• Anonym (2barnsmor)

Förkylning/RS

Jag har en son som är drygt 2,5 månad som är ganska så förkyld. Han är täppt i näsan, ingen rinnsnuva, och får nässpray med koksaltlösning för att underlätta andningen.
    Han äter bra och verkar inte ha några problem med andningen mer än vad nästäppan ger.

Dock så börjar han skrika som i panik, blir stel som en pinne och går inte riktigt att trösta/lugna på en stund.  Händer några gånger om dagen. Han blir lite slemmig (segt) i munnen i samband med detta. Tror inte att det är öronen som gör ont eftersom han sover gott när han ligger ner.

Vad bör jag ha koll på, när bör jag söka läkare? Tycker man hör om RS överallt just nu och det oroar mig. Min stora flicka drabbades aldrig av något sådant när hon var liten så vet inte vad tecknen är.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Förkylning/RS
  • BVC Sköterskan

Hej!

Små barn under sex månader är de som oftast drabbas hårdast av RS, då deras luftrör är så trånga. Ofta bröjar det som en vanlig förkylning, men första tecknet kan vara att barnet inte orkar äta (pga den rikliga slemproduktionen). Den jobbigaste fasen brukar komma på fjärde-sjätte dagen, då det samlats mycket slem som påverkar andningen.

Jag tycker att du skall vara uppmärksam på att han äter och är hyfsat pigg. Blir han andningspåverkad eller får kraftig hosta bör du uppsöka närmaste akutmottagning.

Det finns inget vaccin mot RS, man symtombehandlar endast. Det vill säga hjälper barnet med andningen och ser till att det får i sig näring i princip.

Erbjud koksaltdroppar flera gånger om dagen och näsdroppar vid behov. Att ta upp honom, klappar om, vrida och vända på honom hjälper också att hålla luftrören rena.

MVH Christine

Svar på tråden Förkylning/RS