• Jefa

Vilka skyldigheter har jag som timanställd?

Jobbar timmar på ett ställe så jag borde ju veta detta

Men vad har man för skyldigheter när man jobbar på timmar/vid behov. Har alltså inga fasta timmar utan hoppar bara in när någon är borta.
    Jag vet att jag kan säga nej om de frågar om jag vill jobba en viss dag och så. Men om man har timmar inbokade men kanske ska säga upp sig. Vad gäller då? Är jag skyldig att arbeta de tider jag har. Har jag någon uppsägningstid?
    Kommer inte ihåg hur pappret såg ut som jag skrev på, ska kolla det på måndag och även gå med i facket då.

Någon som vet?

• Svar på tråden Vilka skyldigheter har jag som timanställd?
  • Sandreli

hmm, är du timvikarie? Jag vet bara vad som gäller som timmis hos oss, jobbar inom vården.. finns isf ingen uppsägningstid..? Och ja, gå med i facket, de är (oftast) till stor hjälp vid diverse trubbel..

• Jefa

Ja, det kan man väl säga att jag är. Men som sagt, inte på fasta timmar.

• Sandreli

Då jobbar du på samma sätt jag gjorde som "timmis" och jag hade ingen uppsägningstid... har du tittat på den hemsida till vilket fack du kommer att tillhöra, brukar finnas lite regler osv där?

• Jefa

Har itnte gjort men det ska jag göra genast! Tack för tipset!

• Björkeli

När jag var timvik hade jag ingen uppsägningstid vad jag vet... o att inte jobba det jag har satt upp mig på har inte slagit mig innan, så jag vet inte.

MEN logiskt sett så borde du inte kunna strunta i att ta tider som du har satt upp dig på. Utan jobba klart o sedan tacka nej till fortsatt timanställning.

Men hur kommer det sig att du kan tacka nej vid erbjuden dag? Stämplar du inte oxå?

• Jefa

Björkeli
    Jag kanske har en anledning till att sluta där, och de måste isf ske med kort varsel. Och iom det blir det omöjligt för mig att jobba dessa tider. Så det är inte för att jävlas

• Sandreli

Om de är schyssta och om de kan, så kan de sätta in ngn annan istället för dig om du måste sluta med kort varsel och inte kan jobba dina uppsatta tider. De ställen jag både vikarierat o arbetat fast inom har inte varit omöjliga=)

• Björkeli

Jefa: Åh, det var inte så jag menade. Det tror jag inte att du vill.

Är det nu så att du har en anledning till att sluta med kort varsel så tycker jag att du ska prata med din enhetschef om det. En del är inte helt omöjliga och om du ser till att sätta in ersättare själv bör det inte vara några problem.

• Jefa

Björkeli
    Jag tog det inte så heller Skojade bara med dig.

Det som jag tror kan bli problem är att de inte har någon att sätta in Det är därför jag är lite orolig för att en del ilska kommer komma upp mot mig
    Så jag vill gärna veta vad jag har för skyldigheter innan jag säger något...

• Åsa

Så vitt jag vet finns det inga konsekvenser enligt lag eller avtal om du lämnar återbud till jobbet, men kolla med det fackförbund du (eller området) har. Vad som kan hända är samma sak som om du tackar nej till jobb, försover dig eller skulle sköta jobbet dåligt på något sätt, d v s att den som bokar väljer att ringa någon annan (först) nästa gång. Det där är ganska godtyckligt så det är svårt att säga hur de reagerar, men det ger naturligtvis bäst intryck att ha en god anldning och förstås säga till så fort man bara kan.

Svar på tråden Vilka skyldigheter har jag som timanställd?