• spöket

kolhydrater för barn

Först vill jag bara förtydliga att jag absolut INTE ska låta mina barn äta enligt LCHF eller annan extremt lågkolhydratfattig diet. Men eftersom jag själv följer LCHF började jag fundera efter ett BVC besök med min ettåring. BVC sköterska rekommenderade tre mål med välling eller gröt per dag. Gröten vårt barn äter innehåller 59% kolhydrater 16% fett och 13%protein (Nestles barngröt). Vad tycker ni andra om det? Varför ger man barn så enormt mycket kolhydrater? Är det möjligen så att BVC följer gamla kostråd? TYvärr kom jag inte på att fråga henne när vi sågs. Tror ni att barnen skulle tjäna på att man drog ner lite på kolhydraterna och i så fall hur mycket? Finns det någon forskning på detta?

• Svar på tråden kolhydrater för barn
  • Pumpkin

Har aldrig hört en BVC-sköterska rekommendera att man ska ge 3 mål välling/gröt per dag, däremot att man MAX ska ge 3 mål gröt/välling per dag.

Men å andra sidan blir jag inte förvånad över alla knasiga BVC-sköterskor som verkar finnas där ute. 

• rasajj

Finns ingen anledning att ge endast snabba kolhydrater till ett barn. Bara for att det ar ett barn. Valling kan man mycket val skippa, det gor majoriteten av varldens barn da valling inte ens existerar i majoriteten av landerna.

En portion grot ar mindre i mangd an vallingen och det tar langre tid for barnet att fa i sig samt att man oftast inte ger det lika lattvindigt som vallingen verkar ges. (tex en flaska vid laggdags, flaska om barnet vaknar mitt i natten, flaska sa att barnet somnar om pa morgonen) Sa ge grot istallet och satsa pa havre som inte har gluten i sig. gluten ar valdigt allergent.

Och det behover itne alls vara kommersiell barngrot, du kan gora egen av vanliga havregryn som du mixar lite sa de blir mindre. Sa vet du exakt vad som ar i. Gor groten pa havre och vatskan 50% vatten/50% gradde. Groten blir godare och mer innehallsrik pa naring.

Sedan ar det ju verkligen knepigt att en ettaring ska ha frukostmat TRE ganger om dagen. Ge vanlig mat. Lunchmat vid lunch och middagsmat vid middag. Satsa pa gronsaksmos istallet for potatis som anda inte innehaller speciellt mycket naring, mest starkelse. Och barnet vanjer sig dessutom vid smaken pa gronsakerna. Gronsaksmos kan goras pa blomkal/broccoli/rovor/palsternacka/morot osv.

Pasta finns det ingen anledning att ge alls, pasta innehaller ingen naring alls att tala om, igen sa ar det battre att servera gronsaker pa sidan av istallet for starkelsen. Om barnet lar sig det fran borjan sa blir det heller ingen kamp om att fa hela tallriken fylld av pasta senare.

Satsa pa gronsakerna och knackebrod for kolhydraterna. Ev. vildris om du vill ha ris till nagon ratt. Undvik VIT mjolmat sa gor du barnet en enorm tjanst!

Jag lovar att barnet far adekvat kolhydratmangd genom att ata gronsaker och knackebrod samt  hemmagjord havregrot.

• Nems

"Undvik VIT mjolmat sa gor du barnet en enorm tjanst!"

Exakt vad grundar du det här uttalandet på? Är du verkligen insatt i vad barn behöver under uppväxten? Hur en liten barnmage reagerar på för mycket fibrer? Vilken nytta stärkelse faktiskt gör? 

Snälla, undvik gärna kolhydrater om ni så gärna vill, men låt barn vara barn. 

• rasajj
    Nems skrev 2011-03-27 20:01:04 följande:
    "Undvik VIT mjolmat sa gor du barnet en enorm tjanst!"

Exakt vad grundar du det här uttalandet på? Är du verkligen insatt i vad barn behöver under uppväxten? Hur en liten barnmage reagerar på för mycket fibrer? Vilken nytta stärkelse faktiskt gör? 

Snälla, undvik gärna kolhydrater om ni så gärna vill, men låt barn vara barn. 
    Jo, det ar klart... alla barn dog innan vi kom pa hur man gjorde vitt mjol och skalade av ytterskapet pa alla sma riskorn.... Not.

Vilken nytta anser du att starkelsen gor?? Exakt? Mer an ger snabb energi som oftast inte behovs.. Annars innehaller den inga nyttigheter alls, starkelsen. Och inte heller ar den nodvandig for att kroppen ska kunna ta till sig nyttigheter heller, som daremot fettet ar.

Jag har inte foresprakat att barn ska undvika kolhydrater, daremot sa kan man med gott samvete dra ner pa vit mjolmat, dvs valling, pasta, brod, grot osv. Det finns inget i den sortens mat som nan av oss behover varken stora eller sma.
  • Heavenlyfaith

Det är oerhört trist att många blir projicerade utan att kritisera i sin tur. Utan att ha kunskap kring anatomi, metabolismen osv. så kan det vara svårt att själv dra slutsatser kring vad som är bra och inte.
    Det är inte så enkelt som "långsamma" och "snabba" kolhydrater.

Kolhydrater delas in i molekylstorlek.
    Enkla och sammansatta sockerarter (monosackarider, disackarider) består endast av en och två molekyler.
    Stärkelse (polysackarider) är uppbyggda av hundratals molekyler.
    Kostfibrer (polysackarider även dessa) är uppbyggda av upp till 60 000 molekyler.

Det är här skillnaden ligger. Ju fler molekyler i samband, ju längre tid tar det för kroppen att spjälka (bryta ner).
    Samtliga sockermolekyler omvandlas i kroppen till glukos som (när det kommer ut i blodet) får namnet blodsocker. Ju längre tid det tar att spjälka dessa, desto längre tid stannar de i blodet.

Glukoset är oerhört viktigt för cellerna i hjärnan! Celler för övrigt, är uppbyggda av proteiner, kolhydrater och fett.
    Våra celler är uppbyggda av olika delar av näringsämnen beroende på deras funktion i kroppen. Det är framför allt cellerna i hjärnan som har störst behov utav kolhydrater av den anledningen att dessa har behov av lättillgänglig energi vilket inte fettet ger.

SAARGR skriver att snabb energi inte behövs. Förklara vad du menar gärna....

Kostfibrer är det yttersta, bästa valet för oss vuxna människor.
    Barnens magar och tarmar har väldigt svårt att spjälka kostfibrer då dom ger en bulkeffekt som deras tunna tarmar och slemhinnor inte klarar av.
    Barnens hjärnor har YTTERSTA behov av kolhydrater för sin utveckling!!

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • rasajj
    Heavenlyfaith skrev 2011-03-28 16:00:56 följande:
    Det är oerhört trist att många blir projicerade utan att kritisera i sin tur. Utan att ha kunskap kring anatomi, metabolismen osv. så kan det vara svårt att själv dra slutsatser kring vad som är bra och inte.
    Det är inte så enkelt som "långsamma" och "snabba" kolhydrater.

Kolhydrater delas in i molekylstorlek.
    Enkla och sammansatta sockerarter (monosackarider, disackarider) består endast av en och två molekyler.
    Stärkelse (polysackarider) är uppbyggda av hundratals molekyler.
    Kostfibrer (polysackarider även dessa) är uppbyggda av upp till 60 000 molekyler.

Det är här skillnaden ligger. Ju fler molekyler i samband, ju längre tid tar det för kroppen att spjälka (bryta ner).
    Samtliga sockermolekyler omvandlas i kroppen till glukos som (när det kommer ut i blodet) får namnet blodsocker. Ju längre tid det tar att spjälka dessa, desto längre tid stannar de i blodet.

Glukoset är oerhört viktigt för cellerna i hjärnan! Celler för övrigt, är uppbyggda av proteiner, kolhydrater och fett.
    Våra celler är uppbyggda av olika delar av näringsämnen beroende på deras funktion i kroppen. Det är framför allt cellerna i hjärnan som har störst behov utav kolhydrater av den anledningen att dessa har behov av lättillgänglig energi vilket inte fettet ger.

SAARGR skriver att snabb energi inte behövs. Förklara vad du menar gärna....

Kostfibrer är det yttersta, bästa valet för oss vuxna människor.
    Barnens magar och tarmar har väldigt svårt att spjälka kostfibrer då dom ger en bulkeffekt som deras tunna tarmar och slemhinnor inte klarar av.
    Barnens hjärnor har YTTERSTA behov av kolhydrater för sin utveckling!!
    Jag blev inte PROVOCERAD alls, bara forundrad over hur hjarntvattade folk ar som tror att vitt mjol och vit potatis ar livsnodvandigt.

Barn far i sig alldeles tillrackligt med glucos genom att ata gronsaker och lite rotsaker till maten utan att lagga till spannmalsprodukter sasom valling, grot, brod osv.

Jag har inte sagt att snabb energi inte behovs, jag pastar att starkelsen knappast ger nagot annat an snabb energi. Och den snabba energin kan man lika garna fa fran en kokt, mosad morot som fran en skiva brod. Men moroten kommer ge mycket mer naring.

Och det gar naturligtvis att ge naringsrik mat till bebisar utan att for den sakens skull endast erbjuda vit mjolmat!
  • Heavenlyfaith
    rasajj skrev 2011-03-28 17:12:44 följande:
    Jag blev inte PROVOCERAD alls, bara forundrad over hur hjarntvattade folk ar som tror att vitt mjol och vit potatis ar livsnodvandigt.

Barn far i sig alldeles tillrackligt med glucos genom att ata gronsaker och lite rotsaker till maten utan att lagga till spannmalsprodukter sasom valling, grot, brod osv.

Jag har inte sagt att snabb energi inte behovs, jag pastar att starkelsen knappast ger nagot annat an snabb energi. Och den snabba energin kan man lika garna fa fran en kokt, mosad morot som fran en skiva brod. Men moroten kommer ge mycket mer naring.

Och det gar naturligtvis att ge naringsrik mat till bebisar utan att for den sakens skull endast erbjuda vit mjolmat!
    Vad jag pratar om är en 1-åring (eftersom det är de som nämns i TS)
    En 1-åring klarar aldrig sitt intag av kolhydrater vilket ligger på 55-60E%/dag endast genom att välja rotsaker och grönsaker. Det skulle först och främst innebära enormt mycket rotsaker. Också förlust av andra näringsämnen som proteiner (vilket spannmål ger). Dessutom ALLDELES för mycket kostfibrer för en känslig mage och tarm.

Att skriver, citerar : "Barn far i sig alldeles tillrackligt med glucos..."
    Det tyder på att du inte har vetskapen om vad ordet innebär. Glukos är inget vi får i oss. Det är något som kroppen tilverkar.

En annan sak jag undrar över är vad du menar med "vit potatis" ??

Sen en sista fråga... Du skriver att morot ger mer näring än en skiva bröd. Vad menar du där?? Bröd är inte bröd på samma sätt som frukt inte är frukt. Alla sorter innehåller olika näringsämnen och vad är näring för dig jämfört med det vetenskapliga?
  • rasajj
    Heavenlyfaith skrev 2011-03-28 17:37:36 följande:
    Vad jag pratar om är en 1-åring (eftersom det är de som nämns i TS)
    En 1-åring klarar aldrig sitt intag av kolhydrater vilket ligger på 55-60E%/dag endast genom att välja rotsaker och grönsaker. Det skulle först och främst innebära enormt mycket rotsaker. Också förlust av andra näringsämnen som proteiner (vilket spannmål ger). Dessutom ALLDELES för mycket kostfibrer för en känslig mage och tarm.

Att skriver, citerar : "Barn far i sig alldeles tillrackligt med glucos..."
    Det tyder på att du inte har vetskapen om vad ordet innebär. Glukos är inget vi får i oss. Det är något som kroppen tilverkar.

En annan sak jag undrar över är vad du menar med "vit potatis" ??

Sen en sista fråga... Du skriver att morot ger mer näring än en skiva bröd. Vad menar du där?? Bröd är inte bröd på samma sätt som frukt inte är frukt. Alla sorter innehåller olika näringsämnen och vad är näring för dig jämfört med det vetenskapliga?
    En ettaring kan ata vanlig mat, Och dagligt intag att 55-60E% ar inte alls nodvandigt!! Inte om man okar pa fettet i maten istallet. Inte ens hos ett barn.

tank dig en dag med foljande matintag:

Frukost: Grot gjord pa hemma mixad havregryn och gradde med lite sockerfri blabarssylt uppepa.
    Mellis: en skal med halverade vindruvor och jordgubbar.
    Lunch: Kyckling med graddsas och mos gjort pa blomkal och smor. Ett glas mjolk (rod!)
    Mellis: yogurt med lite hemmagjord musli.
    Middag: Lax med ortsmor och sma ugnsgraddade bitar av majrovor. Ett glas mjolk att dricka. (rod igen!)

E% av kolisar ligger pa mer nyttiga 40-45 istallet. Och det helt utan att dra in vitt mjol i form av pasta och formbrod eller valling. Jag havdar igen att VIT MJOLMAT ar icke nodvandig och knappt duglig att kallas manniskofoda.

Den som ar sa radd for fibrer lar knappast ge barnet grovt brod, sa darfor antar jag att barnet far vitt formbrod som ar mest socker och inga nyttigheter alls. Daremot moroten innehaller en hel del som ar inte bara nyttigt men nodvandigt for oss.
  • rasajj

PS: vit potatis= vanlig hederlig potatis jamfort med tex sotpotatis som ar mer orange i fargen och aven mer naringsfylld.

• Heavenlyfaith
    rasajj skrev 2011-03-29 05:15:44 följande:
    En ettaring kan ata vanlig mat, Och dagligt intag att 55-60E% ar inte alls nodvandigt!! Inte om man okar pa fettet i maten istallet. Inte ens hos ett barn.

tank dig en dag med foljande matintag:

Frukost: Grot gjord pa hemma mixad havregryn och gradde med lite sockerfri blabarssylt uppepa.
    Mellis: en skal med halverade vindruvor och jordgubbar.
    Lunch: Kyckling med graddsas och mos gjort pa blomkal och smor. Ett glas mjolk (rod!)
    Mellis: yogurt med lite hemmagjord musli.
    Middag: Lax med ortsmor och sma ugnsgraddade bitar av majrovor. Ett glas mjolk att dricka. (rod igen!)

E% av kolisar ligger pa mer nyttiga 40-45 istallet. Och det helt utan att dra in vitt mjol i form av pasta och formbrod eller valling. Jag havdar igen att VIT MJOLMAT ar icke nodvandig och knappt duglig att kallas manniskofoda.

Den som ar sa radd for fibrer lar knappast ge barnet grovt brod, sa darfor antar jag att barnet far vitt formbrod som ar mest socker och inga nyttigheter alls. Daremot moroten innehaller en hel del som ar inte bara nyttigt men nodvandigt for oss.
    Du måste hålla isär begreppen. Jag är FÖR att äta kostfibrer, i allra högsta grad. Kostfibrer hittar vi i spannmål, som helkornsprodukter (ex. fullkornspasta).
    Jag är heller inte emot en näringsriktig potatis. 
    Alla mår bra av en kost framförallt uppbyggt av polysackarider. Det vi ska vara försiktiga med är däremot disackarider eller monosackarider. Där har du min åsikt och den har inget med det du skriver att göra. Citerar du mig så bör du kunna svara på just min åsikt.
    VITT mjöl, såsom ren vetemjöl från innersta mjölkärnan anser jag är oväsenlig i en kost. Kärna och grodd är däremot fulla av kostfibrer, B-vitaminer, järn samt proteiner. 
    Jag håller med om att man kan dra ner på kolhydrater liiiiiiiiiite men inte så pass att man ska öka fettmängden med alla sorters syror.
    Nu till BARN: Barns magar o tarmar (återigen) klarar inte av vårat grova spannmål gjort på grodd och skaldelar så som vi vuxna. Därför måste man hålla nere detta. Potatis är där ett BRA alternativ! Grönsaker och frukt är jag inte emot i LAGOM mängd.

Din lilla matsedel ser bra ut vad gäller grönsaker och promen jag skulle ALDRIG ge mitt barn högt intag av fett (mättat fett o transfetter från din röda mjölk) och lågt intag av kolhydrater. Mättat fett i för höga doser täpper till cellerna. Jag vet inte hur insatt du är i kroppen, metabolismen och matspjälkningen men jag tar det gärna till en djupare nivå om du behärskar ämnet.
    Du skriver att man kan dra ner på kolhydraterna bara man ökar fettintaget.
    Vad menar du?? Menar du alla sorters fettsyror? Vilka proportioner anser DU vara bra? Vilka sorts kolhydrater är okej, mono-, dis-, polysackarider??
    Du är inte så tydlig i dina åsikter.

VIT potatis finns inte. Sötpotatis är inte en potatis. Men eftersom du tar upp diskussionen så vill jag gärna ha svar på varför sötpotatis skulle vara bättre då den innehåller lika mycket stärkelse som vanlig potatis men 5% socker jämfört med potatisen som ligger på 0,5%.  
    Här anser du alltså att sötpotatisen är bättre med så mycket högre halt av monoackarider??

Vem är rädd för kostfibrer?

Svar på tråden kolhydrater för barn