• KurtCobain

Blandar ni rosa och lila

när ni tvättar. Jag och min sambo har alltid denna diskution när de är dax och tvätta. Jag sorterar allt i varje färg och han blandar grått med grönt och ibland blått. Grått och svart i samma..

Hur gör ni? Är jag överdriven?

• Svar på tråden Blandar ni rosa och lila
  • 84 Anna

Oj, jag har inte ens funderat på att man skulle ha en hög för VARJE färg. Jag har tre färger. Svart, vitt och så en med det som inte platsar i någon hög. Rött går med svart om det inte ligger något helt nytt svart plagg i den högen. Har inga problem med missfärgade kläder.

• lövet2

Japp! Rött, rosa och lila går i samma tvätt. Alternativet är att sätta lila tillsammans med blått.

• beli

Haha oj, det blir många maskiner! Jag tvättar alla färger tillsammans. Utom vitt, mest p.g.a. sambons önskan ;) Plus nyinköpta kläder. Vad gäller samma gamla kläder, lakan etc. händer det ju absolut ingenting när man tvättar olika färger ihop. Har du ens provat?

• sara1981

Japp, blandar rött/rosa/ljust-lila ihop och blått/grönt, ev mörklila ihop. Ljusgrått brukar jag blanda med vitt och beige mörkgrått med brunt och svart.
    Annars får man ju tvätta halvtomma maskiner eller vänta väldigt länge mellan tvättarna?

Amilia 2006 Max 2008
  • KurtCobain

då har han rätt i att jag är överdriven med tvätten, jag kan sortera rosa i en hög lila i en röd i en ljusblått i en mörkblått i en osv... tar evigheter och tvätta när jag är i farten haha

• 071001

Siris kläder som är lila, röda, rosa och blå går alla in i samma maskin med kulörtvättmedel. Så enligt mig så överdriver du ts.

• KurtCobain

ja som ville ha medhåll av er Tungan ute så jag har några argumnet men jag får helt tänka om. måste erkänna för en gångs skull att jag måste lägga mig haha

• Cia o krabaten

Äh, jag blandar hej vilt
    Alla färger går tillsammans när de väl är tvättade ett par ggr så det röda inte färgar av.
    Har inga missfärgade kläder alls!

Skulle jag färgsortera någon enstaka gång då jag har mycket tvätt (Tvättar hellre någon gång/dag och kör allt i samma) så blir det vii, svart/mörkblått/grått och sedan resten av färgerna blandat.

• Gadget

Oj, om jag sorterade så noga skulle varje plagg behöva gå i en egen maskin.
    Kör också på helvitt, mörkt och en ljus-mix (beige, ljusrosa, ljusgrått mönstrat vitt o.s.v.)

Skulle jag ha 18 barn och MASSOR av tvätt skulle jag nog slänga rött, rosa, orange ihop och lila tillsammans med blått och grönt men tror ärligt talat inte att de färgar varandra.

Min erfarenhet är att kläder färgar så pass lite så det bara syns på vita plagg som då blir lite grådaskiga eller svagt färgade om det är nya färgstarka kläder.

• Issa79

Jag delar upp min tvätt på mörkt o ljust. Enda är om ngt är  nytt o kan fälla extra, behöver skontvätt eller extra hård tvätt. Annars kör vi på. Har inte haft ngr problem med missfärgade kläder heller. Förutom den klassiska röda sockan i vittvätten då.

Svar på tråden Blandar ni rosa och lila