• spöket

kolhydrater för barn

Först vill jag bara förtydliga att jag absolut INTE ska låta mina barn äta enligt LCHF eller annan extremt lågkolhydratfattig diet. Men eftersom jag själv följer LCHF började jag fundera efter ett BVC besök med min ettåring. BVC sköterska rekommenderade tre mål med välling eller gröt per dag. Gröten vårt barn äter innehåller 59% kolhydrater 16% fett och 13%protein (Nestles barngröt). Vad tycker ni andra om det? Varför ger man barn så enormt mycket kolhydrater? Är det möjligen så att BVC följer gamla kostråd? TYvärr kom jag inte på att fråga henne när vi sågs. Tror ni att barnen skulle tjäna på att man drog ner lite på kolhydraterna och i så fall hur mycket? Finns det någon forskning på detta?

• Svar på tråden kolhydrater för barn
  • rasajj
    Heavenlyfaith skrev 2011-03-29 11:45:13 följande:
    Du måste hålla isär begreppen. Jag är FÖR att äta kostfibrer, i allra högsta grad. Kostfibrer hittar vi i spannmål, som helkornsprodukter (ex. fullkornspasta).
    Jag är heller inte emot en näringsriktig potatis. 
    Alla mår bra av en kost framförallt uppbyggt av polysackarider. Det vi ska vara försiktiga med är däremot disackarider eller monosackarider. Där har du min åsikt och den har inget med det du skriver att göra. Citerar du mig så bör du kunna svara på just min åsikt.
    VITT mjöl, såsom ren vetemjöl från innersta mjölkärnan anser jag är oväsenlig i en kost. Kärna och grodd är däremot fulla av kostfibrer, B-vitaminer, järn samt proteiner. 
    Jag håller med om att man kan dra ner på kolhydrater liiiiiiiiiite men inte så pass att man ska öka fettmängden med alla sorters syror.
    Nu till BARN: Barns magar o tarmar (återigen) klarar inte av vårat grova spannmål gjort på grodd och skaldelar så som vi vuxna. Därför måste man hålla nere detta. Potatis är där ett BRA alternativ! Grönsaker och frukt är jag inte emot i LAGOM mängd.

Din lilla matsedel ser bra ut vad gäller grönsaker och promen jag skulle ALDRIG ge mitt barn högt intag av fett (mättat fett o transfetter från din röda mjölk) och lågt intag av kolhydrater. Mättat fett i för höga doser täpper till cellerna. Jag vet inte hur insatt du är i kroppen, metabolismen och matspjälkningen men jag tar det gärna till en djupare nivå om du behärskar ämnet.
    Du skriver att man kan dra ner på kolhydraterna bara man ökar fettintaget.
    Vad menar du?? Menar du alla sorters fettsyror? Vilka proportioner anser DU vara bra? Vilka sorts kolhydrater är okej, mono-, dis-, polysackarider??
    Du är inte så tydlig i dina åsikter.

VIT potatis finns inte. Sötpotatis är inte en potatis. Men eftersom du tar upp diskussionen så vill jag gärna ha svar på varför sötpotatis skulle vara bättre då den innehåller lika mycket stärkelse som vanlig potatis men 5% socker jämfört med potatisen som ligger på 0,5%.  
    Här anser du alltså att sötpotatisen är bättre med så mycket högre halt av monoackarider??

Vem är rädd för kostfibrer?

Na, fett tapper inte till cellerna, Bara en san basal kunskap liksom... Men dra garna in vetenskap i ditt bevis.

Nar kroppen val ska ta hand om kolhydraterna sa bryr den sig inte om hur de sag ut innan de kom in i munnen, slutprodukten blir densamma.

Sedan vet inte jag vart du hamtar din kunskap nagonstans.
    Vit potatis, det ar vanlig potatis det, den ar vit i fargen och innehaller inte sa sardeles mycket av naringen.

RDA % RDA
    Vitamin A
    24.0
    mcg
    700.0
    3
    Vitamin A
    107.5
    IU
    -- --
    Vitamin B6
    0.26
    mg
    1.3
    20
    Vitamin B12
    0.0029
    mcg
    2.4
    0
    Vitamin C
    7.1
    mg
    75.0
    10
    Vitamin D
    0.0

5.0
    0
    Vitamin D
    0.0
      -- --
    Vitamin E
    0.19
    mg
    15.0
    1
    Vitamin E
    0.29
    IU
    -- --

RDA % RDA
    Calcium
    7.9
    mg
    1,000.0
    1
    Cholesterol
    0.0
    mg
    -- --
    Copper
    0.16
    mg
    0.9
    18
    Iron
    0.3
    mg
    18.0
    2
    Magnesium
    19.3
    mg
    320.0
    6
    Manganese
    0.14
    mg
    1.8
    8
    Niacin
    1.3
    mg
    14.0
    9
    RDA % RDA
    Pant. Acid
    0.49
    mg
    5.0
    10
    Phosphorus
    38.7
    mg
    700.0
    6
    Potassium
    317.0
    mg
    4,700.0
    7
    Riboflav
    0.018
    mg
    1.1
    2
    Selenium
    0.29
    mcg
    55.0
    1
    Sodium
    254.1
    mg
    1,500.0
    17
    Thiamin
    0.095
    mg
    1.1
    9
    Water
    75.2
    g
    -- --
    Zinc
    0.26
    mg
    8.0
    3
    Jamfor nu med sotpotatisen, visserligen avlagset beslaktatad med vanlig vit potatis, men andock beslaktad.

RDA % RDA
    Vitamin A
    787.0
    mcg
    700.0
    112
    Vitamin A
    15,740.0
    IU
    -- --
    Vitamin B6
    0.17
    mg
    1.3
    13
    Vitamin B12
    0.0
    mcg
    2.4
    0
    Vitamin C
    12.8
    mg
    75.0
    17
    Vitamin D
    0.0

5.0
    0
    Vitamin D
    0.0
      -- --
    Vitamin E
    0.94
    mg
    15.0
    6
    Vitamin E
    1.4
    IU
    -- --

RDA % RDA
    Calcium
    27.0
    mg
    1,000.0
    3
    Cholesterol
    0.0
    mg
    -- --
    Copper
    0.094
    mg
    0.9
    10
    Iron
    0.72
    mg
    18.0
    4
    Magnesium
    18.0
    mg
    320.0
    6
    Manganese
    0.27
    mg
    1.8
    15
    Niacin
    0.54
    mg
    14.0
    4
    RDA % RDA
    Pant. Acid
    0.58
    mg
    5.0
    12
    Phosphorus
    32.0
    mg
    700.0
    5
    Potassium
    230.0
    mg
    4,700.0
    5
    Riboflav
    0.047
    mg
    1.1
    4
    Selenium
    0.2
    mcg
    55.0
    0
    Sodium
    27.0
    mg
    1,500.0
    2
    Thiamin
    0.056
    mg
    1.1
    5
    Water
    80.1
    g
    -- --
    Zinc
    0.2
    mg
    8.0
    2
    Sotpotatisen ar dessutom, trots namnet, lagre i kolhydrathalt och nagot hogre i fiberhalten. Jamfor dryga 19g/100g i vit potatis och 1,7 g fibrer till dryga 17g/100g i sotpotatisen med dryga 2g fibrer.

Det ar inte enorm skillnad, det erkanner jag, men den ar knappast sotare nar den val hamnar i kroppen oavsett vad tungan sager.

Har kan du lasa mer om sotpotatisen. en.wikipedia.org/wiki/Sweet_potato

Men klart ar att den ar nyttigare an sin avlagsna vita kusin.
  • Heavenlyfaith
    rasajj skrev 2011-03-29 13:51:10 följande:
    Na, fett tapper inte till cellerna, Bara en san basal kunskap liksom... Men dra garna in vetenskap i ditt bevis.

Nar kroppen val ska ta hand om kolhydraterna sa bryr den sig inte om hur de sag ut innan de kom in i munnen, slutprodukten blir densamma.

Sedan vet inte jag vart du hamtar din kunskap nagonstans.
    Vit potatis, det ar vanlig potatis det, den ar vit i fargen och innehaller inte sa sardeles mycket av naringen.

RDA % RDA
    Vitamin A
    24.0
    mcg
    700.0
    3
    Vitamin A
    107.5
    IU
    -- --
    Vitamin B6
    0.26
    mg
    1.3
    20
    Vitamin B12
    0.0029
    mcg
    2.4
    0
    Vitamin C
    7.1
    mg
    75.0
    10
    Vitamin D
    0.0

5.0
    0
    Vitamin D
    0.0
      -- --
    Vitamin E
    0.19
    mg
    15.0
    1
    Vitamin E
    0.29
    IU
    -- --

RDA % RDA
    Calcium
    7.9
    mg
    1,000.0
    1
    Cholesterol
    0.0
    mg
    -- --
    Copper
    0.16
    mg
    0.9
    18
    Iron
    0.3
    mg
    18.0
    2
    Magnesium
    19.3
    mg
    320.0
    6
    Manganese
    0.14
    mg
    1.8
    8
    Niacin
    1.3
    mg
    14.0
    9
    RDA % RDA
    Pant. Acid
    0.49
    mg
    5.0
    10
    Phosphorus
    38.7
    mg
    700.0
    6
    Potassium
    317.0
    mg
    4,700.0
    7
    Riboflav
    0.018
    mg
    1.1
    2
    Selenium
    0.29
    mcg
    55.0
    1
    Sodium
    254.1
    mg
    1,500.0
    17
    Thiamin
    0.095
    mg
    1.1
    9
    Water
    75.2
    g
    -- --
    Zinc
    0.26
    mg
    8.0
    3
    Jamfor nu med sotpotatisen, visserligen avlagset beslaktatad med vanlig vit potatis, men andock beslaktad.

RDA % RDA
    Vitamin A
    787.0
    mcg
    700.0
    112
    Vitamin A
    15,740.0
    IU
    -- --
    Vitamin B6
    0.17
    mg
    1.3
    13
    Vitamin B12
    0.0
    mcg
    2.4
    0
    Vitamin C
    12.8
    mg
    75.0
    17
    Vitamin D
    0.0

5.0
    0
    Vitamin D
    0.0
      -- --
    Vitamin E
    0.94
    mg
    15.0
    6
    Vitamin E
    1.4
    IU
    -- --

RDA % RDA
    Calcium
    27.0
    mg
    1,000.0
    3
    Cholesterol
    0.0
    mg
    -- --
    Copper
    0.094
    mg
    0.9
    10
    Iron
    0.72
    mg
    18.0
    4
    Magnesium
    18.0
    mg
    320.0
    6
    Manganese
    0.27
    mg
    1.8
    15
    Niacin
    0.54
    mg
    14.0
    4
    RDA % RDA
    Pant. Acid
    0.58
    mg
    5.0
    12
    Phosphorus
    32.0
    mg
    700.0
    5
    Potassium
    230.0
    mg
    4,700.0
    5
    Riboflav
    0.047
    mg
    1.1
    4
    Selenium
    0.2
    mcg
    55.0
    0
    Sodium
    27.0
    mg
    1,500.0
    2
    Thiamin
    0.056
    mg
    1.1
    5
    Water
    80.1
    g
    -- --
    Zinc
    0.2
    mg
    8.0
    2
    Sotpotatisen ar dessutom, trots namnet, lagre i kolhydrathalt och nagot hogre i fiberhalten. Jamfor dryga 19g/100g i vit potatis och 1,7 g fibrer till dryga 17g/100g i sotpotatisen med dryga 2g fibrer.

Det ar inte enorm skillnad, det erkanner jag, men den ar knappast sotare nar den val hamnar i kroppen oavsett vad tungan sager.

Har kan du lasa mer om sotpotatisen. en.wikipedia.org/wiki/Sweet_potato#Nutrition_and_health_benefits

Men klart ar att den ar nyttigare an sin avlagsna vita kusin.
    Förlåt... men jag lägger ner diskussionen. Du har uppenbarligen inte kunskap kring detta och hämtar din information från Wikipedia.
    Själv har jag arbetat inom Livsmedelsteknik, Livsmedelskunskap. Näringslära i många år. Nu undervisar jag i detta.

Hoppas du blir mer vidsynt med tiden trots att det alltid är svårt att lära äldre hundar att sitta.

Ha det gott!
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • rasajj
    Heavenlyfaith skrev 2011-03-29 14:11:54 följande:
    Förlåt... men jag lägger ner diskussionen. Du har uppenbarligen inte kunskap kring detta och hämtar din information från Wikipedia.
    Själv har jag arbetat inom Livsmedelsteknik, Livsmedelskunskap. Näringslära i många år. Nu undervisar jag i detta.

Hoppas du blir mer vidsynt med tiden trots att det alltid är svårt att lära äldre hundar att sitta.

Ha det gott!
    Ah, jag forstar, du ar hjartvattad genom utbildning och har glomt hur man tanker sjalv. ja, det forklarar ju en del. Infon om sotpotatisen hamtade jag fran wikipedia, sa mycket kallkritik kanske man inte behover om en rotsak??? Men ok,  det finns sakert battre kallor sam anda berattar samma sak. Naringsinfon kom fran FDA. Men det duger val inte det heller.
  • Heavenlyfaith
    rasajj skrev 2011-03-29 15:21:34 följande:
    Ah, jag forstar, du ar hjartvattad genom utbildning och har glomt hur man tanker sjalv. ja, det forklarar ju en del. Infon om sotpotatisen hamtade jag fran wikipedia, sa mycket kallkritik kanske man inte behover om en rotsak??? Men ok,  det finns sakert battre kallor sam anda berattar samma sak. Naringsinfon kom fran FDA. Men det duger val inte det heller.
    "hjärntvättad genom utbildning"?
    Jag HÅLLER utbildningar som är baserade på vetenskap, fakta och allas värderingar. Jag har sällan åsikter utan underlag.
    Min vida syn jag innehar återspeglar sig i mina tidigare inlägg. Vetenskap är mycket intressant då den undersöker saker vi andra utan varken deras kunskap eller hjälpmedel innehar.
    Ska man BARA tänka själv, ja då blir det så där tokigt som dina motsägelsefulla åsikter 
  • yena89
    Heavenlyfaith skrev 2011-03-29 19:45:21 följande:
    "hjärntvättad genom utbildning"?
    Jag HÅLLER utbildningar som är baserade på vetenskap, fakta och allas värderingar. Jag har sällan åsikter utan underlag.
    Min vida syn jag innehar återspeglar sig i mina tidigare inlägg. Vetenskap är mycket intressant då den undersöker saker vi andra utan varken deras kunskap eller hjälpmedel innehar.
    Ska man BARA tänka själv, ja då blir det så där tokigt som dina motsägelsefulla åsikter 
    Har du några bra randomiserade studier som verkligen stödjer din "fakta"? eller går du bara efter det du fått lära dig på utbildningen och tror det är sanningen?
    För faktum är att ingten studie har kunnat visa att mättad fett är dåligt.

Snackar vi om barn håller jag däremot med dig i nästna allt. En balanserad kost med kolhydrater, bra fetter (mättade enligt mig, där är vi kanske oense), inga lightprodukter och sen ju äldre barnet bli introducera mera fiberrika kolhydrater såsom fullkorn. Men en 1-åring tar inte skada av en halv dl vit pasta (kokt) och köttfärssås tex. däremot behöver man ju inte proppa dom med socker och snabba kolhydrater eller basera kosten på det.
  • Tygtiiger

Saagr: innan du dissar snabba kolhydrater till barn så tänk på att det biologiskt normala för människoungar är att amma i ett par - tre år. Bröstmjölk är i princip bara snabba kolhydrater (säg HEJ till laktos!) och fett (jaja, alla immunstimulerande ämnen, antikroppar etc etc också men energimässigt!!).

Eftersom vi inte ammar våra barn fritt i ett par tre år så behöver vi erbjuda dem alternativa energikällor. Kostfiber är inte särskilt bra för småbarnsmagar, det är många ungar som får toddlers diarré av för mycket fiber och för lite fett i sin mat. Att vänja sina ungar vid att leva på välling och rostemackor är naturligtvis ingen bra idé varken näringsmässigt eller för att de ska ha sunda vanor som vuxna, men man behöver faktiskt inte fly kolhydrater heller.

Jag har aldrig förstått vällinghysterin som är i sverige, bättre då att ersätta amningen med bröstmjölksersättning som man gör i stora delar av den icke-ammande världen. Dvs som komplement till vanlig mat. Och sedan ge barnet den mat som de vuxna i familjen äter, utan salt och med mindre tillsatt socker - för att barnet ska kunna äta ihop med sin familj när det blir större.

Och precis som så många andra i tråden tror jag att ts bvc-ssk uttryckte sig otydligt. Rekommendationen är att ge HÖGST tre gluteninnehållande mål per dag till små barn. Inte att till varje pris ge just tre gröt/vällingmål.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lejonninnan
    Heavenlyfaith skrev 2011-03-28 16:00:56 följande:
    Det är oerhört trist att många blir projicerade utan att kritisera i sin tur. Utan att ha kunskap kring anatomi, metabolismen osv. så kan det vara svårt att själv dra slutsatser kring vad som är bra och inte.
    Det är inte så enkelt som "långsamma" och "snabba" kolhydrater.

Kolhydrater delas in i molekylstorlek.
    Enkla och sammansatta sockerarter (monosackarider, disackarider) består endast av en och två molekyler.
    Stärkelse (polysackarider) är uppbyggda av hundratals molekyler.
    Kostfibrer (polysackarider även dessa) är uppbyggda av upp till 60 000 molekyler.

Det är här skillnaden ligger. Ju fler molekyler i samband, ju längre tid tar det för kroppen att spjälka (bryta ner).
    Samtliga sockermolekyler omvandlas i kroppen till glukos som (när det kommer ut i blodet) får namnet blodsocker. Ju längre tid det tar att spjälka dessa, desto längre tid stannar de i blodet.

Glukoset är oerhört viktigt för cellerna i hjärnan! Celler för övrigt, är uppbyggda av proteiner, kolhydrater och fett.
    Våra celler är uppbyggda av olika delar av näringsämnen beroende på deras funktion i kroppen. Det är framför allt cellerna i hjärnan som har störst behov utav kolhydrater av den anledningen att dessa har behov av lättillgänglig energi vilket inte fettet ger.

SAARGR skriver att snabb energi inte behövs. Förklara vad du menar gärna....

Kostfibrer är det yttersta, bästa valet för oss vuxna människor.
    Barnens magar och tarmar har väldigt svårt att spjälka kostfibrer då dom ger en bulkeffekt som deras tunna tarmar och slemhinnor inte klarar av.
    Barnens hjärnor har YTTERSTA behov av kolhydrater för sin utveckling!!
    Bra skrivet!
    Vill bara tillägga en sak. Små barns hjärnor är mycket större i förhållande till resten av kroppen, jämfört med vuxna och därför behöver små barn större relativt kolhydratintag. Att dra ner på kolhydrater för små barn kan leda till irreversibla skador på hjärnan.
  • Heavenlyfaith
    Lejonninnan skrev 2011-03-29 23:15:48 följande:
    Bra skrivet!
    Vill bara tillägga en sak. Små barns hjärnor är mycket större i förhållande till resten av kroppen, jämfört med vuxna och därför behöver små barn större relativt kolhydratintag. Att dra ner på kolhydrater för små barn kan leda till irreversibla skador på hjärnan.
    Bra tillägg av information!
  • Heavenlyfaith
    yena89 skrev 2011-03-29 21:27:17 följande:
    Har du några bra randomiserade studier som verkligen stödjer din "fakta"? eller går du bara efter det du fått lära dig på utbildningen och tror det är sanningen?
    För faktum är att ingten studie har kunnat visa att mättad fett är dåligt.

Snackar vi om barn håller jag däremot med dig i nästna allt. En balanserad kost med kolhydrater, bra fetter (mättade enligt mig, där är vi kanske oense), inga lightprodukter och sen ju äldre barnet bli introducera mera fiberrika kolhydrater såsom fullkorn. Men en 1-åring tar inte skada av en halv dl vit pasta (kokt) och köttfärssås tex. däremot behöver man ju inte proppa dom med socker och snabba kolhydrater eller basera kosten på det.
    Återigen, jag går ingen utbildning! Jag HÅLLER utbildningar.

Så det du menar är att mättat fett är det goda fettet?
    Det finns studier som visar på att mättat fett, framför allt palmitinsyra, myristinsyra och laurinsyra höjer LDL-nivåerna i kroppen medans omättat och fleromättat fett faktiskt har en gynnsam effekt på HDL-nivåerna.

Kroppen behöver fett i rätt mängd (ej överdriven konsumtion) och rätt sammansättning av fettsyror.

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/nutrition/rekommendationer_om_fett_och_fettkvalitet.pdf
    -senaste forskningsresultaten utförda av regeringens uppdrag.

Du skriver:
    "Men en 1-åring tar inte skada av en halv dl vit pasta (kokt) och köttfärssås tex. däremot behöver man ju inte proppa dom med socker och snabba kolhydrater eller basera kosten på det"

- meningen känns lite motsägelsefull... Jag håller med dig fullt om att man kan ge sin ettåring vit pasta. Det jag undrar över är just att du skriver att vit pasta går bra men inte "snabba" kolhydrater. Vitt mjöl, mjölkärnan av vete, är "snabba" kolhydrater. Men kanske det är jag som tolkar meningsuppbyggnaden fel bara...
  • Heavenlyfaith

Vill tillägga att jag inte heller är svart eller vit. Allt är på gott och ont.
    Det jag är emot är LCHF-metoden och DEFINITIVT till ett barn!

Att dra ner på kolhydrater tror jag inte vi tar skada av men med LCHF ligger intaget på 10E% vilket i mina öron ropar skada på kroppen celluppbyggnad/underhåll på hjärnan.

Att äta enligt LCHF innebär ca. 5E% kolhydrater och 70E% fett. Fruktansvärt....

Iso kan jag däremot ställa mig mer intresserad till, vilket innebär en tredjedel av var. Men jag är inte insatt så jag är varken för eller emot.

Svar på tråden kolhydrater för barn