• Madelen

Utslag som ser ut som nålstick?? Hjärnhinneinflammation?

Hej, såg precis att min dotter har ett utslag på låret som ser precis ut som ett nålstick. Så här står det på babycenter:

"Blodförgiftning kan orsaka småblödningar i huden som kallas petekier och som syns som små prickar. De ser ut som nålstick och kan uppstå var som helst på kroppen. Om man inte får behandling börjar de se ut som blåmärken, med lila missfärgning av huden...
    ... Detta är ett av de senare tecknen på blodförgiftning och ditt barns tillstånd kan snabbt bli livshotande. Det finns också tidigare tecken att vara vaksam på."

Ringde 1177 men hon verkade tycka att jag var dum i huvudet som ringde när min dotter hade ett utslag och är frisk i övrigt.

Nån som kan lugna mig?

• Svar på tråden Utslag som ser ut som nålstick?? Hjärnhinneinflammation?
  • Pyris

Nej, inte för ett enda utslag. Kommer det många fler så kan du ju åka o visa upp henne. 

• Emmi08

som sagt det är ett av de senare teckning..har hon feber?

• Emmi08

om man får petikier så får man inte bara ett utan många många....

• Emmi08

petekier menar jag såklart =)  

• Madelen

Jaha okej vad skönt. Tror inte hon har feber, hon sover och vill inte väcka henne men det känns inte som det.

Tack :)

• Ruggugglan

Är det bara ett utslag?

Min son fick små små blåmärken på sitt ben för ett år sedan ungefär när han bara var någon månad gammal. Ingen kunde svara på vad det var för något men de försvann efter någon dag.

• Ruggugglan

När det gäller att söka information på nätet så ska du vara försiktig för det är himla lätt att oroa sig i onödan. Ett symtom kan vara allt eller så är det ingenting alls.

• Madelen
    litenlitenliten skrev 2011-03-22 23:51:27 följande:
    Är det bara ett utslag?

Min son fick små små blåmärken på sitt ben för ett år sedan ungefär när han bara var någon månad gammal. Ingen kunde svara på vad det var för något men de försvann efter någon dag.
    Aa det är en liten liten prick. Ser precis ut som efter vaccinationen, bara lite högre upp.

Vad konstigt att ingen kunde svara på vad det var.
  • Ruggugglan
    Madelen skrev 2011-03-22 23:55:39 följande:
    Aa det är en liten liten prick. Ser precis ut som efter vaccinationen, bara lite högre upp.

Vad konstigt att ingen kunde svara på vad det var.
    Men då är det säkert ingen fara.

Ja, jag var riktigt orolig. Fick upp samma information som du när jag sökte om det.
  • Madelen

Man blir ju riktigt rädd när man läser sånt, de borde tänka på det.

Men tack alla som svarade, hon mår så bra så fortfarande :)

Svar på tråden Utslag som ser ut som nålstick?? Hjärnhinneinflammation?