rasajj skrev 2011-03-29 05:15:44 följande:
En ettaring kan ata vanlig mat, Och dagligt intag att 55-60E% ar inte alls nodvandigt!! Inte om man okar pa fettet i maten istallet. Inte ens hos ett barn.
tank dig en dag med foljande matintag:
Frukost: Grot gjord pa hemma mixad havregryn och gradde med lite sockerfri blabarssylt uppepa.
Mellis: en skal med halverade vindruvor och jordgubbar.
Lunch: Kyckling med graddsas och mos gjort pa blomkal och smor. Ett glas mjolk (rod!)
Mellis: yogurt med lite hemmagjord musli.
Middag: Lax med ortsmor och sma ugnsgraddade bitar av majrovor. Ett glas mjolk att dricka. (rod igen!)
E% av kolisar ligger pa mer nyttiga 40-45 istallet. Och det helt utan att dra in vitt mjol i form av pasta och formbrod eller valling. Jag havdar igen att VIT MJOLMAT ar icke nodvandig och knappt duglig att kallas manniskofoda.
Den som ar sa radd for fibrer lar knappast ge barnet grovt brod, sa darfor antar jag att barnet far vitt formbrod som ar mest socker och inga nyttigheter alls. Daremot moroten innehaller en hel del som ar inte bara nyttigt men nodvandigt for oss.
Du måste hålla isär begreppen. Jag är FÖR att äta kostfibrer, i allra högsta grad. Kostfibrer hittar vi i spannmål, som helkornsprodukter (ex. fullkornspasta).
Jag är heller inte emot en näringsriktig potatis.
Alla mår bra av en kost framförallt uppbyggt av polysackarider. Det vi ska vara försiktiga med är däremot disackarider eller monosackarider. Där har du min åsikt och den har inget med det du skriver att göra. Citerar du mig så bör du kunna svara på just min åsikt.
VITT mjöl, såsom ren vetemjöl från innersta mjölkärnan anser jag är oväsenlig i en kost. Kärna och grodd är däremot fulla av kostfibrer, B-vitaminer, järn samt proteiner.
Jag håller med om att man kan dra ner på kolhydrater liiiiiiiiiite men inte så pass att man ska öka fettmängden med alla sorters syror.
Nu till BARN: Barns magar o tarmar (återigen) klarar inte av vårat grova spannmål gjort på grodd och skaldelar så som vi vuxna. Därför måste man hålla nere detta. Potatis är där ett BRA alternativ! Grönsaker och frukt är jag inte emot i LAGOM mängd.
Din lilla matsedel ser bra ut vad gäller grönsaker och promen jag skulle ALDRIG ge mitt barn högt intag av fett (mättat fett o transfetter från din röda mjölk) och lågt intag av kolhydrater. Mättat fett i för höga doser täpper till cellerna. Jag vet inte hur insatt du är i kroppen, metabolismen och matspjälkningen men jag tar det gärna till en djupare nivå om du behärskar ämnet.
Du skriver att man kan dra ner på kolhydraterna bara man ökar fettintaget.
Vad menar du?? Menar du alla sorters fettsyror? Vilka proportioner anser DU vara bra? Vilka sorts kolhydrater är okej, mono-, dis-, polysackarider??
Du är inte så tydlig i dina åsikter.
VIT potatis finns inte. Sötpotatis är inte en potatis. Men eftersom du tar upp diskussionen så vill jag gärna ha svar på varför sötpotatis skulle vara bättre då den innehåller lika mycket stärkelse som vanlig potatis men 5% socker jämfört med potatisen som ligger på 0,5%.
Här anser du alltså att sötpotatisen är bättre med så mycket högre halt av monoackarider??
Vem är rädd för kostfibrer?