungdomsmottagningen emot nån över 23, så gå dit.
    Du får förmodligen bättre hjälp där.
    Annars barnmorska på vårdcentral.
    Tänk på att p-piller kan ge många biverkningar och att det kanske skulle passa bättre med nåt annat. P-stav,p-ring,p-plåster, hormonspiral, pessar, kondom, kopparspiral....
    Varför är du inne på p-piller, det är ju egentligen ett av de sämsta p-medlen?
    Folk verkar äta det av slentrian mer. 
    det behöver naturligtvis inte vara ett piller fungerar lika bra med plåster eller spruta för mig om det är så. Skulle nog föredra plåster eller spruta då jag är slarvig. Skrev p piller menar p medel i allmänhet men har för mig att man ska ha haft piller innan man får ta sprutan?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-23 18:18:28 följande:
    det behöver naturligtvis inte vara ett piller fungerar lika bra med plåster eller spruta för mig om det är så. Skulle nog föredra plåster eller spruta då jag är slarvig. Skrev p piller menar p medel i allmänhet men har för mig att man ska ha haft piller innan man får ta sprutan?
    Jag tror man brukar få testa med minipiller först innan man tar spruta eller sätter in stav. Men jag är inte säker. Kombinerade p-piller innehåller både östrogen och gulkroppshormon. Det gör inte minipiller, och inte heller p-spruta eller något annat hormonpreparat. Det är ganska vanligt att få blödningar av såna preventivmedel som endast innehåller gulkroppshormon. Tror det är därför man brukar få prova minipiller först och se hur man reagerar. Det är ju bara att sluta om det inte känns bra. Sprutan kan man ju inte ta bort i förtid om man inte trivs med den.

Vill du istället prova något hormonfritt kan jag varmt rekommendera kopparspiral. Men det är ju olika vad som passar vem. För min del har hormoner ställt till det en hel del och jag har mått väldigt dåligt av olika p-piller och andra preventivmedel med hormoner. Spiralen sitter där i fem år och sköter sig själv så att säga. Så den behöver du inte tänka på alls och slipper risken att missa ett piller eller nåt.
  • IsDimma
    Kimona skrev 2011-03-23 15:23:19 följande:
    Vårdcentralen tar betalt för besöket det gör inte Ungdomsmottagningen, bara så du vet

Jag går hos en privat gyn och där är iaf preventivmedelsrådgivningen (enda jag varit och gjort) gratis.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym

Jag tror preventivmedelsrådgivning hos MVC brukar vara gratis. Det har det i alla fall varit när jag varit där. Men det kanske kan skilja på olika ställen.

• Ixchel

Preventivmedelsrådgivning ska enligt lag vara gratis.
    Snälla TS låt bli p-spruta. Mår du dåligt så kan du inte "ta bort den".
    Har du svårt att komma ihåg är spiral, koppar eller hormon bättre. 

• Gingerbread

Gå till Umo det är gratis och ett års förbrukning av p-piller kostar 60kr :) plus att de är så snälla och omtänksamma där

• Anonym

Det spelar ju ingen roll vart du vänder dig för det är gratis hos mödravården oxå. All preventivmedelsrådgivning är gratis. Däremot om du vill ha spiral så är koppar gratis men en hormonspiral kostar ganska mycket den ligger mellan 1200-1500 men den håller i 5 år, Men du får ju på högkostnaden hos ditt apotek.

Undrar har du varit på nån kontroll hos nån gyn eller barnmorska nån gång???
    Om inte kommer de ju att göra en gynundersökning + klamydiatest.

Bästa är att prata med dem själv för att höra vad som är bäst för just dig.

Lycka till

• Fin

Konstigt att FLmobben inte rekommenderar diverse skumma nätsidor för p-piller.
    För potensmedel är det ju alltid diverse nät "apotek" som gäller fast man får ett recept av närmaste läkare till det.

Svar på tråden Vart får man tag i piller?