• Nala85

Jobbintervjun!!

Det är så att jag är gravid i v 26 och är full arbetsbar i allafall 2 månader till. Jag är arbetsökande och ska på jobbintervju på Torsdag.
    Ska man berätta då att man är gravid eller ska man vänta tills dom erbjuder mig jobbet?
    Om man berättar på intervjun finns ju risk att man inte får nåt jobb, men och andra sidan känns de som man "luras" om man inte berättar.. JÄTTE svårt!!
    Det här jobbet är på Lernia bemanings företag så det är ingen fast tjänst.

• Svar på tråden Jobbintervjun!!
  • Villimey

Syns inte graviditeten om du är i vecka 26?

• Nala85

Beror på hur jag klär mig Tungan ute

• Ewima

Jag var på arbetsintervju i v 28 där jag talade om som det var, familjen väntar tillökning i maj. Trodde aldrig att jag skulle bli erbjuden tjänsten (som kändes helt perfekt för mig) just pga att jag väntar barn.
    - Men tro det eller ej, jag fick jobbet! Så här sitter jag i vecka 33 trivs kanonbra.

Jag tror att det är bäst att vara helt ärlig med sin ev. blivande arbetsgivare.

OM de tackar nej till dig ENBART pga graviditeten är de ju inga önskvärda arbetsgivare iaf.

Vilket slags jobb är det du söker? Kontorsjobb eller ett arbete som är fysisk krävande?

Lycka till!

• MamaPapa

Jag tycker du ska berätta. Det kan bli jättekonstigt efteråt annars ifall du får jobbet - andra kan tycka att du "lurats".
    Jag intervjuade själv en tjej för några år sedan för ett tillfälligt jobb som skulle vara i 11 månader, fast initialt med ett provkontrakt i tre. Hon hade jackan på sig hela tiden och fast jag sa att hon kunde få hänga av sig den så sa hon att nej, det behövdes inte. I alla fall fick hon jobbet och när hon dök upp första dagen så såg man tydligt att hon var gravid ! Och jag kunde inte fråga heller eftersom man som arbetsgivare måste vara jätteförsiktig med att inte diskriminera någon pga graviditet. Jag kände mig jättedum och varje samtal med henne blev konstigt - jag kunde fråga hur hon mådde etc men hon sa bara att allt var bra och sa fortfarande inget om graviditeten. När två månader gått sa jag att vi skulle diskutera förlängning av kontraktet eftersom provkontraktet skulle gå ut om en månad. Jag sa vi var nöjda (för det var vi) och ville erbjuda förlängningen upp till 11 månader.
    DÅ säger hon att det inte skulle gå så bra eftersom hon skulle ha barn om två månader. Hon hade alltså varit ca fem månader gravid när hon sökte tjänsten.
    Jag tyckte jag kände mig "lurad" på nåt sätt även om jag vet att hon lagligt sett inte behövde berätta för mig. Hennes relation med kollegor blev också konstig och allt vart så "spännt".
    Så jag tycker du ska berätta - som sagts tidigare i tråden så vill dom inte ha dig pga graviditeten så är de nog ingen vidare arbetsgivare i alla fall. Och du kommer nig känna dig bättre med dig själv om du varit ärlig - och skulle du inte få det jobbet så kan du alltid söka igen efter mammaledigheten på samma företag "med gott samvete".

• gryning2

Jättesvårt men jag skulle nog ha tyckt det var pinsamt att gå till jobbet sen om jag inte hade berättat. Skillnad om man är så tidigt gravid att man sen kan skylla på att man inte visste om det själv ens. Det är ju ändå en dålig arbetsgivare om de bara ser att du är gravid.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
Svar på tråden Jobbintervjun!!