• YezzCorner

Klagar du på "slöa män"? Ge då fan i att "curla" dina barn och ta ditt ansvar!

Med risk att få halva FL på mig nu, så måste jag säga en sak..

Det är IDIOTI att hålla på och "curla" sina barn. Varför gör man det? Vad tjänar man på att inte lämna något ansvar till sina barn?! Har man inte någonstans ett ansvar, särskilt vi som har söner, att lära våra barn att ta hand om ett hem och sig själv och så vidare?

Det är ju inte SÅ sällan man hör talas om att killar är latmaskar och tjejen får stå med barn och hushåll medan hennes "odugling till karl" slöar i soffan eller framför datorn..
    Det är ju tyvärr så att när man lär ungar att de inte behöver göra något hemma, så fortsätter ju det beteendet även när de blivit vuxna, och då blir det ju slöa individer som beter sig just som de lärt sig; nämligen lämnar över allt jobb till kvinnan i huset. För så har deras mamma (och pappa?) gjort. Så har det varit i alla tider. Det är naturligt för dem!

Visst kan man få gnälla på att killar eller män eller för all del barn är lata och slöa. Men har någon tänkt på VARFÖR de är så? Med största sannolikhet beror det på att de fått allt serverat på silverfat. Är du hungrig? Ja men mamma lagar lite mat åt dig. Eller gör lite mackor åt dig.
    Behöver du rena byxor till imorgon? Jamen det är klart att mamma ska tvätta dem åt dig. Om så i badkaret eller under natten i tvättstugan. Det fixar mamsen!

Det läskiga är inte att mammor överallt curlar sina barn, utan att folk tycker att det är jättekonstigt när man ställer krav på sina barn. Varför ska de inte kunna plocka bort sina saker efter de använts? Varför kan man inte lära barnen att laga några enkla rätter och på så vis hjälpa till att göra mat vissa dagar? Varför är det så fel att be sitt barn att dammsuga och tvätta?
    Min sjuåriga son har tvättat och dammsugit i flera år! Han får hjälp att hänga tvätten, eftersom det torkar fortast då. Men han lägger i, doserar tvättmedel och sätter igång maskinen helt själv. Och plockar ur tvätten när det är klart. Han dammsuger hela nedervåningen utan anmodan om det är grusigt i hallen eller vardagsrummet. Han matar djuren och han vattnar blommor. Bäddar sängen och plockar bort efter sig. Och diskar och torkar bänkar och spis.
    Han kan, och han är stolt över det han kan. Jag har aldrig tvingat honom, bara påmint om att saker inte ska ligga framme. I övrigt har jag inte sagt eller gjort särskilt mycket. Han föredrar att ha det rent och fint framför stökigt och skitigt. något som såvitt jag vet brukar värderas av de flesta.
    Så jag undrar.. hur kan man medvetet fostra sitt barn så att det inte är förberett på att ta hand om sig och sitt hem på bästa sätt, utan förblir beroende av föräldrar eller sin partner? Det är ju att binda ris åt antingen sig själv eller en framtida partner.. lite taskigt tycker jag, åtminstone om det är partnern som får göra allt åt ditt barn!

• Svar på tråden Klagar du på "slöa män"? Ge då fan i att "curla" dina barn och ta ditt ansvar!
  • Fruochmamma

Haha bra skrivet :)

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • YezzCorner
    Fruochmamma skrev 2011-03-23 12:55:52 följande:

Haha bra skrivet :)

Tack :) Jag blir bara lite störd över att folk klagar på att deras män aldrig hjälper till, men så fostrar de sina barn att göra likadant.. Dubbelmoralen frodas!
  • annniel

Japp du kan nog förvänta dig påhopp. Här inne får man inte ställa sådana krav på sina barn..tänk om barnen känner sig kränkta..

Man får heller  inte ställa hårt mot hårt och tex straffa sina barn när dom är trotsiga (tex ta deras dataspel el utegångsförbud). 

Jag säg en tråd för länge sedan som handlade om en mamma som hade problem med att hennes barn kissade i sängen. Ett av svaren hon fick var från en annan mamma som inte brukade göra någon stor grej när hennes barn kissade i sängen utan att då säga hoppsan och så fick barnet vara med att torka upp/byta lakan. Hon blev direkt attackerad av folk som tyckte det var såååå kränkande att barnet skulle behöva torka upp efter sig själv. 

Man blir nästan mörkrädd av allt curlande...sedan tycker föräldrarna att det är konstigt att dessa barn växer upp och hellre sitter framför datorn än att ta sig ett sommarjobb.... 

• YezzCorner
    annniel skrev 2011-03-23 13:09:04 följande:
    Japp du kan nog förvänta dig påhopp. Här inne får man inte ställa sådana krav på sina barn..tänk om barnen känner sig kränkta..

Man får heller  inte ställa hårt mot hårt och tex straffa sina barn när dom är trotsiga (tex ta deras dataspel el utegångsförbud). 

Jag säg en tråd för länge sedan som handlade om en mamma som hade problem med att hennes barn kissade i sängen. Ett av svaren hon fick var från en annan mamma som inte brukade göra någon stor grej när hennes barn kissade i sängen utan att då säga hoppsan och så fick barnet vara med att torka upp/byta lakan. Hon blev direkt attackerad av folk som tyckte det var såååå kränkande att barnet skulle behöva torka upp efter sig själv. 

Man blir nästan mörkrädd av allt curlande...sedan tycker föräldrarna att det är konstigt att dessa barn växer upp och hellre sitter framför datorn än att ta sig ett sommarjobb.... 
    Tja, jag väntar mig som sagt att få en del mothugg, jag vet ju var jag skriver och framför allt vet jag VAD jag skriver, och det är inte alla som är med mig så mycket vet jag. Men det är ok. Var och en har rätt att tycka som den vill. Jag är vuxen och jag tar hand om mina barn på det vis som passar mig. Och uppenbarligen mår de inte dåligt av det heller. (tänka sig!)

Det där med mamman som lät barnet byta sängkläder känner jag igen, och jag hade gjort samma sak själv, det är ju så att om man stökar ner, med eller utan avsikt, så måste det städas bort. Då hade min son fått hjälpa till, och det vet han. Jag hade inte tyckt att det var fel att det hände en olycka, däremot hade jag tyckt att det är fel att lära barnet att alla "olyckor" ska tas omhand av en vuxen. Det är enligt mig ett ganska effektivt sätt att få barnen att inte bry sig om att ta det lite försiktigt eller tänka efter före.
    (Om det gäller t ex en blomma som åker i golvet menar jag nu, inte om det handlar om en kissning i sängen..)

Genom att låta barnet vara med och ta hand om det de ställer till så skapar man ju en känsla för ansvar, att man inte kan förlita sig på att andra ska göra allt, och även att man kan hjälpa till ÄVEN om det inte är man själv som är ansvarig ibland. Min stora kille får ibland ta upp sakerna hos sin lillebror eller diska ett glas som inte han själv smutsat ner etc, bara för att lära sig att man kan vara hjälpsam också.. Men i vissas ögon är jag nog en fasansfullt lat morsa som bara utnyttjar mina barn :D Det bjuder jag gärna på, eftersom jag vet att mina barn kommer ha flickvänner som slipper ta hela ansvaret längre fram. Det är värt en del det med!
  • 071001

Jag håller med ts.
    Vi jobbar just nu med att få vår 4-åring (!!!) plocka undan efter sig. Hon är så slö och motsträvig att jag säljer henne snart. På fsk städar och plockar hon minsann, men hemma är bara "dra fram" som gäller. Gah!

• 071001

Ska tillägga att hon är bra på andra saker, som att ta tallriken av bordet, hänga tvätt och sånt så hon är inte kass rakt igenom .

• k girl

Jag vet att det finns kvinnor - kanske män också, men de har jag inte hört talas om - som städar, tvättar och lagar mat för att det går fortast eller blir bäst så. Och då blir det ju fel, för då får ens barn aldrig lära sig. Jag vet en man som aldrig var med och lagade mat när han var liten, eftersom hans mamma tyckte att det var jobbigt att ha andra i köket när hon lagade mat (min ettåring får stå med mig och laga maten. Ok, det blir stökigt och han kastar lök över hela köket, men jag vill faktiskt tro att han lär sig någonting av det!). Så... jag tror att det till viss del kan handla om det. Att man inte släpper in andra i "sin" sfär.

• 071001

konichwa girl, korrekt! Hos oss har jag alltid tvättstugan. Siri har aldrig sett nåt annat och det har bara blivit så för att jag sköter den så bra och han tvättar bilen så bra osv. Kanske läge att släppa ner de två dit nästa gång?

Svar på tråden Klagar du på "slöa män"? Ge då fan i att "curla" dina barn och ta ditt ansvar!