• Anonym

fontanellen

En kompis til lmig påstår att man måste kunna se pulsslag i fontanellen. Jag har inte sett något sådant på min bebis, jag ser inte heller att det är insjunket och mjukare runt det området heller. Det enda jag ser är liksom en skarv en bit upp på huvudet. BVC har inte sagt något och dom mäter ju huvuder varje gång vi är där. Behöver jag oroa mig för detta? (Har hört skräckhistorier där fontanellen växt ihop för tidigt.Rynkar på näsan)

• Svar på tråden fontanellen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det inte alltid är så lätt att se pulsslagen i fontanellen på alla barn. Det normala är att den varken är insjunken eller utbuktande. Vilket däremot, enligt min uppfattning, skulle innebära att man borde vara extra observant.

Storleken på fontanellen kan varier kraftigt mellan barn. På BVC är man van vid alla varianter och kontrollerar huvudets form (inklusive fontanellen) regelbundet för att upptäcka om något avviker.
    Naturligtvis talar man om det för föräldrarna om det skulle vara något. Så, var inte orolig och låt din vännina inte skrämma dig!

MVH Christine

Svar på tråden fontanellen