• mommy

Hur gör ni med er gemensamma bil? Min sambo till byta från 100 000:- klassen till 250 000:- jag vill inte... Hjälp!!?

Hej!

Vi har idag en fin bil från 2004 med massa utrustning till ett värde av ca 100 000:-.

Vi är överrens om att byta bil. Vi betalar halva bilen var.

Jag tycker det "räcker" med en för 200 000:-  

Han tycker vi ska byta till en som kostar 220 000 - 250 000:- Man får en så mkt bättre bil om man bara lägger till lite till är hans argument.

Jo, det är klart att ju mer pengar man lägger ju bättre bil får man (förhoppningsvis...)... Men nu sätter jag min gräns vid 200 000:- och då blir han sur... Har sagt att om han vill kan han betala det över 200, men det vill han inte...

HUR GÖR NI?????? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-23 21:13
    Intressant, ny bil skrev jag inget om... Min sambo brukar välja bilar som är 3-4 år gamla så det är inte värdeminskningen har är orolig för. Hur som helst, alla verkar ha sina egna bilar och inte bråka om hur mkt nästa gemensammabil får kosta...?

• Svar på tråden Hur gör ni med er gemensamma bil? Min sambo till byta från 100 000:- klassen till 250 000:- jag vill inte... Hjälp!!?
  • MissUnderstood

För 250000:- (och även för 200000:- för den delen) får man ju en helt ny sprillans bil. Ett köp av en helt ny bil är det sämsta köp man kan göra, ur ekonomisk synvinkel. Bara bilen rullar ut från bilhandlaren har den minskat X antal tusenlappar i värde.
    Jag skulle helt klart satsa på en billigare bil (kanske mellan 150000-180000) och köpa en bil som gått ca 1000-2000 mil. Då finns inga slitage på bilen, men priset har sjunkit avsevärt.

• Vemdär

Man kan inte tvinga någon betala mer för en bil, bara för att man själv vill.

• Vemdär

Bara man startar bilen och kör från bilhandlaren faller värdet med ca 20,000 kr sa en bilhandlare i min stad. Då vart han brutalt ärlig, men det är så det är.

• morochmer

Vi har gemensam ekonomi så vi har inte sådanna problem. har man inte det så kommer sådanna här problem dyka upp.

• Pappa G

Frågan känns inte riktigt så enkel som du beskriver den..

Värdeminskningen på nya bilar är en stor kostnad, precis som skrivits tidigare.

• mapo51

Vi är ganska överens om hur mycket vi vill lägga när vi ska byta bil så vi har aldrig de diskussionerna.
    Men för att komma fram till hur mycket vi vill lägga så brukar vi räkna baklänges, dvs hur mycket vill vi betalar per månad (vi lånar en del) och på hur lång tid vill vi betala på bilen. Sen får vi fram en summa och kan lägga på vad vi ev får för den gamla bilen.

Även om man köper en begagnad bil så är det ju värdeminskning på den också.

Om ni är sambos och båda ska betala lika mycket på bilen är det också viktigt att skriva avtal om att ni äger hälften av bilen var eftersom det annars är den som står som ägare som har rätt till den vid en ev bodelning.

• mapo51
    morochmer skrev 2011-03-23 12:13:19 följande:
    Vi har gemensam ekonomi så vi har inte sådanna problem. har man inte det så kommer sådanna här problem dyka upp.
    Det spelar väl ingen roll hur pengarna hanteras om man är oense om vad man vill betala för något.
  • Tinnys

Se till att stå båda på bilen bara så att han inte sticker med 250 000 sen.

• Raskask

Vi har det lite som ni, eller iallafall har jag ett tak som jag tycker är rimligt, och min man har ett högre tak. Nu har vi gemensam ekonomi så det handlar inte om att vi betalar varsin del, utan vi tar ju från våra gemensamma tillgångar. Något min man brukar göra-högst irriterande- är att han då han tycker att mitt tak är för lågt finner oöverstigliga fel och brister på alla bilar som är i "min" prisklass, och sedan åker och tittar på bilar i "sin" prisklass ändå, och de är alla helt underbara förstås. Jag vet faktiskt inte hur man ska göra, vi är envisa bägge två, fast jag kanske mest, så det brukar bli jag som bestämmer .

Svar på tråden Hur gör ni med er gemensamma bil? Min sambo till byta från 100 000:- klassen till 250 000:- jag vill inte... Hjälp!!?